Detta är inte senaste versionen av kurs-PM. Visa (senaste versionen).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2024
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att utbilda om generella aspekter av sömn, men även om olika sömnproblem och hur en kan tänka praktiskt om sin sömnhygien. Specifikt innehåller kursen följande:
Information om ämnet sömn från mekanismer till samhälle, med fokus på centrala begrepp inom dagens sömnforskning.
Föreläsningar och övningar om biologiska, psykologiska och sociologiska aspekter av sömn.
Övning i att reflektera över och optimera sinegensömn.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Beskriva sömnens uppbyggnad och funktioner.
Redogöra för hur olika faktorer (på individ- till samhällsnivå) kan påverka sömnen.
Identifiera och utformastrategiersom kan användas för att optimera sin sömn.
Läraktiviteter
Vi rekommenderar att du medverkar på våra tre kursträffar. Deltagande på kursträffar kommer underlätta quiz och inlämningsuppgifter.
Detaljplanering
Datum och tid
Aktivitet
Fredag 6/9 (10.00-11.00)
Uppstartsmöte. Modul 1: Grundläggande om sömn
Fredag 20/9 (10.00-11.00)
Modul 2 - Sömnfrågelådan
Fredag 4/10 (10.00 - 11.00)
Modul 3 - Sömnproblem och lösningar
10/9 19:00
24/9 19:00
8/10 19:00
Deadlines för quiz
Quiz 1
Quiz 2
Quiz 3
20/09 19:00
04/10 19:00
18/10 19:00
Deadline för inlämning av Caseuppgifter
Case 1
Case 2
Case 3
11/09 10:00
25/09 10:00
09/10 10:00
Drop-in support för Case and Quiz.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Alla läsanvisningar hittas i kursplattform Canvas. All kurslitteratur kommer att vara tillgänglig online och utan kostnad. Förutom artiklar består även kurslitteraturen av material i Canvas i form av filmer, artiklar och övningsuppgifter. I Canvas hittar du även referenser till kursmaterialet samt kursbibliotek med rekommenderad litteratur.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
LEXA - Löpande examination, 4,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen sker i form av löpande tentamensmoment. Tentamensmomenten består bland annat av flervalsfrågor, öppna svarsfrågor och uppgifter där studenterna ska designa, följa och rapportera resultaten av en sömnplan. Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
För att bli godkänd på kursen ska du klara av ett antal examinerande moment. Kursen är uppbygd så att du går igenom modulerna i Canvas steg för steg. För att kunna gå vidare till nästa modul i kursen måste du först klarat föregående modul.
Observera att vissa innehållsmoduler är låsta till ett visst datum, men du kan påbörja alla examinerande delar.
I modul 1-3 skall du:
Gå igenom alla sidor i tur och ordning. Observera att för vissa sidor ska du markera att du klarat av sidan.
Få 10/10 på modulens quiz. Observera att du har 5försök på varje quiz. Du måste dock vänta 12 timmar mellan varje försök.
Göra modulens Case enligt uppgiftsbeskrivningen och lämna in genom att svara i diskussionstråden. Kommentera även på minst ett annat case. Observera att deadline för att lämna in caseuppgiften (se datum i Välkomstbrevet).
Inrapportering av betyg i Ladok:
För att bli godkänd på LEXA, 4,0 hp skall blivit godkänd på kursens 3 quiz och 3 case.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.