Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

ML1111 Verksamhetsstyrning med tillämpad statistik 9.0 hp

Kurs-PM VT 2024-60608

Version 1 – 2023-12-12 15:43:38

Kursomgång

VT 2024-60608 (Startdatum 2024-01-16, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Produktionsutveckling Södertälje

Kurs-PM VT 2024

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2020

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Principer för kvalitetsledning och hur de länkar till Lean Production
  • Verktyg för standardiserat arbetssätt
  • Metoder för förbättringsarbete
  • Beskrivning och användning av ett ledningssystem för kvalitet
  • Statistikens roll vid förbättringsarbete
  • Statistikens roll för förståelse av verksamhetens utveckling
  • Värdeflödesanalys
  • Visualisering
  • Principer för Lean Production

Grundläggande sannolikhetsteori, bland annat

  • grundläggande satser och definitioner
  • vanliga sannolikhetsfördelningar

Grundläggande statistik, bland annat

  • beskrivande statistik
  • punkt- och intervallskattningar
  • hypotesprövning
  • regressionsanalys

Lärandemål

Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

  • Förklara syfte och mål för kvalitetsarbete
  • Beskriva ett kvalitetsledningssystem
  • Redogöra för principer för implementering av nytt arbetssätt
  • Beskriva och tillämpa de presenterade verktygen för förbättringsarbete, stabila processer och standardiserat arbetssätt
  • Identifiera, beskriva, visualisera och analysera ett värdeflöde
  • Förklara hur kvalitetssäkring och Lean Production samverkar för att nå kundtillfredsställelse
  • Förklara statistikens roll i förbättringsarbete och styrning av verksamheten
  • Bedöma rimligheten när olika sannolikhetsfördelningar är lämpliga att använda vid beräkningar
  • Välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa problem inom statistik och sannolikhetslära, såväl teoretiska som tillämpade
  • Följa och föra matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett strukturerat sätt med korrekt matematiskt språk

Läraktiviteter

Läraktiviteterna i statistikdelen består av:

  • Lektioner
  • Seminarier med seminarieprov
  • Räknestuga

Läraktiviteterna i verksamhetsstyrningsdelen består av:

  • Föreläsningar och reflektionsmöten
  • Övningar (Trampbilsfabriken)

Detaljplanering

Detaljplaneringen för kursen och dess olika delar finns tillgänglig på kursens Canvas-sida.

Kursupplägg

Anpassad form

Kursen ges under VT24 i en form anpassad för studenter som aktivt deltagit i tidigare kursomgångar, men som ej har uppnått godkänt resultat på kursen. I kursupplägget förutsätts det att studenterna tar stort eget ansvar och gör rekommenderade förberedelser och efterarbete utanför schemalagd tid. 

Kursupplägg statistikdelen

Statistikdelen i ML1111 och kursen ML1604 samläses till största del. ML1604 omfattar jämfört med statistikdelen i ML1111 ytterligare en modul om 1,5 hp.

  • Studenterna kommer förberedda till lektionerna. Förberedelserna består i att läsa rekommenderade sidor i kursboken och göra rekommenderade övningar. Frågor från studenterna tas upp. Ibland ges en kortfattad repetition av relevant teori. Metodval, fallgropar och redovisning (kommunikation) diskuteras. Vi arbetar med uppgifter i helklass, och ibland individuellt.
  • Efter lektionerna arbetar studenterna med rekommenderade problem.
  • Seminarierna inleds med lappskrivning. Efter lappskrivningen får studenterna återkoppling på denna, och vi fortsätter arbeta med förra veckans material.
  • Innan tentamen hålls räknestuga där studenterna har möjlighet att få hjälp med frågor som dyker upp under tentapluggandet.

Kursupplägg verksamhetsstyrningsdelen

I arbetet med verksamhetsstyrningen kommer vi gå igenom grunderna för Lean produktion och kvalitetsarbete. I arbetet med både Lean och kvalitet är man beroende av att förstå ett antal begrepp och metoder. Dessa begrepp kommer studenterna behöva läsa in från kurslitteraturen och sedan förklaras de i föreläsningar och praktiseras i övningar, bland annat i vår Trampbilsfabrik. Föreläsningarna (anpassade till antal studenter) genomförs interaktivt med en blandning av genomgångar och reflektioner. Syftet är att studenterna ska få tillfälle att ta till sig innehållet på flera olika sätt.

 

Förberedelser inför kursstart

Särskilda förberedelser

För statistikdelen är det viktigt att behärska grundläggande matematiska begrepp och metoder. Avklarad kurs i ML1000, Matematik för ingenjörer, ger tillräckliga förkunskaper. 

