Kursen består av flera olika sorters aktiviteter. Nedan beskrivs syftet med de huvudsakliga aktiviteterna.
Föreläsningar
Föreläsningarnas syfte är att orientera om och ge förståelse för teknikvetenskapliga problem och hur dessa kan ges en matematisk beskrivning. Varje föreläsning fokuseras på tydliga målproblem. Vi diskuterar även teorin som hör samman med problemställningen. Du bör studera/skumläsa aktuellt kapitel i kursboken innan du tar del av föreläsningen!
Föreläsningarna ger upphov till ett antal frågeställningar som blir föremål för hemuppgifter. Dessa är tillgängliga på kurshemsidan i samband med veckans första föreläsning. Hemuppgifterna utgör en viktig del av den kontinuerliga examinationen och ger delpoäng för examen.
Övningar och lektioner
Syftet är här att se de praktiska tillämpningarna i kursen samt att få träning i att gå från problemformulering till lösningsskiss. Övningarna inleds ofta med en kort summering av senaste genomgångna teorin, varefter lämpliga räkneexempel gås igenom.
Den andra övningstimmen ägnas åt minigrupparbeten, varvid studenterna gruppvis disku-
terar ett givet problem och tar fram en lösningsskiss. Här är förståelse viktigare än att räkna exakt rätt. Minigrupparbetet inlämnas med namnpåskrifter (ger delpoäng till examinationen). OBS! Medtag ALLTID miniräknare, boken MM, Basic Skills + utdelade tabeller/formelblad! Den tredje timmen diskuterar vi lösningen till grupparbetet och rättar varandras hemuppgifter.
Prof. em. Göran Grimvalls (Teoretisk Fysik) inspelade digitala lektioner om Ingenjörsmässiga färdigheter ger träning i uppskattningar, dimensionsanalys och kontroll av erhållna samband.
Seminarier
Vad är en ingenjör och vad är skillnaden mellan teknik och naturvetenskap? I två seminarier diskuteras dels ingenjörsutbildningens historia och uppfattningar om ingenjörer med fokus på KTH och dels hur teknik och naturvetenskap utvecklats genom tiderna.
Är det annorlunda att vara manlig respektive kvinnlig teknolog och sedan ingenjör?
Hur var det förr? Uppfattar män och kvinnor lärandesituationen annorlunda? Påverkas synen på teknik av kön/genus? Vad bör jag veta om kön/genus inom naturvetenskap och teknik?
Rapportskrivning / Presentationsteknik
Vi ger en introduktion till skriftlig och muntlig presentation av teknik och naturvetenskap.
Studiebesök
Vi besöker även Nobelmuseet. I denna ”extramurala lärmiljö” kommer du att lära dig mer om kreativitet och om manliga och kvinnliga nobelpristagare. En kort historik om kemisten och uppfinnaren Alfred Nobel själv ingår också. (Adress: Stortorget, Gamla Stan).
Alumnipresentation
Examinerade CL-studenter berättar om hur det är att arbeta som ingenjör. Ett utmärkt tillfälle att diskutera ingenjörsrollen.