Kursen ges för programmen Högskoleingenjör i Datateknik (TIDAB) och Högskoleingenjör i Elektronik och Datorteknik (TIEDB).
Kursen bidrar till att följande examensmål uppfylls.
Kunskap och förståelse
visa kunskap om den vetenskapliga grunden (för datateknik respektive elektronik och datorteknik) och dess beprövade erfarenhet samt kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
Färdigheter och förmågor
visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna ramar
visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning
visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för dess nyttjande, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter
visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Sven Eklund: Arbeta i projekt - individen, gruppen, ledaren Fjärde upplagan, förlag Studentlitteratur, ISBN 978-91-44-07275-3
Ytterligare material publiceras i Canvas före och under kursen.
Utrustning
Inga krav på utrustning finns, men en bärbar dator kommer att vara till nytta under kursen.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INL1 - Inlämningsuppgifter, 4,5 hp, Betygsskala: P, F
PRO1 - Projekt, 3,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
För att få betyget P (godkänt) ska båda momenten INL1 och PRO1 i kursen vara godkända med betyget P. För vart och ett av momenten INL1 och PRO1 ska följande delmoment vara godkända:
Inlämningsuppgifter ( INL1; 4,5 hp )
Muntlig presentation 1
Muntlig presentation 2: genomförande av ingenjörsintervju och muntlig presentation
Bokseminarium: förberedelseuppgift och deltagande i seminariet
Rapportworkshop 1: hållbarhetsrapport och deltagande i workshop
Rapportworkshop 2: utkast till kursrapport och deltagande i workshop
Kursrapport
Deltagande förutsätter närvaro på plats, om inte annat meddelas under kursen.
Projekt ( PRO1; 3 hp )
Projektarbete: aktivt deltagande
Handledningstillfällen: aktivt deltagande vid 5 tillfällen
Muntlig projektpresentation: aktivt deltagande i en individuell presentation och en presentation i grupp
Praktisk demonstration: aktivt deltagande
Deltagande förutsätter närvaro på plats, om inte annat meddelas under kursen.
Övriga krav för slutbetyg
Aktivt deltagande i seminarier och presentationer.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Det här avsnittet beskriver hur examinationen bidrar till att uppfylla kursmålen. Kursmålen upprepas här numrerade: efter godkänd kurs ska studenten kunna
(1) reflektera över ingenjörens yrkesroll och förhållningssätt inom bl a etiska, miljö- och hållbarhetsfrågor,
(2) reflektera över och tillämpa grundläggande ingenjörsmetoder för att i grupp planera och genomföra ett mindre IT-projekt
i syfte att
(3) få kunskaper om ingenjörsmässiga arbetsmetoder och ingenjörens yrkesroll,
(4) få grundläggande färdigheter i att använda olika ingenjörsverktyg med betoning på projektmetodik, presentationsteknik och datorn som arbetsverktyg.
Momenten i examinationen upprepas här med hänvisning till det eller de kursmål som momentet hjälper till att uppfylla.
Momentet Inlämningsuppgifter, INL1
Muntlig presentation 1: mål 4.
Muntlig presentation 2, genomförande av ingenjörsintervju och muntlig presentation: mål 1, 3 och 4.
Bokseminarium, förberedelseuppgift och deltagande i seminariet: mål 2, 3 och 4.
Rapportworkshop 1: mål 1 och 4.
Rapportworkshop 2: mål 1 och 4.
Kursrapport: mål 1 och 4.
Momentet Projektarbete, PRO1
Projektarbete, aktivt deltagande: mål 2 och 4
Handledningstillfällen, aktivt deltagande vid 5 tillfällen: mål 2, 3 och 4.
Muntlig projektpresentation, aktivt deltagande i en individuell presentation och en presentation i grupp: mål 4.
Praktisk demonstration, aktivt deltagande: mål 4.
Möjlighet till komplettering
Inlämnade men underkända uppgifter behandlas på samma sätt som uppgifter som inte lämnats in.
För vissa uppgifter anges här att de redovisas enligt överenskommelse med examinator. Tillfällen för redovisning blir i samband med omtentaperioden i december 2022. Inga tillfällen schemaläggs. I stället kontaktar varje student examinator via KTHs e-post, under anmälningstiden för de omtentor som ges i omtentaperioden.
Huvudregel: om ett kursmoment - INL1 eller PRO1 - inte är färdigredovisat innan 31 maj 2023 så ska studenten genomföra hela momentet, med alla delar, under en kommande kursomgång. Då gäller instruktioner och kurs-PM för den nya kursomgången.
Undantag från huvudregeln: om en student godkänts på muntlig presentation 1, muntlig presentation 2 och bokseminarium, så behöver studenten inte genomföra just de delarna av INL1 i den nya kursomgången.
Kursmomentet INL1
Muntlig presentation 1 redovisas enligt överenskommelse med examinator.
Muntlig presentation 2 och ingenjörsintervjun: om ingenjörsintervjun inte genomförs så får studenten genomföra och redovisa en intervju individuellt. Redovisning enligt överenskommelse med examinator. Har ingenjörsintervjun genomförts, men en student inte redovisar den, så får studenten redovisa gruppens intervju individuellt enligt överenskommelse med examinator.