Kurslitteratur

Kurslitteratur för statistikdelen

  • Dan Jonsson och Lennart Norell, Ett stycke statistik, Studentlitteratur, 3:e upplagan (2007), ISBN: 9789144029894.

 

Kurslitteratur för verksamhetsstyrningsdelen

  • Bicheno John, Ny verktygslåda för Lean, ISBN 978-91-631-9548-8 ELLER
  • Bicheno John och Holweg Matthias. The Lean Toolbox, ISBN 978-0-9541244-5-8
  • Bergman/Klefsjö; Kvalitet från behov till användning

Anpassad examination för studenter med funktionsnedsättning

För studenter med funktionsnedsättning som har utlåtande från KTHs FUNKA-enhet om rekommenderade stödinsatser vid examination gäller följande i denna kurs:

  • Alla stödinsatser under kod R (d.v.s. anpassningar som rör rum, tid och fysisk omständighet) beviljas utan särskilt beslut av examinator.
  • Stödinsatser under kod P (pedagogisk anpassning) ska aktivt beviljas eller avslås av examinatorn efter kontakt tagen av studenten i enlighet med KTH:s regler. Studenter ansvarar själva för att kontakta examinator inför varje tentamen. Om inte student inom föreskriven tid ansökt om pedagogisk anpassning avslås denna per automatik.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Individuella inlämningar, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
  • TENK - Skriftlig tentamen Lean/Kvalitet, 2,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • TENS - Skriftlig tentamen Statistik, 4,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Övning; Trampbilsfabriken, 1,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Examination av hela kursen ML1111

Kursen ML1111 består av två kursdelar (statistik 4,5 hp och verksamhetsstyrning 4,5 hp). Kursbetyget är en sammanvägning av betygen i de två delkurserna. Sammanräkningen blir ett ’medelvärde’ av de två tentornas betyg (TENS och TENK) avrundat nedåt. Samtliga moment på båda kursdelarna måste vara godkända för att erhålla ett kursbetyg. Kursbetyget sätts enligt tabell nedan.

Kursbetyg        Resultat på TENS och TENK

E                          E+E, E+D

D                         E+C, E+B, D+D, D+C

C                         E+A, D+B, D+A, C+C, C+B

B                         C+A, B+B, B+A

A                         A+A

 

Examination för statistikdelen

Statistikdelen av kursen avslutas med en skriftlig salstentamen, TENS. Tentamenstillfällena anges i schemat. För att få en garanterad skrivplats på tentamen måste du anmäla dig i förväg via Mina sidor. Anmälan kan endast göras under en begränsad tid. Tentamen ges vid två tillfällen under läsåret.

Tentamen TENS består av två delar, del 1 och del 2. På del 1 kan maximalt 21 p uppnås och på del 2 kan maximalt 12 p uppnås. Detta ger ett totalt maximalt poängantal på 33 p. På uppgifterna ges poäng för problemlösning och poäng för kommunikation.

Anpassning av examination för kursomgång VT24

Eftersom kursen ges i anpassad form kommer examinationen vid de schemalagda tentamenstillfällena endast bestå av del 1, det vill säga man kan erhålla betyget E eller F. Efter rättad tentamen kan en student som erhållit betyget E och som önskar examineras för högre betyg skriftligen begära till examinator att få skriva del 2.

Poänggränser för TENS.

 

 

 

 

 

 

Betyg

F

E

D

C

B

A

Poäng

0–11

12*

16/2**

20/4***

24/6****

28/9*****

Del 1:

*För att få betyget E måste 12 p uppnås på del 1. Om inte 12 p uppnås på del 1 kommer del 2 inte att rättas, dvs då blir betyget F.

Vidare måste minst 8p vara problemlösningspoäng och 4p kommunikationspoäng. Om en student uppnår 14 p men inte poängantalet för respektive lärandemål får studenten FX.

Del 2:

**Totalt 16 p krävs för D varav 2p av dessa måste tas på del 2.

***Totalt 20 p krävs för C varav 4p av dessa måste tas på del 2. Vidare behövs minst 1p på del 2 vara kommunikationspoäng.

**** Totalt 24 p krävs för B varav 6p av dessa måste tas på del 2. Vidare behövs minst 2p på del 2 vara kommunikationspoäng.

***** Totalt 28 p krävs för A varav 9p av dessa måste tas på del 2. Vidare behövs minst 3p på del 2 vara kommunikationspoäng.

