Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Genomgång av grunderna i spansk grammatik samt uttal och intonation. Träning av hörförståelse och muntlig kommunikation. Läsförståelseövningar av enkla texter med varierande innehåll. Skrivövningar. Realiainslag om spansktalande länders kultur, samhällen och tekniska utveckling.
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger på nivå A1 med vissa inslag på nivå A2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.
Efter fullgjord kurs skall studenten kunna:
• använda språket muntligt och skriftligt i enkla vardagliga situationer (A1) • förstå och redogöra på svenska för information från olika elementära texter (A1) • identifiera fakta ur enkla autentiska texter (A2) • identifiera huvudinnehållet i en kortare muntlig presentation om kända ämnen (A1/A2)
Läraktiviteter
Kursen består av två perioder.
Period 1 startar måndag den 30 augusti kl 17:00 och slutar den 11 oktober.
Period 2 startar måndag den 1 november kl 17:00 och slutar den 6 december.
Kursen är grundläggande och utformad för studenter utan förkunskaper i spanska.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas inför kursstart. Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända. 75 % närvarokrav.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.