Detta är inte senaste versionen av kurs-PM. Visa (senaste versionen).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2023
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen utgår från skissprocessen fram till och med framtagandet av förslagshandlingar och lägger stor vikt vid samspelet mellan form och idé.
Arkitekturens historia: Upplevelse av arkitektur. Litteratur och föreläsning. Arkitekturhistorisk översikt. Huvudströmningar i arkitekturen med betoning på nutida arkitektur.
Arkitekturens elementa: Det offentliga rummet. Ändamål och plats. Rum och volym. Detalj och helhet. Skala och anpassning.
Arkitekturens tillblivelse: Från behov till idé och förslag: Vilka processer ingår här? Från idé till detaljer, tekniskt genomförande och dagsljussimulering: Hur fungerar det? Hur säkrar man slutresultatet på vägen?
Tecknings- och skissuppgifter med åtföljande genomgång. En längre gestaltningsuppgift med handledning samt en avslutande gemensam genomgång.
Den sociala hållbarhetens betydelse för det offentliga rummet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
utforma ett mindre nybyggnadsprojekt i det offentliga rummet – från idé till förslagshandling
bygga en fysisk modell i en lämplig skala av projektet ovan
utföra visualiseringar av projektet ovan med lämplig programvara och lämpliga verktyg
skriva ut projektet ovan i en 3D-skrivare.
Läraktiviteter
Föreläsningar, lektioner, studiebesök, seminarier och korta övningsuppgifter samt en längre projektuppgift kännetecknar kursen
Föreläsningarna är kurslitteraturen tillsammans med boken Architecture form space and order by francis d.k. ching. Alla versioner är ok.
Utrustning
Du bör skaffa dig blyertspennor och ett hårt underlag för att teckna i A3. A3 papper kommer att ges av läraren men ej blyerstpennor. Pennorna måste vara mjuka, det vill säga från B serie, 2B, 4B, 6B osv.
Programvara
Vi kommer att arbeta med nya programvaror:
alla program från Adobe packetet: Photoshop, Illustrator och Indesign. Licenser finns i skolan i XW 41, men det kan vara bra att skaffa egna licenser utöver detta. Adobe säljer dessa till studenter till kraftigt rabbaterade priser. Dessutom kommer vi att jobba med programmet Climate Studio som är ett tilläggsprogram till Grasshoper. Dessa program kan laddas ner grattis för studenter. För den stora projektuppgiften rekommenderas Revit, Sketchup eller Archicad
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
I kursen ingår flera korta uppgifter, men varje uppgift är krävande. Betyget P ska inte tolkas som betyget E. Designuppgifter gör det omöjligt att mäta prestationen med en siffra. Ni studenter får lita på att jag med min lång erfarenhet kan vägleda med tydliga föreläsningar mot vad en god design är.
Möjlighet till komplettering
Varje deluppgift har ett inlämningsdatum. Vid underkännade eller ingen inlämning kommer nya datum att ges men då med en kompletteringsuppgift. Detta eftersom efter inlämningsdatumen kommer ni att se varandras arbete och det blir fusk att endast göra på samma sätt som andra studenter.
Möjlighet till plussning
Ingen möjlighet till plussning kan finnas på P/F kurser
Möjlighet till ersättningsuppgifter
Uppgifterna i kursen bygger en kunskapsprogression i ämnet design/arkitektur med fokus på hållbarhet. Ersättningsuppgifter kan ges om student inte har lämnat sin uppgift i tid
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.