Om en student inte uppnår kraven för en betygsnivå fullt ut så erhåller studenten närmast lägre betyg.

Lappskrivningar, statistikdelen

Under statistikdelen av kursen ges 6 st lappskrivningar.  Varje lappskrivnig ger maximalt 2 poäng. Totalt kan man alltså få maximalt 12 poäng på lappskrivningarna. Lappskrivningarna ger tillgodoräkning av uppgifter på tentamen del 1 enligt följande:

Totalpoäng på lappskrivningar Tillgodoräkning på tentamen del 1
0-4 -
5-6 Uppgift 1
7-8 Uppgift 1 och 2
9-12 Uppgift 1,2 och 3

 

Hjälpmedel vid tentamen TENS och lappskrivningar

  • Formelbladet som finns utlagt på Canvas. Formelbladet delas ut i pappersform vid tentamenstillfället.
  • Grafräknare.

Examination för verksamhetsstyrningsdelen

Tentamen TENK. I verksamhetsstyrningsdelen genomförs tentamen som en digital hemtentamen med inlämning i särskilt tentamensrum på Canvas. Varje fråga är kopplad till sitt respektive lärandemål. Det krävs minst E för alla lärandemål för att få godkänt betyg på TENK. Betygskriterierna bygger på taxonomierna SOLO och Bloom och finns beskrivna nedan.

Inlämningsuppgifterna (INL1 och ÖVN1) bedöms P/F för uppgiften.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Betygskriterier för statistikdelen 

Betyget E:

  • Studenten kan välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa problem av standardkaraktär, såväl teoretiska som tillämpade. Dessa problem inkluderar ett fåtal begrepp och kräver enkla tolkningar.
  • Studenten kan följa och föra enkla matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett strukturerat sätt med i stort sett korrekt matematiskt språk.

Betyget D:

  • Betyget D innebär att lärandemålen är uppfyllda för betyget E och till övervägande del för betyget C.

Betyget C:

  • Studenten kan välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa mer avancerade problem, såväl teoretiska som tillämpade. Dessa problem inkluderar flera begrepp och kräver till viss del mer avancerade tolkningar.
  • Studenten kan följa och föra mer avancerade matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett tydligt och strukturerat sätt med i stort sett korrekt matematiskt språk.

Betyget B:

  • Betyget B innebär att lärandemålen är uppfyllda för betyget E, betyget C och till övervägande del för betyget A.

Betyget A:

  • Studenten kan välja och använda metoder och förstå begrepp från kursens olika områden för att lösa komplexa problem, till exempel utifrån nya frågeställningar, såväl teoretiska som tillämpade. Dessa problem inkluderar flera begrepp och kräver avancerade tolkningar.
  • Studenten kan följa och föra avancerade matematiska resonemang samt redovisa dessa på ett tydligt och strukturerat sätt med korrekt matematiskt språk.

 

Betygskriterier för verksamhetsstyrningsdelen

Betyget E:

  • Studenten presenterar få uppenbara argument på ett ytligt sätt utan djupare förklaring eller relevanta kopplingar till andra områden. Förklarar enklare processer utan något resonemang om orsak och verkan. Ger en bild av att snarare arbeta utifrån att minnas innehållet än att förstå det.

Betyget D:

  • Betyget D innebär att lärandemålen är uppfyllda för betyget E och till övervägande del för betyget C.

Betyget C:

  • Studenten presenterar fler och mer utvecklade argument på ett sätt som visar förståelse för frågan. Gör kopplingar till andra områden och ställer dem i relation till varandra. Förklarar processer på ett genomtänkt sätt som visar förståelse för orsak och verkan. Ger en bild av att arbeta utifrån förståelse för ämnet. 

Betyget B:

  • Betyget B innebär att lärandemålen är uppfyllda för betyget E, betyget C och till övervägande del för betyget A.

Betyget A:

  • Studenten reflekterar över ämnesområdet som helhet och kan både teoretisera och generalisera företeelser inom området. Kan dra slutsatser av händelser i andra sammanhang än det uttalade i uppgiften och tillämpa teorier och modeller på företeelser i andra sammanhang. Kan reflektera över ur olika processer kan leda till olika resultat och analysera vilken av processerna som förmodligen skulle ge det bästa resultatet. Ger en bild av att inte bara förstå ämnet utan även kunna tillämpa kunskaperna på ett mer generellt sätt. 

 

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2024-01-16

Kursomgång

  • VT 2024-60608

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Produktionsutveckling Södertälje

Kontakter