Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Realia Momentet ger en översiktlig bild av hur det moderna Japan har vuxit fram genom samspelet mellan inhemska traditioner och moderna institutioner. Dagens japanska samhälle synas ur ekonomiska, politiska, kulturella, tekniska och idémässiga synvinklar. Språk Språkstruktur: Genomgång av uttal. Grundläggande och frekventa satsmönster samt ett urval relevanta uttryck Skrift: Genomgång av kana-skriften Orientering om tillkomsten av kanji samt de viktigaste principerna för dess uppbyggnad och användning. Aktiv inlärning av 50 kanji-tecken Språket i bruk: Orientering om historiska, sociala och andra konventioner för språkbruket (uppbyggnad av det moderna ordförrådet samt företeelser som artighetsspråk, manligt/kvinnligt, tystnad, kroppsspråk, mm)
Lärandemål
Lärandemålen för kursens språkdel ligger huvudsakligen på nivå A1.1 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.
Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
Realia
• på svenska redogöra för viktiga fakta om Japan och söka information rörande Japans historia, samhälle, geografi, kultur, språk och tekniska utveckling
• hitta och redovisa fakta om relevanta japanska företeelser
Språk
• känna till uppbyggnaden av det japanskt skriftspråket, helt behärska hiragana samt kunna identifiera katakana
• känna till det japanska språkets särart i fråga om grammatik och socialt språkbruk
• kunna presentera sig och andra på mycket elementär japanska.
• översätta mycket enkla meningar från japanska till svenska och omvänt
• behärska de vanligaste hälsningsfraserna och föra mycket enkla vardagliga samtal
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Kursmaterialet kommer att vara tillgängligt f.o.m. vecka 2, 2022.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Kontrolluppgift ( KONA )
Löpande examination ( LEXA )
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.