DÖV1 - Datorövningar, 3,0 hp
En laboration, Lab0, utan prestationskrav genomförs under vecka 4. Lab0 avser att ge grundläggande praktiska kunskaper i programmering inför kommande examination. Under Lab0 kan lärarna helt och hållet ägna sig åt att undervisa och förklara. Underskatta inte betydelsen av denna övning.
Sista datum för redovisning av de obligatoriska laborationerna är onsdagen den 6 mars 2024. Om de obligatoriska laborationerna redovisas senare erhålls betyget E på laborationsdelen (oavsett om man redovisat uppgifter för erhållande av högre betyg). Om man inte gör några överkursuppgifter men redovisar i tid, får man betyget D.
Uppgifter för erhållande av högre betyg
Kursmomentet DÖV1 innehåller uppgifter för erhållande av högre betyg. Dessa uppgifter kan ge sammanlagt 12 överkurspoäng. Betyg på laborationsmomentet (DÖV1) beror av överkurspoängen enligt följande.
A: 11
|
B: 8
|
C: 5
|
D: 0
|
E: Obligatoriska uppgifter ej redovisade i tid
|
För att erhålla överkurspoängen skall uppgifterna redovisas i tid enligt följande:
Obligatoriska uppgifter i Lab3 och överkursuppgifter i Lab3 redovisade senast 2023-02-16
Obligatoriska uppgifter i Lab4 och överkursuppgifter i Lab4 redovisade senast 2023-02-22
Obligatoriska uppgifter i Lab5 och överkursuppgifter i Lab5 redovisade senast 2023-02-29
Har man inte redovisat senast ”sista datum” erhåller man inte överkurspoängen.
Uppgifterna som skall utföras i examinationsmomenten Lab3 – Lab5 kommer att läggas ut på Canvas på måndagen veckan före den aktuella laborationen. Så uppgifterna för Lab3 kommer att läggas ut på måndagen den 5 februari och så vidare.
Redovisning av laborationer
Redovisningen sker muntligt vid skärm, och då kontrolleras att programmet fyller specifikationerna, att det är programmerat på ett snyggt sätt.
För att bli godkända måste ni dessutom förstå det program ni redovisar och kunna besvara frågor om detaljer i koden. Den student som inte på ett övertygande sätt kan göra detta, får återkomma bättre förberedd.
En programmeringslösning godkänns endast om koden är välstrukturerad.
Ni får samarbeta två och två, men varje student skall visa kunna visa ett fungerande program vid ”egen” skärm.
TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp
För tentamen gäller följande regler:
- Anmälan till plussning följer samma anmälningstid som övriga tentamina.
- Student som inte har med sig giltig fysisk legitimation/ID får inte tentera. Läraren har inte rätt att släppa in studenter utan legitimation.
Tentamen består av tre delar A, B och C. Varje fråga är värd 4 poäng. Det finns 4 frågor i del A, 2 frågor i del B och 2 frågor i del C.
Angående poäng och betygsgränser
Betygsskala:
FX 7 poäng på del A
E Minst 8 poäng på del A
D Utöver kraven för E, minst 4 poäng på del B
C Utöver kraven för E, minst 6 poäng på del B
B Utöver kraven för C, minst 4 poäng på del C
A Utöver kraven för C, minst 6 poäng på del C
Slutbetyget på hela kursen är ett viktat medelvärde av betygen på momenten TEN1 och DÖV1. Betygsmatrisen nedan klargör det hela.
|
|
Tentamen (TEN1)
|
|
|
|
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
|
Datorövningar
|
A
|
A
|
A
|
B
|
B
|
C
|
|
(DÖV1)
|
B
|
B
|
B
|
B
|
C
|
C
|
|
|
C
|
B
|
C
|
C
|
C
|
D
|
|
|
D
|
C
|
C
|
D
|
D
|
D
|
|
|
E
|
C
|
D
|
D
|
E
|
E
|
|