Detta är inte senaste versionen av kurs-PM. Visa (senaste versionen).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2022
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen vänder sig till högstadie- och gymnasielärare som i sin yrkesutövning tar emot studenter på verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
En handledare är av central betydelse för lärarstudenters utveckling av lärarskicklighet och träning i att tillämpa sina teoretiska kunskaper. Denna kurs syftar till att utveckla deltagarnas pedagogiska kompetens som handledare för lärarstudenter dels genom seminarier och föreläsningar som behandlar teorier och modeller för lärande och handledning, samt aktuella styrdokument och hur dessa bör tillämpas vid bedömning, dels i diskussioner och reflektioner kring hur olika bedömningsformer kan tillämpas för utvärdering och återkoppling, samt studenternas egen handledarroll.
Lärandemål
Kursen syftar till att utveckla deltagarnas pedagogiska kompetens som handledare för lärarstudenter.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Redogöra för teorier och modeller för lärande och handledning, och reflektera kring hur dessa kan tillämpas under handledningsprocessen.
Redogöra för lärutbildningars aktuella styrdokument och hur dessa kan tillämpas för bedömning av lärarstudenters kunskaper.
Diskutera hur olika bedömningsformer ska kunna tillämpas för att utvärdera och återkoppla studenternas kunskaper, färdigheter och förhållningssätt.
Aktivt reflektera över den egna handledarrollen i möten med olika studentgrupper.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INL1 - Inlämningsuppgifter, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.