Detta är inte senaste versionen av kurs-PM. Visa (senaste versionen).
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Arkitekturhistoria och bebyggelseutveckling
Kommunal markanvändningsplanering
Bygglov och detaljplan
Bostadsutformningskraven i BBR
Bostadsutformningskraven i Svensk Standard
Stom- och installationsmått i bostadsutformning
Brandkrav att beakta vid bostadsutformning
Grönytefaktorsberäkning för ett kvarter
Arkitektoniska kvaliteter i bostadsutformning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
redogöra för markanvändningsplanering ur kommunal synpunkt
redogöra för innehållet i ett bygglov och detaljplan
kunna redovisa detaljerade kunskaper i PBL, BBR och svensk standard som har betydelse för bostadsplanering
redogöra översiktligt för arkitekturhistoria med betoning på svensk bostadsarkitekturhistoria
kunna tillämpa erhållna kunskaper om bostadsplanering med hänsyn till byggnad- och installationsteknik samt konstruktionernas påverkan på planlösningsarbetet
kunna tillämpa erhållna kunskaper om hållbar utveckling när det gäller projektering av bostäder.
Genom inhämtade kunskaper motsvarande lärandemålen ska studenten kunna skapa en stadsplan för ett kvarter samt planera ett bostadshusprojekt med en detaljeringsgrad motsvarande bygglovhandlingar och tekniskt samråd.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Samhällsplanering
Läggs upp på Canvas:
Sidor ur Adolfsson, K. och Boberg, S. Detaljplanehandboken. Handbok för detaljplanering enligt plan- och bygglagen, PBL
Plan- och bygglagen 2010:900
Fördjupningslitteratur:
Julstad, Barbro, Fastighetsindelning och markanvändning (2021)
Gehl, Jan, Städer för människor (2019)
Delegationen för hållbara städer: Kajer mot det gröna – finns att ladda ner som pdf
Bostadsplanering
Jenny Eringstam & Nina Sandahl, Arkitekt 2.0 (2018) AB Svensk Byggtjänst
TEN1 - Skriftlig tentamen, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
ÖVN1 - Övningsuppgifter, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
ÖVN2 - Övningsuppgifter, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.