Kursinnehåll
Kursens ökar studentens kunskaper om det industriella företagets arbetsorganisation och samspelet mellan dess olika funktioner såsom produktion, underhåll, utveckling, marknad, inköp, mm., med ett speciellt fokus på ledarskap.
Kurs-PM VT 2021-60258
Version 1 – 2021-01-25 11:11:13
TIIPS (Startdatum 2021-01-18, Svenska)
Svenska
ITM/Hållbar produktionsutveckling
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2019
Kursens ökar studentens kunskaper om det industriella företagets arbetsorganisation och samspelet mellan dess olika funktioner såsom produktion, underhåll, utveckling, marknad, inköp, mm., med ett speciellt fokus på ledarskap.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Läraktivitet | Innehåll | Förberedelse |
---|---|---|
19/1 Verksamhetsstyrning |
|
|
22/1 Arbetsorganisation |
Olika organisationsformers för-, och nackdelar | |
26/1 Ledarskap |
|
|
28/1 Arbeta i grupp |
Gruppens utveckling, arbete och villkor |
|
Seminarier/Organisatorisk & Social arbetsmiljö
|
||
10/2 FM Seminarium Grupp A |
Hemuppgifter till nästa tillfälle |
|
10/2 EM Seminarium Grupp B |
Hemuppgift till nästa tillfälle |
|
12/2 8-10 Handledning Grupp A |
Feedback och förslag på förbättringar |
|
12/2 10-12 Handledning Grupp B |
Feedback och förslag på förbättringar |
|
17/2 8-10 Redovisning Grupp A P/F |
||
17/2 10-12 Redovisning Grupp B P/F |
||
Övningar i Trampbilsfabriken/fysisk arbetsmiljö |
||
24/2 inför trampbilsfabriken |
föreläsning om fysisk arbetsmiljö | |
25/2 Workshop |
mappa funktioner i fabriken till områdena i arbetsmiljöreglerna | |
3/3 FM Övning A | genomför riskanalys och skapa åtgärdsplan | |
3/3 EM Övning B | genomför riskanalys och skapa åtgärdsplan |
Organisation: Företagsekonomi 100
Ledarskap: Alvesson & Svenningsson ISBN: 9789147094929
Verksamhetsstyrning: SIQs managementmodell (utdelat material)
Gruppdynamik: Tonnquist Bo, Projektledning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Funka- stöd för studenter med funktionsnedsättningar
Informera dessutom kursledaren om du har särskilda behov. Visa då upp intyg från Funka.
A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Närvaro vid specificerade obligatoriska kurstillfällen (eller genomförd kompensationsuppgift till dessa) är krav för slutlig betygsättning.
Examinationsmomentet TENA bedöms VARJE FRÅGA enligt följande:
A |
Reflekterar över ämnesområdet som helhet och kan både teoretisera och generalisera företeelser inom området. Kan dra slutsatser av händelser i andra sammanhang än det uttalade i uppgiften och tillämpa teorier och modeller på företeelser i andra sammanhang. Kan reflektera över ur olika processer kan leda till olika resultat och analysera vilken av processerna som förmodligen skulle ge det bästa resultatet. Ger en bild av att inte bara förstå ämnet utan även kunna tillämpa kunskaperna på ett mer generellt sätt. |
B |
Mer än C men inte A |
C |
Presenterar fler och mer utvecklade argument på ett sätt som visar förståelse för frågan. Gör kopplingar till andra områden och ställer dem i relation till varandra. Förklarar processer på ett genomtänkt sätt som visar förståelse för orsak och verkan. Ger en bild av att arbeta utifrån förståelse för ämnet. |
D |
Mer än E men inte C |
E |
Presenterar få uppenbara argument på ett ytligt sätt utan djupare förklaring eller relevanta kopplingar till andra områden. Förklarar enklare processer utan något resonemang om orsak och verkan. Ger en bild av att snarare arbeta utifrån att minnas innehållet än att förstå det. |
Kursens upplägg från föregående år bedömdes fungera bra. Detta år kommer fokus ligga på att etablera kursen i sin nuvarande from. De förändringar som genomförs är kopplade till Covid19 och reglerna för genomförande av undervisning vid KTH.
2021-01-18
Svenska