Vi kommer att vidareutveckla språkfärdighet i japanska för att kunna läsa och skriva vetenskapliga texter. Vidare kommer vi också att lära oss de kommunikationsverktyg som respekt- och ödmjukuttryck.
Kurs-PM VT 2022
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Övningar i att uppfatta japanska och föra egna samtal i varierande situationer. Övningar i att uttrycka åsikter om valda ämnen i såväl tal som skrift. Grammatik- och ordförrådsövningar. Aktiv inlärning av ytterligare ca. 100 kanji-tecken. Genomgång av uppbyggnaden av tekniska termer. Översättningsövningar av varierande texter. Skrivövningar, bl.a. enkla rapporter rörande för studenten bekanta områden. Realiainslag om Japan, japansk kultur, samhälle och teknisk utveckling.
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå B1 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
• identifiera huvudinnehållet i en kortare muntlig presentation om kända ämnen
• kunna uttrycka egna åsikter i sammanhängande text samt kunna skriva texter och hålla enklare föredrag rörande vardags- och arbetsliv eller teknik
• förstå tydliga meddelanden och information och föra samtal på japanska i vardagliga situationer
• identifiera och redogöra på svenska för fakta ur autentiska texter med fackspråklig anknytning
• översätta fackspråkliga japanska texter inom kända ämnesområden med hjälp av webbaserat översättningsprogram
• söka för studenten relevant information på japanska via Internet
Förberedelser inför kursstart
Särskilda förberedelser
Ni som har läst LS1484 rekommenderas att repetera glosorna och grammatiken som bvi gick genom.
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas inför kursstart.
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
P, F
Examination
- KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
- LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Kontrolluppgift ( KONA )
Löpande examination ( LEXA )
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd