Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2016
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Optisk avbildning, Fotografiska objektiv, Perspektiv, Fotometri, Kamerans beståndsdelar och deras funktion, Elektroniska bildsensorer, Samplingkriteriet tillämpat på digitala bilder, Färgfotografi, Kvalitetsmått för bilder (upplösningsförmåga, MTF, brus, dynamik).
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
praktiskt använda digitala kameror för att lösa fotografiska uppgifter. Detta inbegriper val av lämpliga objektiv samt inställningar för att erhålla önskat perspektiv, skärpedjup och exponering.
fotometriska grundbegrepp, samt kunna göra fotometriska beräkningar som är relevanta för praktisk fotografi.
bedöma och kvantifiera fotografiska systems bildkvalitet vad gäller skärpa och brus.
färglärans grunder, vara förtrogen med begreppet färgtemperatur (vitbalans), samt kunna utnyttja denna kunskap i praktisk fotografi.
bedöma hur hög pixeltäthet som behövs vid digital fotografi för att undvika bildstörningar och andra kvalitetsförluster.
Läraktiviteter
Kursens olika delar innefattar:
Föreläsningar i sal
Quiz, som görs i Canvas efter varje föreläsning
Räknestuga i sal
Förberedelseuppgifter, som görs i Canvas inför varje laboration
Laborationer på plats i labsal
Tentamen ges som skriftlig salstentamen
Förberedelser inför kursstart
Rekommenderade förkunskaper
Inledande kurser i matematik (algebra, geometri och analys) samt vågrörelselära (optik).
Kurslitteratur
K. Carlsson "Teknisk Fotografi, teori och tillämpningar", som finns tillgänglig på kursens canvas-sida.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
TEN1 - Skriftlig tentamen, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Lärandemålen examineras på följande sätt:
Lärandemål 2, 3 och 5 (kopplat till tentamen och laborationer):
(Fx) nästan uppfyllt kraven för (E)
(E) till större del lösa grundläggande problem inom några av kursens områden samt bedöma lösningarnas rimlighet
(D) lösa grundläggande problem inom några av kursens områden samt bedöma lösningarnas rimlighet
(C) lösa grundläggande och avancerade problem inom några av kursens områden samt bedöma lösningarnas rimlighet
(B) uppfyllt kraven för (C) och delvis för (A)
(A) lösa grundläggande och avancerade problem inom många av kursens områden samt bedöma lösningarnas rimlighet
Lärandemål 1 och 4 (kopplat till laborationer):
(P) genomföra alla laborationer och genomföra godkänd labmunta och/eller labrapport
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.