Kursens examination bygger helt på kursens målrelaterade betygskriterier, se nedan.
Identitetskontroll
Vid både labbredovisningar och mästarprovsredovisningar kommer vi att be dig visa legitimation så att vi är säkra på vem som examineras.
Laborationer
Fem obligatoriska datorlabbar ingår i kursen. Dessa utgör momentet LAB1. Labbarna ska göras i tvåpersonsgrupper, men enpersonsgrupper kan godkännas av kursledaren i undantagsfall. Den betygshöjande delen på labb 5 måste dock göras individuellt. Varje labb som redovisas och godkänns senast det labbtillfälle som finns angivet på labben ger en så kallad labbleveranspoäng. Den som fått 4-5 labbleveranspoäng (dvs har levererat minst fyra av labbarna i tid) får betyg C på momentet LAB1. Den som får 2-3 labbleveranspoäng får betyg D. Betyg C kan höjas till betyg A eller B med den betygshöjande extralabben som är en påbyggnad på labb 5, som ska göras och redovisas individuellt vid ett speciellt labbredovisningstillfälle i januari.
På varje labb finns dessutom frivilliga teoriuppgifter. Teoriuppgifterna redovisas skriftligt och muntligt på övningstillfällen (ingen annan möjlighet till redovisning ges) och ger en teoripoäng var, som ger bonus på tentorna under närmaste läsåret.
Det finns schemalagda labbtillfällen under hela kursen. Det kommer att finnas handledare tillgängliga på dessa labbpass. Börja att göra labbarna i god tid och fråga handledarna om du får problem. Du kan i princip redovisa alla labbarna vid alla labbtillfällen, men under det sista labbtillfället för varje labb, som är fyra timmar långt, prioriteras redovisningar av den labben.
Under Uppgifter i Canvaskursrummet ligger labbinstruktionerna. Den som vill kan delta i labbarna på distans, se instruktionerna till första labben.
Individuella uppgifter: mästarprov
Två obligatoriska individuella uppgifter, mästarprov, kommer att ges. Dessa ska lösas individuellt och redovisas både skriftligt och muntligt. Skriftliga lösningar till dessa uppgifter ska lämnas in i Canvas senast den tid som anges på uppgiftslydelsen. Den muntliga redovisningen, antingen i Zoom eller på campus, kommer att ske några dagar senare för någon av assistenterna på en tid som ska bokas i förväg i Canvas.
Varje mästarprov består av tre uppgifter av olika svårighetsgrad som testar betygskriterierna för E, C respektive A.
Inför varje mästarprov ges ett frivilligt övningsmästarprov som kan lösas i grupp och som redovisas vid speciella mästarprovsövningar, se detaljschemat. Godkänd redovisning av ett övningsmästarprov ger en teoripoäng. Totalt kan alltså två teoripoäng fås från mästarprovsövningar.
Den som inte godkänts på ett mästarprov får möjlighet att göra ett nytt i slutet av kursen, men kan då bara få betyg E på mästarprovet. Dessa ommästarprov läggs upp i Canvas i samband med ordinarie teoritentan och ska redovisas både skriftligt och muntligt i omtentaveckan i januari.
Teoritenta
Ordinarietentan går den 20 december klockan 9-12. Skrivtid 9:00-10:30. Obligatorisk rättningssession kl 11:00-12:00. Första omtentatillfälle är i påskperioden.
Tentan (momentet TEN1) är en teoritenta som görs på distans i ett speciellt examinationsrum i Canvas (som kommer att vara tillgängligt för alla anmälda till tentan) och lämnas in i Peergrade. Alla hjälpmedel (som publicerats eller skrivits innan tentan börjar) är tillåtna. Under skrivtiden får tentanden inte kommunicera om tentan med någon annan än en lärare på kursen.
Tentans uppgifter är alla på E-nivå, dvs det går inte att få mer än godkänt på tentan. För godkänt krävs minst 13 av 14 poäng inklusive poäng på uppgifter som visar uppfyllelse av lärandemålet definiera och översätta centrala begrepp. Den som får 11 eller 12 poäng eller som får minst 13 poäng men har missat måluppfyllelsen får möjlighet att muntligt komplettera till godkänt. Teoripoängen som samlats genom labbteoriredovisningar (upp till 5 teoripoäng) och övningsmästarprov (upp till 2 teoripoäng) läggs till poängen på teoritentan på alla tentor inom ett år från kursstart.
