Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DH1609 Communication and information 7,5 hp

Course memo Spring 2022-60512

Version 1 – 12/10/2021, 9:36:21 AM

Course offering

komminf (Start date 18/01/2022, English)

Language Of Instruction

English

Offered By

EECS/Human Centered Technology

Course memo Spring 2022

Headings denoted with an asterisk ( * ) is retrieved from the course syllabus version Autumn 2021

Content and learning outcomes

Course contents

The course gives an introduction to the interdisciplinary field communication, media technology and theory. The course covers practical and theoretical aspects of communication, media technology and communicative systems, as well as the relation between social and technical factors for the use of media technology and communicative systems. The course contains practical and laborative parts where students use and learn to master different communication and media technologies.

The course also contains parts dealing with identifcation of problem, which is central to their future professional life as civil engineers in media technology.

Intended learning outcomes

After completed course the student shall

* be well prepared to understand and competently master communicative situations and different media technologies in future education and professional life

* be able to describe questions within the field communication, media technology and theory in a reflective and methodical way

* be better to communicate.

In order that the student shall have

* basic understanding of the interdisciplinary field communication, media technology and theory

* basic understanding of institutional, social and technical conditions for media production and media use

* basic understanding of modern theory on mediated communication and other technical, communicative and socio-cultural processes.

Learning activities

The course consists of lectures with accompanying seminars. In each lecture we will introduce and discuss relevant theory and examples, and in the seminars we will discuss those concepts in relation to the course texts. The combination of lectures and course texts will provide the background for the course assignments.

Detailed plan

Schema 

Vecka

Dag, tid

Ämne

Litteratur / uppgift

 

3

21 jan,
10-12

Föreläsning. Introduktion. (Comber)

 

Alla

 4

24 jan,
13-15

Föreläsning 1. Medier, samhälle & makt (Johannesson)

Citizen Kane

Alla

 5

27 jan,
13-15

Seminarium 1. Om Citizen Kane (Johannesson)

Citizen Kane

Grupp A

 

28 jan,
8-10

Seminarium 1. Om Citizen Kane (Johannesson)

Citizen Kane

Grupp B

 

31 jan,
10-12

Seminarium 1. Om Citizen Kane (Johannesson)

Citizen Kane

Grupp C

 

31 jan, 13-15

Seminarium 1. Om Citizen Kane (Johannesson)

Citizen Kane

Grupp D

6

7 feb,
13-15

Föreläsning 2. Semiotik och hermeneutik (Johannesson)

Gripsrud, kap. 4 och 5

Alla

7

14 feb, 10-12

Seminarium 2. Semiotik och hermeneutik (Johannesson)

Gripsrud, kap. 4 och 5

Grupp A

 

14 feb,
13-15

Seminarium 2. Semiotik och hermeneutik (Johannesson)

Gripsrud, kap. 4 och 5

Grupp B

 

15 feb,
8-10

Seminarium 2. Semiotik och hermeneutik (Johannesson)

Gripsrud, kap. 4 och 5

Grupp C

 

15 feb, 10-12

Seminarium 2. Semiotik och hermeneutik (Johannesson)

Gripsrud, kap. 4 och 5

Grupp D

8

23 feb, 13-15

Föreläsning 3. Retorik och narratologi (Dahlberg)

Gripsrud, kap. 6 och 7

Alla

9

1 mar,
10-12

Seminarium 3. Retorik och narratologi (Johannesson)

Gripsrud, kap. 6 och 7

 Grupp A

 

2 mar, 15-17

Seminarium 3. Retorik och narratologi (Johannesson)

Gripsrud, kap. 6 och 7

 

Grupp B

 

3 mar, 13-15

Seminarium 3. Retorik och narratologi (Johannesson)

Gripsrud, kap. 6 och 7

 

Grupp C

 

3 mar, 15-17

Seminarium 3. Retorik och narratologi (Johannesson)

Gripsrud, kap. 6 och 7

Grupp D

 10

7 mar,
10-12

Föreläsning 4. Genus, identitet och mediernas makt (Comber)

Gripsrud, kap. 1 och 2 + artikel om genus & medier

Alla

11

18 mar 8-10

Seminarium 4. Genus, identitet och mediernas makt (Comber)

Gripsrud, kap. 1 och 2 + artikel om genus & medier

Grupp A

 

18 mar 10-12

Seminarium 4. Genus, identitet och mediernas makt (Comber)

Gripsrud, kap. 1 och 2 + artikel om genus & medier

Grupp B

 

18 mar 13-15

Seminarium 4. Genus, identitet och mediernas makt (Comber)

Gripsrud, kap. 1 och 2 + artikel om genus & medier

Grupp C

 

18 mar 15-17

Seminarium 4. Genus, identitet och mediernas makt (Comber)

Gripsrud, kap. 1 och 2 + artikel om genus & medier

Grupp D

12

22 mar
13-15

Föreläsning 5. Offentlighet, demokrati och massmedier (Johannesson)

