En kurs där du lär dig att använda språket i olika situationer. Löpande inlämningsuppgifter, snabb feedback, många interaktiva övningar med fokus på bland annat frågor relaterade till teknik och hållbar utveckling.
Kurs-PM HT 2022
Presentation av kursen
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2019
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Fördjupning av den franska grammatiken. Träning i att läsa och presentera texter av allmän och teknisk karaktär. Övningar i att uppfatta och föra samtal. Skriftlig produktion (t.ex. sammanfattningar, brev, CV).
Lärandemål
Lärandemålen för kursen ligger huvudsakligen på nivå B1 med vissa inslag på B2 enligt GERS, Gemensam europeisk referensram för språk och syftar till att stärka studentens globala kompetens.
Efter fullgjord kurs skall studenten, utöver vad som framgår av kurser på lägre nivå, kunna:
Hörförståelse
• förstå innehållet i tydligt standardtal om allmänna ämnesområden (B1)
Läsförståelse
• förstå och redogöra för kortare autentiska texter med teknisk anknytning (B1/B2)
Muntlig interaktion och produktion
• samtala och argumentera på ett informellt sätt om ämnen av personligt intresse eller med anknytning till studierna, arbetet, aktuella händelser (B1)
• ge en individuellt utarbetad presentation av specialiserad karaktär (B1)
Skriftlig produktion
• författa olika texttyper av allmän och fackspråklig karaktär (B1)
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Kurslitteratur meddelas inför kursstart.
Rekommenderad referenslitteratur och e-resurser anges i kurs-PM eller på liknande sätt.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Examination och slutförande
Betygsskala
P, F
Examination
- KONA - Kontrolluppgift, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
- LEXA - Löpande examination, 6,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinator beslutar, i samråd med KTH:s samordnare för funktionsnedsättning (Funka), om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning. Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Samtliga examinationsmoment godkända
75 % närvarokrav
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ingen information tillagd