Teoritentans uppgifter testar följande betygskriterier på nivå E:
- analysera algoritmer med avseende på effektivitet: förklara principerna, analysera enklare algoritmer
- jämföra alternativa algoritmer och datastrukturer med hänsyn till effektivitet och pålitlighet
- definiera och översätta centrala begrepp som P, NP, NP-fullständighet och oavgörbarhet
- jämföra problem med hänsyn till komplexitet med hjälp av reduktioner: förklara principerna
- förklara hur man kan hantera problem med hög komplexitet: förklara principerna
Vi rekommenderar alla att titta på senaste årens extentor för att bättre förstå hur uppgifterna kan se ut. Lösningsförslag finns bara till ordinarietentorna. Notera att på tentorna för kurskoden DD1352 är det bara E-uppgifterna som motsvarar uppgifter på teoritentan för DD2350. Det finns ett övningsquiz på begrepp och definitioner inför teoritentan.
Skrivtiden är 90 minuter. Direkt efter tentan vidtar en obligatorisk genomgång, i Zoom, av lösningarna till tentan och kamraträttning. Rättningen kontrolleras sedan av lärarna och resultatet kungörs förhoppningsvis samma dag. Klagomål på rättning av tentan görs till kursledaren. Kursledaren avgör hur och när kompletteringsuppgifter ska redovisas.
Tentaanmälan ska göras som vanligt.
Varför kamraträttning?
-
Det är bra för lärandet att få återkoppling i direkt anslutning till examinationen.
-
Att sätta sig in i någon annans lösningar och tankesätt är lärorikt.
-
Du får insikt i hur bedömning av tentor går till och vilka överväganden rättande lärare behöver göra.
-
Betygsättningen snabbas upp. Resultatet är klart samma dag!
Att tänka på vid kamraträttningen
-
Rättningssessionen är en obligatorisk del av tentan och närvaron kontrolleras i Zoom.
-
Du bedömer en annan students arbete. Var och en förtjänar en korrekt bedömning. Följ därför rättningsmallen och rättningsanvisningarna så gott du kan.
-
Om du är osäker på bedömningen av en uppgift går det bra att fråga. Om du fortfarande är osäker efter frågestunden kan du ange att du är osäker på bedömningen.
-
Var saklig och professionell. Gör inte narr av en lösning och skratta inte åt en lösning eller någon annans fråga under kamraträttningssessionen.
Muntlig tenta och slutbetyg
Den som fått godkänt på labbarna, båda mästarproven och teoritentan får godkänt på kursen. Slutbetyget bestäms som ett oviktat genomsnitt av betygen på samtliga tre betygsatta moment (MAS1, MAS2, LAB1), eventuellt kompletterat med en muntlig tenta och/eller en högrebetygslabb, se betygskriterierna nedan.
Exempel:
betyg på MAS1, MAS2, LAB1 |
ger slutbetyg |
E, E, C |
D |
E, C, B |
C |
C, A, A |
B |
Den som är godkänd på båda mästarproven och har fått minst betyg C på det ena (eller har klarat E- och A-uppgifterna på mästarprov 2) har möjlighet att gå upp på en muntlig tenta för att få högre betyg på mästarproven. Den muntliga tentan kan efter teoritentan bokas in (i Canvas) på tider i tentaveckan i januari 2021. Vid den muntliga tentan kommer läraren att kontrollera att du uppfyller betygskriterierna för det betyg du aspirerar på. Kursböckerna (men inga kompendier eller anteckningar) är tillåtna hjälpmedel.
Restmoment
Läs denna sida om du har uppgifter kvar att redovisa efter kursens slut.
Arbetssituationer
Det är meningen att arbetet med momenten i kursen ska motsvara olika arbetssituationer i arbetslivet.
Labbarna tränar olika typer av programutvecklingsarbete:
- I labb 1 ska du programmera efter en funktionsspecifikation.
- I labb 2 ska du programmera om ett existerande program så att det fungerar likadant fast effektivare.
- I labb 3 ska du programmera efter en detaljerad algoritmisk specifikation.
- I labb 5 ska du attackera ett problem som inte kan lösas optimalt.
I alla labbar finns noggranna beskrivningar av format för indata och utdata. Alla labbar har givna effektivitetskrav och utförs som lagarbete (labbgrupper), precis som i arbetslivets agila parprogrammeringsprojekt. I labb 1 är parprogrammering obligatoriskt att använda.
Mästarproven tränar expertsituationen, alltså situationen som den som vet mest om något på en arbetsplats ställs inför när hen får ett problem: det finns ingen att fråga, så hen måste komma fram till svaret med egen tankekraft och genom att läsa litteratur. När problemet är löst ska experten förklara lösningen för chefen, både skriftligt och muntligt.
Tentan liknar tyvärr ingen verklig arbetssituation, men den följs av en kamraträttningssession som är mycket värdefull ur ett pedagogiskt perspektiv. Labb 4 har också en konstruerad arbetssituation; den är dock mycket värdefull för begreppsförståelsen.