Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

HU1903 Management 7,5 hp

Kurs-PM VT 2023-60513

Version 1 – 2022-12-08 08:31:10

Kursomgång

VT 2023-1 (Startdatum 2023-01-17, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kurs-PM VT 2023

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2022

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Ledarskap och personlig utveckling
  • Organisationsteori
  • Organisationsförändring
  • Organisationskultur
  • Individuell reflektion och reflektion på gruppnivå

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • genom analys av eget grupparbete och reflektion över eget beteende visa insikt om och förståelse för hur grupper och individer utvecklas
  • beskriva en ökad medvetenhet om egna styrande värderingar och deras konsekvenser i eget beteende
  • genom analys av eget eller gruppmedlems tillämpning av ledarskap/medarbetarskap visa insikt i vad som utmärker ett fungerande ledarskap
  • redogöra för olika organisationsmodeller och dra slutsatser om deras tillämpbarhet
  • beskriva väsentliga delar i ett organisatoriskt förändringsarbete
  • exemplifiera faktorer som påverkar en organisations kultur, som t.ex. ledarskap, och på vilket sätt de påverkar

Läraktiviteter

Under kursen kommer studenterna arbeta gruppvis (två eller högst tre studenter i ”ledarteam”) med praktiskt ledarskap av andra studenter. Ni får i stor utsträckning själva att välja vilka ni ska samarbeta med i kursen men kursledningen kommer att vara den som slutligen avgör vilka som ska ingå i vilka ledningsteam. Studenternas arbete ska i detta sammanhang följa de riktlinjer som gäller för anställda inom KTH.

 

Studenterna i HU1903 är "anställda" för att leda och driva arbetet i grupper av studenter som går ÅK2 på TIMAS-programmet i Södertälje. Dessa studenter går kursen HU1000 som behandlar olika aspekter av marknadsföring. Denna kurs har HU1903-studenterna själva genomgått under föregående år. 

 

Uppdraget ni har är att leda och driva arbetet i teamen så att HU1000-studenterna löser sin uppgift framgångsrikt. Ni ska INTE gå in och göra något arbete med gruppernas uppgifter. Även i år kommer vi att utgå ifrån olika chefs/ledarnivåer i det praktiska arbetet med HU1000-studenterna. Vissa av er kommer alltså att vara överordnade chefer/ledare för era HU1903-kursare. Detta kommer att belysa intressanta aspekter kring att leda genom andra och ledarskap/medarbetarskap i flera dimensioner (överordnad chef - mellanchef – medarbetare).

 

Under startmötet 17/1 kommer vi att gå igenom förväntningar på er vad gäller vad ni ska göra i ert uppdrag och hur det ska gå till, ni kommer att träffa studenterna i HU1000 under ett gemensamt introduktionsmöte några dagar senare.

 

Ni ska arbeta enligt tankarna från Lean om Daglig styrning och följa strukturen för Leda & Driva som vi kommer gå igenom på kursen. Ni behöver hitta verktyg och former för att göra den dagliga styrningen så väl fungerande som möjligt. Tänk också på att den egna reflektionen är viktig, och känner du dig osäker över något – låt inte tiden gå utan stäm av med läraren.

Kursens pedagogiska upplägg

Lära genom att göra/erfarenhetsbaserat lärande är huvudelementet i denna kurs. Till er hjälp med instuderingen av kursens kunskapsinnehåll finns filmer och texter tillgängliga. Med utgångspunkt från detta material ska studenterna lösa en verklig ledarskapsuppgift. Löpande under kursens gång hålls reflektionstillfällen som till största del är obligatoriska. Vi dessa reflektioner går studenterna igenom sina upplevelser med läraren och andra studenter och diskuterar vad som har hänt i deras ledarskap, varför det har hänt och hur de kan göra för att antingen behålla eller utveckla beteenden som ger rätt effekter på de studenter som blir ledda. På dessa tillfällen kommer även erfarna chefer från Scania att medverka och bidra med sina erfarenheter.

Detaljplanering

Läraktivitet Innehåll Förberedelse
17/1 Startmöte Introduktion Gått igenom kursPM, anmälan till grupper
31/1 - 28/2 Veckovisa reflektionsmöten Reflektion kring ledarroll och ledarsituationer  
6/3 Redovisning  Redovisning och reflektion kring inlämningsuppgifter  


Schema VT2023

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Ledarskap av Stefan Sveningsson och Mats Alvesson, förlag Liber, ISBN 9789147094929

Nilsson Björn, Samspel i grupp, förlag: Studentlitteratur, ISBN 9789144110103 

Förändringsprocesser i stora organisationer, Statskontoret, ISBN 978917220925 (läggs upp som pdf på Canvas)

 

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL2 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • INL3 - Inlämningsuppgift, 1,5 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Inlämningsuppgift ( INL1 )

Inlämningsuppgift ( INL2 )

Inlämningsuppgift ( INL3 )

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ändringar inför denna kursomgång

Kursen ges i samarbete med HU1000 detta år. Utveckling av INL1 till att omfatta löpande inlämningar.

Fakta om kursomgång

Startdatum

2023-01-17

Kursomgång

  • VT 2023-60513

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ITM/Hållbar produktionsutveckling

Kontakter