Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

LH221V Examinatorskap för kurser på KTH 1,5 hp

Kurs-PM VT 2024-60123

Version 1 – 2024-01-18 23:21:54

Kursomgång

VT 2024-60123 (Startdatum 2024-01-16, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kurs-PM VT 2024

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2023

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Olika kriterier för god examination. Formativ och summativ bedömning, validitet, reliabilitet, rättssäkerhet, rättvisa, transparens, autenticitet, själv- och kamratbedömning, meningsfullhet, kostnadseffektivitet, fusksäkerhet, kontinuerlig examination.

Examinatorsdilemman. Svåra situationer som examinator kan ställas för och hur dessa kan hanteras.

Fördjupning inom något delområde av examination, till exempel förebyggande av fusk, vad betyget ska stå för, hur lång tid en student ska behöva lägga ner, progression mellan kurser, examination av grupparbeten, inkluderande examination.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska kursdeltagaren kunna

1.diskutera och reflektera över examinators roll och ansvar

2.reflektera över kvaliteten i examinationen och dess lämplighet för att bedöma måluppfyllelse

3.presentera en egen utredning av ett fördjupningsområde inom examination som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet 

i syfte att 

kunna bedöma fördelar och nackdelar med en given examinationsmetod utifrån måluppfyllelse och sammanhang och som examinator kunna hantera ordinära såväl som svåra examinationsärenden.

Läraktiviteter

Kursen har två träffar, som båda är obligatoriska. Inför var och en av träffarna ska en förberedelseuppgift göras. Sist i kursen ska en examinatorsreflektion lämnas in. Efter varje träff läggs presentationsbilderna upp i kursrummet i Canvas. En kronologisk lista över alla träffar och inlämningstider finns i kursrummet under kursöversikt.

Detaljplanering

Träff Innehåll Förberedelse
Träff 1 (obligatorisk)

Olika kriterier för god examination. Formativ och summativ bedömning, validitet, reliabilitet, flera som bedömer, rättssäkerhet, rättvisa, transparens, autenticitet, själv- och kamratbedömning, meningsfullhet, kostnadseffektivitet, fusksäkerhet, kontinuerlig examination.

Examinatorsdilemman. Svåra situationer som examinator kan ställas för och hur dessa kan hanteras.

Inlämning av uppgift 1 (examinatorsdilemma) som sedan diskuteras under första träffen. Senast klockan 19 dagen före den första träffen ska examinatorsdilemmat lämnas in i Canvas.
Träff 2 (obligatorisk) Presentation av kursdeltagarnas fördjupningar inom något delområde av examination.

Inläsning/utredning av ett fördjupningsområde och planering av presentation av detta muntligt och skriftligt.

Länk till schemat.

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

I den behörighetsgivande examinatorsutbildningen finns länkar till relevanta KTH-regler, lagar och förordningar samt handböcker såsom UKÄ:s Rättssäker examination.

I kursrummet finns länkar till annan litteratur. I fördjupningsuppgiften ingår det att hitta kompletterande fördjupande litteratur.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Examinationen består både av skriftliga inlämningar, en muntlig presentation och seminarier.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Det finns tre obligatoriska examinationsuppgifter i kursen. Det är viktigt att uppgifterna görs senast utsatt tid för att kursen ska fungera. Kontakta kursledaren om du måste bli sen med en uppgift.

  • Uppgift 1 (examinatorsdilemma) lämnas in senast 31 januari 2024 klockan 19 i Canvas. 
  • Uppgift 2 (presentation av en fördjupning inom examination) presenteras vid träff 2 den 22 februari 2024 och lämnas in i Canvas senast klockan 19 samma dag. 
  • Uppgift 3 (examinatorsreflektion) lämnas in i Canvas senast 15 mars 2024 klockan 19.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande vid kursträff 1 och 2 är obligatoriskt.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Kursen har ingen graderad betygsskala. Betygskriterierna består därför huvudsakligen av lärandemålen.

  • diskutera och reflektera över examinators roll och ansvar (mål 1, bedöms i uppgift 1 och 3)
  • reflektera över kvaliteten i examinationen och dess lämplighet för att bedöma måluppfyllelse (mål 2, bedöms i uppgift 3)
  • presentera en egen utredning av ett fördjupningsområde inom examination som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (mål 3, bedöms i uppgift 2)

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Generativa AI-verktyg

Generativa AI-verktyg är kraftfulla verktyg som rätt använda kan hjälpa dig att lära dig effektivare. Använd inte AI om det minskar ditt eget lärande. Kontrollera i uppgiftsinstruktioner om och hur du får använda generativ AI. Lita inte på att AI-genererad text är korrekt. Om du använt generativ AI för att generera text i en inlämning måste du redovisa det.

Ytterligare Information

Kursvärdering och kursanalys

I slutet av första kursträffen görs en tvåminuters miniutvärdering. Vid kursens slut görs en kursvärdering med hjälp av en Learning Experience Questionnaire (LEQ). Därefter hålls ett kursmöte dit alla kursdeltagare är välkomna. Efter kursmötet kommer kursledaren att göra en kursanalys som publiceras på kursens officiella kursutvecklingssida i kurskatalogen.

Fakta om kursomgång

Startdatum

2024-01-16

Kursomgång

  • VT 2024-60123

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Lärande

Kontakter

Kommunikation i kursen

Använd gärna diskussionsfunktionen i kursrummet för att ställa frågor och kommunicera med kursens lärare och deltagare.

Kursansvarig

Lärare

Lärarassistenter

Examinator