Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2022
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursens innehåll är delat mellan konstruktioner i stål och i trä. I ståldelen kommer dimensionering och kontroll av bärförmågan för balkar i stål att behandlas med avseende på böjande moment, normalkraft, tvärkraft och intryckning. Instabilitetsfenomen som lokal buckling, knäckning och vippning kommer att tas upp för att dessa ska kunna beaktas vid en dimensionering. Dessutom kommer grunderna i att dimensionera skruvade och svetsade förband i stålkonstruktioner att behandlas.
I trädelen kommer dimensionering av raka balkar och sadelbalkar i limträ att behandlas. Det inkluderar kontroll av svikt och vippning och inverkan av hål och urtag på bärförmågan. Även dimensionering av spik-, skruv- och träskruvförband kommer att behandlas.
Vidare ges grundkunskaper i att arbeta med ett BIM-program för modellering och visualisering av konstruktioner.
Lärandemål
Det övergripande målet med kursen är att ge detaljerade kunskaper inom analys och dimensionering av bärverksdelar utförda i stål och trä. Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Bestämma bärförmågan för balkar i stål med osymmetriska tvärsnitt med avseende på böjmoment, normalkraft, tvärkraft och intryckning.
Förklara och analysera inverkan av instabilitetsfenomen som vippning, knäckning och lokal buckling för balkar med tunnväggiga tvärsnitt.
Bestämma bärförmågan för skruv- och svetsförband i stålkonstruktioner.
Förklara och analysera fenomen som svikt och vippning av träbalkar.
Bestämma bärförmågan för raka balkar och sadelbalkar i limträ, också med beaktande av hål och urtag.
Bestämma bärförmågan för spik-, skruv- och träskruvförband för träkonstruktioner.
Använda ett kommersiellt program för projektering av stål- och träkonstruktioner.
Genom förvärvad kunskap motsvarande de ovanstående lärandemålen förväntas studenten kunna utföra beräkningar för optimering av konstruktioner mot minskad resursförbrukning och därigenom ökad hållbarhet.
Läraktiviteter
Kursens aktiviteter består av:
Föreläsningar i sal
Övningar i sal med lärare och assistenter
Introduktionskurs i Tekla
Eget arbete ska bedrivas genom att lösa inlämningsuppgifter i stål, trä och projektering med Tekla.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Stålkonstruktion enligt eurokoderna, Rehnström B, Rehnström C. Rehnströms bokförlag, 2016.
Stålkonstruktion enligt eurokoderna – Lösningsförslag till övningsuppgifter, Rehnström B, Rehnström C. Rehnströms bokförlag, 2016.
Dimensionering av träkonstruktioner Del 1 och 2. Svenskt Trä.
Böckerna ovan kan köpas på t.ex. Kårbokhandeln. Vidare kommer kurslitteratur från tidigare kurser att användas och visst material kommer att göras tillgängligt via Canvas.
Programvara
Tekla Structures finns installerat i sal XW50 på Teknikringen 78. Du kan även ladda ner och köra Tekla Structures på din egen privata dator. Se vidare instruktioner i Canvas.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
TENA - Tentamen, 5,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Benämningen TENA avser en skriftlig tentamen, REDA obligatoriska inlämningsuppgifter och LABA en obligatorisk datorlaboration. För slutbetyg på kursen krävs godkänd skriftlig tentamen (TEN1 5 hp; minst betyg E), godkända inlämningsuppgifter (RED 1 2 hp) och en godkänd datorlaboration (LAB1 0,5 hp).
Slutbetyg sätts enligt skala A-F.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Laboration (LABA)
Momentet består av en inlämningsuppgift som ska göras i Tekla och lämnas in digitalt.
Redovisning (REDA)
Momentet består av redovisning av beräkningsuppgifter.
Tentamen (TENA)
Skriftlig salstentamen.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Momenten LABA och REDA betygsätts som godkända eller icke godkända. Förutsatt att dessa är godkända bestäms slutbetyget av resultatet på den skriftliga tentamen (TENA).
Den skriftliga tentamen har uppgifter graderade efter betygskriterier med särskilda uppgifter för E-, C- och A-nivån.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.