Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2023
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen syftar till att utveckla kunskaper och färdigheter i att förstå, analysera, planera och implementera digitala verktyg och multimedia i undervisningen. Du får lära dig grundläggande principer för hur multimedia kan användas för att förbättra studenters lärande. Exempel på kursinnehåll:
Analysera och skapa presentationer och videomaterial som kan stödja lärande.
Genomgång av olika exempel, verktyg och utrustning för att skapa enklare visualiseringar.
Föreläsningar och demonstrationer om tekniska aspekter av multimedialt skapande såsom bildsnitt, ljud och ljussättning.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Redogöra för hur multimedia kan användas för att förbättra lärandet, baserat på forskning och kurslitteraturen.
Använda digitala verktyg och tekniker som stödjer lärande, samt skapa multimedia - baserade lärresurser och lärmiljöer.
Förstå och analysera hur visualiseringar och animeringar kan stärka studenters lärande.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
LEXA - Löpande examination, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen sker i form av löpande examinationsmoment. Examinationsmomenten består bland annat av flervalsfrågor, öppna svarsfrågor och case-uppgifter. Slutbetyg erhålls om samtliga tentamensmoment är godkända
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.