Detta är inte senaste versionen av kurs-PM. Visa (senaste versionen).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen har som övergripande syfte att ge en bred och grundläggande kunskap om materialkemi som omfattar polymerer, fiberbaserade material, kompositer, hybridmaterial, optiska och elektroniska material.
Kursen ger fördjupade kunskaper i att skapa, utveckla och analysera materialens struktur och egenskaper och omfattar såväl praktiska som teoretiska moment.
Lärandemål
Efter fullgjord kurs skall du som kursdeltagare kunna:
Definiera och beskriva material med avseende på Struktur Morfologi Egenskaper Framställningsprocesser
Förklara relationer mellan materials struktur och egenskaper
Föreslå och försvara ett materialval för en given applikation
Utveckla och utforma material och materialprodukter med hänsyn till hållbar utveckling.
Genomföra och skriftligt utvärdera och presentera laborativt arbete inom materialkemi och materialframställningsprocesser.
Sammanfatta och värdera kunskap från materialrelaterad industri samt självständigt reflektera över typiska roller och arbetsuppgifter för en civilingenjör i materialrelaterad industri
Läraktiviteter
Föreläsningar. I början av kursen lär vi oss definitioner, grundbegrepp, materialens morfologi och historik för att sedan gå igenom hela processen från atom och/eller molekyl till färdig materialprodukt och där diskutera de kemiska, fysikaliska och mekaniska aspekterna på varje steg. Detta görs för såväl syntetiska som naturliga material. Slutligen diskuterar vi tillämpningar och de olika verktyg för kontroll och förbättring som finns. Vi diskuterar också polymerer ur ett miljöperspektiv. Mycket tid kommer att läggas på att klarlägga sambanden mellan struktur, egenskaper och tillämpning så att vi kan knyta ihop alla delar av kursen till den funktionella helhet som den komplexa verkligheten utgör. Varje ny föreläsning bygger vidare på det stoff som hittills gåtts igenom i kursen. Därför rekommenderar vi starkt att den som uteblir från en föreläsning läser in detta avsnitt på egen hand innan nästa tillfälle för att kunna hänga med i kommande diskussioner.
Övningar. Övningarna bedrivs i seminarieform vid vilket en speciell materialegenskap står i fokus. Övningen utgår från ett helhetsperspektiv på material och vad som krävs för att material, oavsett beståndsdelar, ska kunna ha denna egenskap. Under övningarna arbetar studenterna självständigt, enskilt eller i små grupper med att lösa olika problemställningar och själva finna svar på frågor rörande den aktuella materialegenskapen och dess tillämpningar. Gruppen sammanfattar sina tankar skriftligt i en kort rapport under övningen eller som muntlig presentation inför klassen. Aktivt deltagande vid övningen och bidrag till gruppens rapport är inte obligatoriskt men ger bonuspoäng till tentamen.
Studiebesök hos olika materialföretag. Obligatorisk närvaro. Under studiebesöken arbetar vi parallellt med en reflektion kring civilingenjörens yrkesroller. Vilka branscher och yrkesroller finns representerade på arbetsplatsen och vilken koppling har verksamheten till ämnet i kursen? Vilka material och tekniker arbetar de med? En kort, skriftlig, individuell reflektion över studiebesöket där samtliga reflektionsfrågor besvarats ska lämnas in av varje student.
Laborationer med obligatorisk närvaro. Två laborationer ingår i kursen, vid vilka praktiska verktyg för materialframställning tillämpas och övas. Material framställs och analyseras.
Kursen använder Canvas som lärplattform under aktivitetsnamnet ”KF1165 HT21-1 Materialens kemi…” och samtliga kursregistrerade studenter har tillträde dit. Här finns föreläsningsbilder, zoom-länkar, säkerhetsföreskrifter, videos, samt all annan viktig information och relevanta dokument. Labrapporter och reflektionsövningar ska laddas upp via Canvas, se fliken ”Uppgifter”.
Aktuellt schema = det schema som gäller finns tillgängligt på Canvas.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Polymerteknologi – makromolekylär design, Ulrica Edlund, Ann-Christine Albertsson, Karin Odelius
Introduktion till cellulosateknik, Monica Ek, Helena Lennholm 2018 (finns på Canvas)
Trä-, massa- och papperskemi, Helena Lennholm 2020 (finns på Canvas)
Chemistry3, Andrew Burrows, John Holman, Andrew Parsons, Gwen Pilling, Gareth Price (2nd Edition, Oxford University Press, 2013) ISBN: 9780199691852
TEN1 - Skriftlig tentamen, 7,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
TEN1 är en skriftlig tentamen. För godkänt resultat krävs minst hälften av maximalt poäng. Betyg ges på skalan A-F där betyg A-E betecknar godkänt och F betecknar underkänt. Den tentand som får betyget Fx har möjlighet att skriftligen komplettera sin tentamen vilket måste ske inom 6 veckor och efter skriftlig överenskommelse med examinator. Om kompletteringsuppgiften blir godkänd blir tentanden godkänd på kursen med betyget E.
För varje godkänd övning får poäng tillgodoräknas vid nästkommande tentamen. Vid ett maximalt antal tentamenspoäng om 50, får 1 poäng tillgodoräknas för varje övning vilket vid godkänt deltagande på samtliga seminarium ger 5 bonuspoäng vid tentamen.
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Studenter ska inkomma med komplett ansökan om stöd så snart behovet uppstår. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
För godkänt på moment OVN1 krävs närvaro under alla studiebesöken samt skriftlig, individuell, fullgjord och godkänd reflektion. En godkänd reflektion ska besvara samtliga reflektionsfrågor. Reflektionen ska vara på minst nivå 2 (Se dokument i Canvas: ”Reflektionsnivaer”, Marie Magnell, ITM-skolan).
För godkänt på moment LAB1 krävs närvaro vid bägge laborationstillfällena samt en skriftlig labrapport författad i samverkan med labgruppen. En godkänd labrapport innehåller en beskrivning av relevant teori, praktiskt utförande, resultat och diskussion enligt den mall som finns att ladda ned från kursens Canvas-sida. Även frågeställningar/uppgifter i laborationshandledningen skall ingå i rapporten.
För slutbetyg i kursen krävs godkänt på samtliga tre moment. Slutbetyget sätts i enlighet med betyget på TEN1.