Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
En projektbaserad kurs med fördjupning och praktisk tillämpning av kunskaper inhämtade från tidigare kurser inom industriell teknik och produktionsunderhåll. Inom ramen för ett projektarbete skall studenten ges fortsatt träning i att genomföra ett självständigt större projektarbete. Kursen ska även förbereda studenten inför examensarbetet genom att ett projektförslag till examensarbete ska tas fram inom kursen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs skall studenten kunna:
• upprätta och kontinuerligt följa upp en projektplan • tillämpa kunskaper inom området industriell teknik och produktionsunderhåll som är relevanta för projektet • bedöma behovet av att fördjupa projektgruppens tekniska kunskaper inom valda områden och metoder att förvärva dessa under projektets gång • utforma lämpliga metoder och former för kommunikation mellan projektgruppens medlemmar och handledare • tillämpa metoder för att löpande dokumentera projektgruppens arbete • tillämpa metoder för att redovisa projektarbetets tekniska innehåll och resultat i en skriftlig rapport • redogöra för och analysera sitt självständiga bidrag inom ramen för projektarbetet • redovisa och analysera vilka fördjupade tekniska kunskaper och insikter om projektarbete som kursen gett
Läraktiviteter
Denna kurs bygger vidare på arbetet studenterna gjorde i ML1616. Den projektmodell de arbetade med i ML1616 ska nu anpassas för att stämma med ett industriellt underhållsprojekts behov.
Projektuppgifterna kommer från industrin och är ett verkligt underhållsproblem som industrin inte löst själva. Studenterna ska lösa uppgiften självständigt och på det sätt och med de verktyg de lärt sig i tidigare kurser.
Arbetet sker i grupp och handledning ges löpande under kursen initierat av studenterna när behov uppstår.
Under kursen kommer det löpande hållas möten med en styrgrupp där studenterna ska avrapportera resultatet av sitt arbete. Styrgruppen leds av en erfaren projektledare som arbetar på företag där studenterna löser uppgifter.
Nyckelbegrepp
Nyckelbegreppen är de samma som i ML1616 men denna gång förväntas studenterna inte bara förstå dem utan också tillämpa dem utan handledning och arbeta mycket självständigt.
Projekt
Förstudie
Nulägesanalys
Work Breakdown structure
Planering
Projektplan
Tidplan
Genomförande
Avslut
Underhåll
TPM
Kvalitet
Process
Standard
Ständiga förbättringar
De 7 + 1 slöserierna
Problemlösning
FMEA
5S
De 7 förbättringsverktygen
Pughmatris
Detaljplanering
Ändringar i detta flöde kan ske under kursens gång. Aktuell information finns i TimeEdit (Schema) samt i kursens moduler i Canvas.
Mellan beslutspunkterna arbetar studenterna i grupper med sina respektive projektuppdrag. Grupperna har direktkotant med de personer på företaget som har det dagliga ansvaret för frågan studenterna arbetar med.
Läraktivitet
Innehåll
Förberedelse
Introduktion till kursen
Välkommen till kursen och beskrivning av industrirepresentanter hur projekt leds och drivs i deras företag
Introduktion till projektet
Diskussion av uppdragsbeskrivningarna
Handledning
Grupphandledning inför BP2
BP2 – inför Planering
Relevanta dokument för aktuell BP
Handledning
Grupphandledning inför BP3
BP3 – inför Genomförande
Relevanta dokument för aktuell BP
Handledning
Grupphandledning inför BP4
BP4 – avstämning Genomförande
Relevanta dokument för aktuell BP
Handledning
Grupphandledning inför BP5
BP5 – inför avslut
Relevanta dokument för aktuell BP
Redovisning
Framställning av slutrapport samt muntlig och skriftlig presentation
PRO1 - Projekt, 6,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
ÖVN1 - Övningsuppgifter, 1,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Övningsuppgifter ( ÖVN1 )
Omfattar att sätta sig in i uppdragsbeskrivningen, göra förstudie och planering av ett underhållsprojekt i industrin samt löpande hantera alla ingående dokument på ett strukturerat sätt så att det kan godkännas av industrins representanter i kursen.
Projekt ( PRO1 )
Omfattar att genomföra ett underhållsprojekt enligt uppdragsbeskrivning och på planerad tid. Beslutsmöten hålls med representanter från industrin på samma sätt som om studenterna vore medarbetare.
I båda momenten deltar lärare som sätter formativa "betyg" löpande baserat på studenternas prestation. Bedömning görs av hur väl studenterna tillämpar kunskaper från tidigare kurser i programmet, hur väl de använder standardverktyg för projektledning samt hur väl de klarar av att interagera med styrgruppen i kursen där både lärare och industrirepresentanter ingår.
Momentet avslutas med en inlämning och en redovisning.
De studentgrupper som industrirepresentanten ser håller en tillräckligt hög nivå på sitt arbete kan komma att få möjligheten att presentera sitt arbete även på företaget där arbetet utfördes. Detta är inte kopplat till betygssättningen på kursen.
Övriga krav för slutbetyg
Närvaro vid specificerade obligatoriska kurstillfällen (eller genomförd kompensationsuppgift till dessa) är krav för slutlig betygsättning.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Nivåer
Pre-strukturell nivå
Uni-strukturellnivå
Multi-strukturell nivå
Relationell nivå
Utvidgad abstrakt nivå
Förklaring
Studenten har fokus på irrelevanta aspekter och ingen eller liten uppvisad kunskap
Studenten har fokus på någon relevant aspekt
Studenten har fokus på flera relevanta aspekter men de hänger inte alltid ihop till en helhet
Studenten har fokus på flera relevanta aspekter och ser hur de hänger ihop till en fungerande helhet
Studenten har den relationella nivån och kan tillämpa den på andra situationer och sammanhang
Känne-tecken
Svar på frågor är inte kopplade till frågan utan verkar vara gissningar
Svarar enkelt med ett ord eller en mening men verkar svara från minnet snarare än från förståelse
Svarar på frågan utan onödig text och ger förklaringar till sina svar. Använder rätt begrepp
Ser hur olika delar hänger ihop och kan svara med koppling till relevanta metoder och verktyg
Kan ge relevanta exempel från andra sammanhang eller göra liknelser som stämmer
Lärande-mål i ML1616
tillämpa kunskaper inom området industriell teknik och produktionsunderhåll som är relevanta för projektet
tillämpa metoder för att redovisa projektarbetets tekniska innehåll och resultat i en skriftlig rapport
bedöma behovet av att fördjupa projektgruppens tekniska kunskaper inom valda områden och metoder att förvärva dessa under projektets gång
Betyget E ges för prestation på Multistrukturell och Relationell nivå enligt lärandemålens placering i tabellen ovan. Högre betyg ges för utvecklad uppvisad kompetens enligt SOLO-taxonomin.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ändringar inför denna kursomgång
En del av studenterna i kursen i förra årets kurs tog lite väl god tid på sig att förstå att de skulle agera i samverkan med industrin på eget initiativ. Det ledde till oönskad frustration hos studenterna och feedback från industrin till kursledningen att alla studenter inte verkade ta uppgifterna på allvar.
I inledningen av kursen kommer det poängeras ännu tydligare att behovet av eget ansvar är stort. Vi kommer även beskriva tidigare studenters framgångar så att årskursen förstår vilka effekterna av ett väl utfört arbete kan bli (förra året fick flera studenter erbjudande om examensarbete baserat på ett väl utfört arbete i ML1614).