The displayed memo is not the latest version. Show (latest version).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2023
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen utgår från skissprocessen fram till och med framtagandet av förslagshandlingar och lägger stor vikt vid samspelet mellan form och idé.
Arkitekturens historia: Upplevelse av arkitektur. Litteratur och föreläsning. Arkitekturhistorisk översikt. Huvudströmningar i arkitekturen med betoning på nutida arkitektur.
Arkitekturens elementa: Det offentliga rummet. Ändamål och plats. Rum och volym. Detalj och helhet. Skala och anpassning.
Arkitekturens tillblivelse: Från behov till idé och förslag: Vilka processer ingår här? Från idé till detaljer, tekniskt genomförande och dagsljussimulering: Hur fungerar det? Hur säkrar man slutresultatet på vägen?
Tecknings- och skissuppgifter med åtföljande genomgång. En längre gestaltningsuppgift med handledning samt en avslutande gemensam genomgång.
Den sociala hållbarhetens betydelse för det offentliga rummet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
utforma ett mindre nybyggnadsprojekt i det offentliga rummet – från idé till förslagshandling
bygga en fysisk modell i en lämplig skala av projektet ovan
utföra visualiseringar av projektet ovan med lämplig programvara och lämpliga verktyg
skriva ut projektet ovan i en 3D-skrivare.
Läraktiviteter
Föreläsningar, lektioner, studiebesök, seminarier och korta övningsuppgifter samt en längre projektuppgift kännetecknar kursen
Detaljplanering
Intro Zeev
F1, modern arkitektur I
F2-Perspektiv del 1
9-12 gamla stan, 14-17 Tensta
F2-Perspektiv del 2
F3-Teckning del 1, Hans Löfgren
Zeev Bohbot
F4-modern arkitektur II
F5-Genomgång PRO1-1 och PRO2
F6-Origami för arkitekter
F7-Teckning del 2 Hans Löfgren
F8- Färg Bengt Ahlin
F9- Färg Bengt Ahlin
F10-Adobe-1 Habel Betyio
F11 Adobe-2 Habel Betyio
F12-ACC- Paul Rogers, dagsljus del 1
F13 Adobe-3 Habel Betyio
F14-ACC- Paul Rogers, Solvärmelast
F15-ACC- Paul Rogers, Climate studio-1
F16-Adobe-3 Habel Betyio
Zeev Bohbot
F17-ACC- Paul Rogers, Climate studio-2
F18-ACC- Paul Rogers, Climate studio-3
Redovisning ACC
Zeev Bohbot
Redovisning projekt
AF1755, kursinnehåll
Innehåll, kursen i grova drag
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.