Detta är inte senaste versionen av kurs-PM. Visa (senaste versionen).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Övningar i att förstå och uttrycka sig på mer nyanserad svenska. Övningar i muntlig kommunikation och muntliga presentationer. Läsning av autentiska texter som rör samhälle, arbetsliv och teknik. Skrivning av texter om varierande ämnen inom sina intresseområden.
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå B1 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
Hörförståelse - förstå innehållet i tydligt standardtal om ämnen som exempelvis arbetsliv och teknik - förstå samtal och längre muntliga framställningar såsom en enklare argumentation om kända ämnen, om språket inte är alltför formellt och avancerat
Läsförståelse - förstå autentiska texter skrivna på högfrekvent språk som rör samhälle, arbetsliv och teknik
Muntlig interaktion - samtala och argumentera på ett informellt sätt om ämnen med anknytning till vardagslivet, aktuella händelser och arbetslivet eller av personligt intresse
Muntlig produktion - återberätta händelseförlopp och beskriva intryck och erfarenheter som rör vardagsliv och personliga intresseområden
Skriftlig produktion - skriva texter om varierande ämnen inom sina intresseområden och framhäva den personliga innebörden av händelser och erfarenheter
Förberedelser inför kursstart
Särskilda förberedelser
Instruktioner till första kurstillfället finns i Canvas.
Kurslitteratur
Obligatorisk litteratur
Levy Scherrer, Paula & Lindemalm, Karl, Rivstart: svenska som främmande språk. B1 + B2, Textbok, 2:a uppl., Natur & Kultur, Stockholm, 2015.
Levy Scherrer, Paula & Lindemalm, Karl, Rivstart: svenska som främmande språk. B1 + B2, Övningsbok, 2:a uppl., Natur & Kultur, Stockholm, 2015.
Artiklar och andra texter med inriktning mot teknik och vetenskap distribueras via Canvas
Referenslitteratur
Viberg, Å., Ballardin, K., & Stjärnlöf, S. .Essentials of Swedish Grammar. A Practical Guide to Mastery of Swedish. Mac Graw Hill, New York. 1984.
Informera dessutom kursledaren om du har särskilda behov. Visa då upp intyg från Funka.
Examination och slutförande
Betygsskala
P, F
Examination
KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
LEX1 - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Kursen har löpande examination i form av skriftliga och muntliga uppgifter som redovisas individuellt eller i grupp under eller utanför lektionstid. Studenten får formativ feedback på uppgifterna och har rätt till komplettering, men måste klara av samtliga examinationsmoment inom föreskriven tid på en godkänd nivå för att få slutbetyg.
Kursen innehåller även självrättande examinationsuppgifter i Canvas som måste göras inom utsatt tid. En student som missar eller underkänns på en av dessa uppgifter har rätt att göra en kompletterande uppgift i slutet av kursen.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända 75 % närvarokrav
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.