Detta är inte senaste versionen av kurs-PM. Visa (senaste versionen).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen ger en översiktlig kunskap inom olika cellers organisation, deras energiutbyten samt struktur, funktion och egenskaper hos biologiska makromolekyler. Kursen innehåller både teoretiska och praktiska moment.
Följande delar kommer att behandlas i kursen:
Proteinsyntes från DNA till protein.
Olika cellers organisation.
Grundläggande metabolism.
Struktur och funktion av biologiska makromolekyler, tex kolhydrater, proteiner.
Bioprocessteknik.
Enzymers struktur och funktion.
Beskrivning av genteknikens möjligheter samt några av de vanligaste molekylärbiologiska metoder som används idag.
Grundläggande mikrobiologi.
Laborationer i grundläggande mikrobiologi och molekylärbiologiska metoder.
Litteraturstudie rörande ett biotekniskt ämne.
Kritisk granskning och diskussion angående aktuella frågor inom bioteknik.
Lärandemål
Bioteknik är ett samlingsnamn för de tekniker som använder sig av levande organismer eller ämnen och makromolekyler som härstammar från levande materia. Exempel på områden där biotekniken är viktig är läkemedel, livsmedel, tvättmedel, kemisk industri och vattenrening. I ämnet bioteknik ingår vetenskaperna biokemi och mikrobiologi som är läran om cellens kemi respektive läran om mikroorganismer.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Redogöra för grundläggande begrepp rörande cellers struktur, funktion och metabolism.
Förklara grundläggande begrepp rörande biomolekylers struktur och funktion.
Redogöra för grundläggande begrepp rörande bakterier, både avseende befrämjande såväl som förhindrande av deras tillväxt.
Söka reda på vetenskaplig information kring ett biotekniskt ämne och presentera en sammanfattning därav.
Tillämpa etiska principer på en bioteknologisk frågeställning.
Förberedelser inför kursstart
Rekommenderade förkunskaper
KH1121 Organisk kemi eller motsvarande.
Kurslitteratur
- Handouts från föreläsningar
- Kompletterande artiklar till föreläsningar och etikseminarium
- Cellbiologi av Charlotte Erlansson-Albertsson & Urban Gullberg ISBN 978-91-44-04738-6, enligt sidhänvisningar i kursschemat
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
LIT1 - Litteraturuppgift, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
SEM1 - Seminarium, 0,5 hp, Betygsskala: P, F
TEN1 - Skriftlig tentamen, 4,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Slutbetyget grundas på betyget på TEN1.
Övriga krav för slutbetyg
Tillfällen med obligatorisk närvaro specificeras i kurs-PM.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.