Extern rening (reningsmetoder placerade efter industriprocessen)
Utvecklingstendenser samt för och nackdelar med olika strategier.
Val av strategier och lösningar på olika miljöeffektproblem från systemanalytiskt perspektiv.
Luftvård och gasreningsteknik:
Reningsåtgärder; interna (processändringar, andra råvaror etc.) och externa (reningssteg för avskiljning av stoft resp. gasformiga föroreningar).
Beskrivning av vanliga tillämpningar för dessa tekniska lösningar.
Utvecklingstendenser av luft och gasreningsteknik.
Diskussion av faktorer för val av tekniska lösningar.
Vattenhantering och vattenreningsteknik:
Reningsåtgärder; processinterna (systemslutning, återanvändning etc.) och externa efter typ av vattenföroreningar.
Beskrivning av vanliga tillämpningar för dessa tekniska lösningar.
Utvecklingstendenser av vattenreningstekniker.
Diskussion av faktorer för val av tekniska lösningar.
Avfallshantering:
Processinterna lösningar för minskad avfallsproduktion.
Behandlingsmetoder för avfall, spec. farligt avfall.
Utvecklingstendenser av avfallshantering
Diskussion av faktorer för val av tekniska lösningar.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
utifrån ett systemanalytiskt perspektiv föreslå och motivera övergripande strategier och åtgärder för olika miljöproblem.
beskriva och förklara funktionen hos processinterna och externa metoder för att minska utsläpp till luft och vatten från industriella processer.
beskriva strategier och metoder för att minska produktion av avfall från indu¬striella processer samt omhändertagande av avfall.
föreslå och motivera val av miljötekniska alternativ för att åtgärda eller minska utsläpp till luft och vatten samt omhänderta avfallsströmmar från industriella processer.
Läraktiviteter
Läraktiviteterna under kursen är
- quiz på föreläsningens innehåll
- individuella skriftliga inlämningar på kursens huvudområden (extern vattenrening, extern luftrening, processinterna åtgärder och avfallshantering)
- lektionstillfällen då studenter ger feedback på andras inlämningar och får feedback på sin inlämning
Förberedelser inför kursstart
Rekommenderade förkunskaper
Kunskaper motsvarande KH1241 Kemiingenjörens roll i hållbar utveckling
Kurslitteratur
Kursbok "Miljöskyddsteknik. Teknik och strategier för miljöskydd" (Inst. för Ingenjörspedagogik, KTH 2018), Per Olof Persson m.fl.,
Boken säljs av Kårbokhandeln
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INLA - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
INLB - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
INLC - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
INLD - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
TENA - Muntlig tentamen, 3,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Slutbetyget grundas på resultatet på TENA och INLA. INLB, INLC och INLD
Övriga krav för slutbetyg
Tillfällen med obligatorisk närvaro specificeras i kurs-PM.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.