Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2020
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Gruppdynamik, ledarskap och kommunikation i praktiskt arbete i projektgrupp om 3-8 personer.
Teoretisk och praktisk projektmetodik enligt etablerad vetenskap och praxis.
Praktisk utveckling, i grupp, av en IT-prototyp med kravspecifikation, arkitektur, design, programmering/konstruktion, implementation och test.
Projektekonomi i form av budgetering, planering, utvärdering samt tidsrapportering av arbetet.
Skriftligt systemdokumentation, planeringsdokumentation samt rapportskrivning.
Vid behov ingår analys av hållbarhetsaspekter och arbetsmiljö.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten, för små IT-projekt, kunna
föreslå och redogöra för en lämplig, anpassad och till stor del beprövad projektmetod
ur någon ledningsroll ange och med evidens, genom koppling till erfarenhet från genomfört projekt, motivera metodens styrkor och svagheter
bidra med idéer och systemutvecklingsarbete
utifrån någon ledningsroll praktiskt föreslå, planera, organisera, leda och följa upp projektgruppens arbete
anta ett socialt inkluderande, uppmuntrande och ansvarsfullt förhållningssätt till projektgruppen
förhålla sig till samhälleliga målsättningar, gällande t ex hållbarhet, vilka är relevanta för projektet samt utvecklad produkt och produktanvändning.
Detaljplanering
Kursen genomförs som ett projekt i projektgrupper från början till slut. I detta projektarbete ingår för projektgruppen att detaljplanera alla aktiviteter (både undervisningsaktiviteter och tekniska utvecklingsaktiviteter), uppgifter, deadlines, redovisningar mm.
Alla projektgrupper arbetar med "iterationer" där varje iteration avslutas med en s k "demo" där grupperna redovisar resultat som uppnåtts/adderats under den gångna iterationen. Typiskt för denna kurs är att varje iteration är ca 2 veckor lång och att en kursomgång då rymmer 5 iterationer. För denna kursomgång finns en, för alla projektgrupper, given planering av iterationernas placering i tiden, se följande excelark, länk
Viktigt att känna till är att alla kursdeltagare måste uppnå minst 180 timmars arbetstid i denna kurs för att, som en del, bli godkänd på kursen.
Minst 80 hp från årskurs 1 och 2 och dessutom tillräckligt med avklarade kurser inom det teknikområde som projektet avser att bearbeta och realisera. Syftet med dessa förkunskapskrav är att deltagande studenter skall ha tillräckligt med kunskaper och färdigheter, inom sitt teknikområde, för att kunna bidra till en teknisk konstruktion. Att det som beskrivs ovan är uppfyllt kan komma att bedömas innan kursregistrering till kursen accepteras.
Särskilda förberedelser
"Före-kursen" - enkät
Någon eller några veckor innan kursen startar så skickas det en enkät via mejl till alla studenter som är anmälda till kommande kursomgång. Syftet med enkäten är att samla in underlag från kursdeltagarna för att göra en preliminär indelning i projektgrupper.
Håll utkik efter denna enkät!
Lära dig om "Molnet/Cloud"?
Mycket användning, drift och systemutveckling av datatekniska applikationer sker idag i det s k "Molnet". Detta är alltså ett stort arbetsområde för blivande dataingenjörer.
I kursen II1302 Projekt och projektmetoder, i slutet på årskurs 2, så är standarduppgiften att bygga en Webbapplikation med IoT-koppling i Molnet t ex med Microsoft Azure molnmiljö.
Microsofts Moln-miljö "Azure" är intressant att använda för studenter för Microsoft erbjuder bra möjligheter att prova på och lära om detta. Vill du som student prova på eller förbereda dig inför kursen II1302 så titta in på följande: (Google, IBM m fl har liknande "molnplattformar)
Vi rekommenderar dig att informera kursansvarig om eventuella behov. Funka informerar ej kursansvarig.
Examination och slutförande
Betygsskala
A, B, C, D, E, FX, F
Examination
PRJ1 - Individuella dokument, 3,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
RAP1 - Gruppgemensam rapport, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
UTV1 - Utvärderingsdokument, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Huvudexamination för RAP1 är en avslutande gruppgemensam skriftlig rapport.
Huvudexamination för PRJ1 sker via två individuella dokument, en systemdokumentation och ett ledningsdokument, båda lämnas in vid kursslut.
Huvudexamination för UTV1 sker via flera inlämnade utvärderingar i projektgruppen.
Lucidchart (is a web-based diagramming tool that allows users to collaborate in real time to create flowcharts, mind maps, mockups, wireframing and more)