Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Övningar i att förstå och uttrycka sig på mer nyanserad svenska. Övningar i uttal, prosodi och muntlig kommunikation. Samtal, diskussioner och presentationer. Läsning av texter inom allmänna ämnesområden. Skrivning av texter av personlig och vardaglig karaktär.
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå B1 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
Hörförståelse - förstå huvudinnehållet i tydligt standardtal om ämnen som rör välkända företeelser och personliga intresseområden - vid långsamt och tydligt tal i stora drag förstå många radio- och TV-program om dagsaktuella frågor eller om ämnen av personligt intresse
Läsförståelse - förstå autentiska texter såsom beskrivningar skrivna på högfrekvent språk om ämnen som hör till vardagslivet eller rör personliga intressen
Muntlig interaktion - samtala på ett informellt sätt om ämnen med anknytning till vardagslivet, aktuella händelser och arbetslivet eller av personligt intresse
Muntlig produktion - på ett enkelt sätt beskriva händelser, drömmar, förhoppningar och framtidsplaner - kortfattat ge skäl för åsikter och planer
Skriftlig produktion - skriva texter som beskriver upplevelser och intryck - skriva enkla sammanhängande texter av resonerande karaktär som rör vardagsliv samt enkla faktatexter inom personliga intresseområden
LEX1 - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända 75 % närvarokrav
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.