The displayed memo is not the latest version. Show (latest version).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen bidrar till att utveckla studentens förmåga till en professionell kommunikation med elever, vårdnadshavare och kolleger samt ledar- och medarbetarskap. Kommunikationen kan vara såväl muntlig som skriftlig och behandla bland annat pedagogiska och sociala ärenden. Förutom sitt ledarskap i ämnesundervisningen ingår i lärarens uppdrag att bidra till att eleverna tar till sig skolans demokratiska värdegrund, som bland annat innebär respekt för medmänniskor och de mänskliga rättigheterna.
Kursen behandlar även procedurer och processer för design av lärande med fokus på tillämpning. Detta innebär bland annat övning i att applicera konstruktiv länkning med målformulering vid utformning av läraktiviteter och olika former av examination. Fysiska och digitala lärresurser utvecklas, används och utvärderas.
Lärandemål
Inom kommunikation och ledarskap ska studenten efter genomförd kurs kunna
- föreslå och diskutera strategier för att på ett respektfullt och etiskt sätt kommunicera om elevers lärande, utveckling och sociala situation med kolleger, eleverna själva och deras vårdnadshavare
- informera elever, vårdnadshavare, kolleger och allmänheten om skolans verksamhet, värdegrund och mål på ett etiskt och professionellt sätt
- analysera metoder för att organisera arbetet i olika typer av undervisningssituationer och projektarbeten
- diskutera och utvärdera metoder för att motverka konflikter i arbetsgrupper som ex. skolklasser.
Inom design av lärande ska studenten efter genomförd kurs kunna
- analysera förutsättningar för lärande beroende på pedagogisk grundsyn, förkunskaper, och sammanhang
- använda konstruktiv länkning i praktiken, d.v.s. planera läraktiviteter, mål och bedömning som hänger samman
- utveckla egna och använda andras lärresurser, både analoga och digitala, samt välja lämplig teknik för lärande beroende både på sammanhang och individ
- utvärdera kvaliteter och brister i egen och annans lärandedesign.
Detaljplanering
Kursen kommer att smygstarta den 12/1 med en kursintroduktion mellan 15.15 - 16:00 på Zoom. Kursen fördelas sedan i tiden enligt följande: 18/1 - 5/2 och 3/5 - 8/6 samt den sportlovsvecka och påsklovsvecka då det är uppehåll från VFU. Tiderna för kurstillfällen har delgivits via kursen LT1011 och detaljerna för de kommer delges vid kursstart. Denna kursomgång kommer ges helt på distans
Examinationen kommer bestå av inlämning av ett antal uppgifter som lämnas in individuelt. Detta i kombination med att studenterna också jobbar i grupp för att lära sig av varandra. Upplägget i kursen innebär en stor del självstudier av kurslitteraturen, men med gruppövningar för att diskutera och reflektera över kursinnehållet.
Kursen har tidsmässigt delats upp så att första hälften kommer att främst behandla design av lärande, medan den senare främst behandlar Kommunikation och ledarskap.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Kursen består av olika typer av böcker, artiklar, texter och filmer där det mesta finns finns fritt tillgängligt. Listan på kursmaterial och länkar till det kommer finnas i Canvas. Det kursmaterial som inte finns fritt tillgängligt är dessa tre böcker:
- Wiliam, D., & Leahy, S. (2015). Handbok i formativ bedömning: strategier och praktiska tekniker. Stockholm: Natur & Kultur
- Thornberg, R. (2013). Det sociala livet i skolan: Socialpsykologi för lärare (andra upplagan). Stockholm: Liber.
-Hakvoort, I., & Friberg, B. (2015). Konflikthantering i professionellt lärarskap (tredje upplagan). Malmö: Gleerup.
Inskaffa gärna första boken (Wiliam & Leahy, 2015) till kursstart. De andra två böckerna används lite senare i kursen och behövs inte när kursen börjar.
Utrustning
Denna kursomgång genomförs på heldistans. Därför krävs tillgång till dator med internetanslutning som har en modern och uppdaterad webbläsare installerad och där du kan delta vid de kurstillfällen och gruppmöten som sker virtuellt (dvs via Zoom).
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Informera dessutom kursledaren om du har särskilda behov. Visa då upp intyg från Funka.
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
INL1 - Inlämningsuppgifter om kommunikation och ledarskap, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
INL2 - Inlämningsuppgifter om design av lärande, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
SEM1 - Seminarier, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Slutbetyg för kursen sätts utifrån ett medel/median-värde av godkända betygen för INL1 och INL2, med undantag för betyget A. För slutbetyget A så krävs betyget A på både INL1 och INL2.
Momentet SEM1 examineras med aktivt deltagande på seminarierna i kursen. Därför är det obligatorisk närvaro på de schemalagda tillfällen som anges som seminarie.
Uppgifter som lämnas in för sent eller efter kursomgångens slut kommer att bedömas vid följande datum: 8:e september - 2021 och den 3:e november – 2021. Efter det så gäller kommande kursomgångars examinationstillfällen.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänt betyg på alla i kursen ingående moment.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd
Kontakter
Kommunikation i kursen
Kursen använder sig av lärplattformen Canvas (canvas.kth.se) för kommunikation inom kursen. Meddelanden som berör samtliga kursdeltagare kommer göras via anslag i Canvas och hittas på startsidan för kursrummet i Canvas.
Kursen använder sig av lärplattformen Canvas (canvas.kth.se) för kommunikation inom kursen. Meddelanden som berör samtliga kursdeltagare kommer göras via anslag i Canvas och hittas på startsidan för kursrummet i Canvas.