Förberedelseuppgiften för bokseminariet är krav för deltagande i seminariet. Om förberedelseuppgiften inte lämnats in i tid, så redovisar studenten bokseminariet enligt överenskommelse med examinator.
Om studenten inte aktivt deltar i bokseminariet, så får studenten redovisa bokseminariet enligt överenskommelse med examinator.
Inlämningsuppgiften efter bokseminariet kan lämnas in under omtentaperioden i december 2022.
Förberedelseuppgiften för rapportworkshop 1 är krav för deltagande i workshopen. Om förberedelseuppgiften inte lämnats in i tid, så redovisar studenten workshopen enligt överenskommelse med examinator.
Om studenten inte aktivt deltar i rapportworkshop 1, så får studenten redovisa workshopen enligt överenskommelse med examinator.
Förberedelseuppgiften för rapportworkshop 2 är krav för deltagande i workshopen. Om förberedelseuppgiften inte lämnats in i tid, så redovisar studenten workshopen enligt överenskommelse med examinator.
Om studenten inte aktivt deltar i rapportworkshop 2, så får studenten redovisa workshopen enligt överenskommelse med examinator.
Inlämningsuppgiften efter rapportworkshop 2 kan lämnas in under omtentaperioden i december 2022.
Kursrapporten kan lämnas in under under omtentaperioden i december 2022.
Kursmomentet PRO1
Projektarbete: en student som inte deltagit aktivt i projektarbetet kan inte komplettera. Studenten får i stället genomföra hela momentet PRO1, med alla delar, under en kommande kursomgång.
Handledningstillfällen:
En student som aktivt deltagit i 4 av 5 tillfällen, och i den praktiska projektdemonstrationen, behöver inte komplettera.
En student som aktivt deltagit i 4 av 5 tillfällen, men inte i den praktiska projektdemonstrationen, kompletterar det missade handledningstillfället enligt överenskommelse med examinator.
En som aktivt deltagit i 3 tillfällen kompletterar de 2 missade handledningstillfällena enligt överenskommelse med examinator.
En som aktivt deltagit i 2 tillfällen, och i den praktiska projektdemonstrationen, kompletterar de missade handledningstillfällena enligt överenskommelse med examinator.
En som aktivt deltagit i 2 tillfällen, men inte i den praktiska projektdemonstrationen, kan inte komplettera. Den studenten får i stället genomföra hela momentet PRO1, med alla delar, under en kommande kursomgång. Detsamma gäller om en student har deltagit i 0 eller 1 handledningstillfälle.
Muntlig projektpresentation: en student som deltagit i minst 4 handledningstillfällen behöver inte komplettera. I annat fall behövs komplettering enligt överenskommelse med examinator.
Praktisk projektdemonstration: en student som deltagit i minst 4 handledningstillfällen behöver inte komplettera. Se också punkten om komplettering av handledningstillfällen.
Möjlighet till plussning
Kursen har betygsskala P/F (Pass/Fail, godkänt eller underkänt), så plussning till högre betyg än P är inte möjligt.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Kursspecifika regler
För alla uppgifter gäller att diskussion med andra är tillåtet. Hjälpmedel i form av litteratur och online-källor får användas, men en inlämning eller redovisning får bara till liten del bestå av material från litteratur och online-källor. Det som består av material från litteratur och online-källor måste vara tydligt markerat, och källan måste anges tydligt. Lagar och regler om upphovsrätt måste alltid följas.
Muntlig presentation 1 görs individuellt. Feedback ges individuellt till andra som presenterat. Denna feedback sammanställs och lämnas in individuellt.
För muntlig presentation 2 görs ingenjörsintervjun i grupp, medan presentationen görs individuellt.
Inför bokseminariet görs förberedelseuppgiften individuellt. Vid själva bokseminariet diskuteras boken i grupp. Inlämningen efter seminariet ska göras av varje student separat, men alla studenter i samma grupp får lämna in likadana dokument.
Inför rapportworkshop 1 görs förberedelseuppgiften (hållbarhetsrapporten) individuellt. Vid själva workshopen diskuteras förberedelserna i grupp. Inlämningen efter workshopen ska göras av varje student separat.
Inför rapportworkshop 2 görs förberedelseuppgiften (utkast till kursrapporten) individuellt. Vid själva workshopen diskuteras förberedelserna.
Om Quiz i Canvas tillkommer under kursens gång ska de göras individuellt.
Kursrapporten skrivs individuellt.
Projektarbetet görs i grupp.
Varje student ska aktivt delta i handledningstillfällena.
Den muntliga projektpresentationen består av en individuell muntlig presentation och en muntlig presentation i grupp. Varje student ska genomföra den individuella presentationen och delta i presentationen i grupp.
Den praktiska demonstrationen görs i grupp, men varje student ska delta.
Disciplinära följder
Studenten är skyldig att ta del av och följa givna instruktioner om vad som gäller vid examination, och det kan leda till disciplinära påföljder i form av varning eller avstängning om studenten inte följer instruktionerna.
Ytterligare Information
Nyckelbegrepp
Här anges några nyckelbegrepp på svenska, med engelsk översättning. Begreppen är uppräknade i svensk bokstavsordning, utan prioritering eller gruppering.
Anteckningar - notes
Arbetsmiljö - working environment
Bilaga (till e-postmeddelande) - attachment (to an e-mail message)