•Derivator och grafer; Extrempunkter och extremvärden. Växande och avtagande. Största och minsta värde. Andraderivatan.
•Cirkelns ekvation.
•Areasatsen. Sinussatsen. Cosinussatsen.
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att ge nya studenter tillräckligt med färdigheter och förståelse som krävs för att kunna tillgodogöra sig de matematikkurser som ingår i högskole- och civilingenjörsutbildningarna. Kurserna skall även bidra till en god introduktion till högskolestudier.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna använda satser och metoder på matematiska problem, samt skriftligt kommunicera det matematiska resonemanget.
Med ’matematiska’ avses den del av matematiken som ingår i kursinnehållet.
TENA - Skriftlig tentamen, 6,0 fup, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
TENB - Skriftlig tentamen, 6,0 fup, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
TENA - Tentamen, 6,0 hp, betyg A-F
TENB - Tentamen, 6,0 hp, betyg A-F
Slutbetyg baseras på poängsumman från båda tentamina.
För slutbetyg krävs att alla examinationsmoment är godkända
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.