Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2022
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Rymdrelaterad naturvetenskap och teknik som kan användas för undervisning för hållbar utveckling exempelvis satellitdata, jordobservationer, miljöteknik. Teknik och naturvetenskap som kan användas inom områden som hållbara rymdstäder eller rymdstationer; odlingsteknik, reningsteknik och materiallära. Didaktiska aspekter för ämnesövergripande undervisning inom rymd och hållbarhet, speciellt hur man tar upp samhällsfrågor och låter elever ta ställning utifrån komplexa situationer.
Lärandemål
Kursen syftar till att utveckla deltagarnas kompetens inom pedagogik och didaktik för att undervisa inom rymd och hållbar utveckling inom (sienceSTEM-ämnen.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
redogöra för grundläggande begrepp och företeelser inom området rymd och hållbar utveckling,
diskutera aktuella samhällsfrågor där rymd och hållbar utveckling har stor betydelse, och hur detta kan introduceras för elever,
redogöra för och problematisera generella didaktiska aspekter inom STEM-ämnen,
orientera sig i aktuell praxis och didaktisk forskning inom grundläggande STEM-undervisning med rymdtema
analysera relevanta kurs- och ämnesplaner för att identifiera moment och innehåll där hållbar utveckling och rymden kan användas
planera och utvärdera undervisning för elever med hållbar utveckling och med ett rymdtema inom ett eller flera STEM-ämnen.
Detaljplanering
Tid
Läraktivitet
6/9 kl. 16.00-18.00
Kursstart
28/9 kl. 16.00-18.00
Föreläsning/workshop
2/10 kl. 16.00-18.00
Föreläsning/workshop
9/11 kl. 16.00-18.00
Föreläsning/workshop
1/12 kl. 16.00-18.00
Föreläsning/workshop
14/12 kl. 16.00-18.00
Workshop med redovisning
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INL1 - Inlämningsuppgift, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Inlämningsuppgift ( INL1 )
Seminarier ( SEM1 )
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.