Gripsrud, kap. 8, 9 och 10

Alla

13

28 mar 10-12

Seminarium 5. Offentlighet, demokrati och massmedier (Johannesson)

Gripsrud, kap. 8, 9 och 10

Grupp A

 

29 mar
15-17

Seminarium 5. Offentlighet, demokrati och massmedier (Johannesson)

Gripsrud, kap. 8, 9 och 10

Grupp B

 

30 mar
8-10

Seminarium 5. Offentlighet, demokrati och massmedier (Johannesson)

Gripsrud, kap. 8, 9 och 10

Grupp C

 

30 mar 13-15

Seminarium 5. Offentlighet, demokrati och massmedier (Johannesson)

Gripsrud, kap. 8, 9 och 10

Grupp D

 14

4 apr, 10-12

Föreläsning 6. Skillnader: kultur, etnicitet, livsstil och klass (Comber)

Gripsrud, kap. 3

Alla

 

6 apr
8-10

Seminarium 6. Skillnader: kultur, etnicitet, livsstil och klass (Comber)

Gripsrud, kap. 3

Grupp A

 

6 apr, 10-12

Seminarium 6. Skillnader: kultur, etnicitet, livsstil och klass (Comber)

Gripsrud, kap. 3

Grupp B

 

7 apr, 8-10

Seminarium 6. Skillnader: kultur, etnicitet, livsstil och klass (Comber)

Gripsrud, kap. 3

Grupp C

 

8 apr, 8-10

Seminarium 6. Skillnader: kultur, etnicitet, livsstil och klass (Comber)

Gripsrud, kap. 3

Grupp D

 15

14 apr,
8-10

Föreläsning 7. Skådespelssamhället (Dahlberg)

Debord, Skådespelssamhället

Alla

17

26 apr,
13-15

Seminarium 7. Skådespelssamhället (Dahlberg)

Debord, Skådespelssamhället

Grupp A

 

26 apr,
15-17

Seminarium 7. Skådespelssamhället (Dahlberg)

Debord, Skådespelssamhället

Grupp B

 

27 apr,
13-15

Seminarium 7. Skådespelssamhället (Dahlberg)

Debord, Skådespelssamhället

Grupp C

 

27 apr,
15-17

Seminarium 7. Skådespelssamhället (Dahlberg)

Debord, Skådespelssamhället

Grupp D

 

23 apr, 23.00

Inlämning av reviewuppgift

 

Alla

 

28 apr,
15-17

Föreläsning 8. Medier, mediekonvergens & deltagandekulturer (Comber)

Jenkins et al. kap 1 och 2

Alla

18

2 maj,
8-10

Seminarium 8. Medier, mediekonvergens & deltagandekulturer (Comber)

Jenkins et al. kap 1 och 2

Grupp A

 

2 maj,
15-17

Seminarium 8. Medier, mediekonvergens & deltagandekulturer (Comber)

Jenkins et al. kap 1 och 2

Grupp B

 

3 maj,
8-10

Seminarium 8. Medier, mediekonvergens & deltagandekulturer (Comber)

Jenkins et al. kap 1 och 2

Grupp C

 

3 maj,
13-15

Seminarium 8. Medier, mediekonvergens & deltagandekulturer (Comber)

Jenkins et al. kap 1 och 2

Grupp D

 

4 maj,
15-17

Föreläsning 9. Figurer för mediepubliker (Comber)

Jenkins et al. kap 3 och 4

Alla

 

5 maj, 13-15

Seminarium 9. Figurer för mediepubliker (Comber)

Jenkins et al. kap 3 och 4

Grupp A

 

5 maj, 15-17

Seminarium 9. Figurer för mediepubliker (Comber)

Jenkins et al. kap 3 och 4

Grupp B

 

6 maj, 13-15

Seminarium 9. Figurer för mediepubliker (Comber)

Jenkins et al. kap 3 och 4

Grupp C

 

6 maj, 15-17

Seminarium 9. Figurer för mediepubliker (Comber)

Jenkins et al. kap 5

Grupp D

 19

9 maj, 15-17

Föreläsning 10. Spridbara medier (Comber)

Jenkins et al. kap 5

 Alla

 

10 maj, 10-12

Seminarium 10. Spridbara medier (Comber)

Jenkins et al. kap 5

Grupp A

 

11 maj, 8-10

Seminarium 10. Spridbara medier (Comber)

Jenkins et al. kap 5

Grupp B

 

11 maj, 13-15

Seminarium 10. Spridbara medier (Comber)

Jenkins et al. kap 5

Grupp C

 

12 maj, 10-12

Seminarium 10. Spridbara medier (Comber)

Jenkins et al. kap 5

Grupp D

 

13 maj,
10-12

Föreläsning 11. Kurssammanfattning (Comber)

Jenkins et al. kap 6 & 7

Alla

20

16 maj,
13-15

Seminarium 11. Kurssammanfattning (Comber)

Jenkins et al. kap 6 & 7

Grupp A

 

16 maj,
15-17

Seminarium 11. Kurssammanfattning (Comber)

Jenkins et al. kap 6 & 7

Grupp B

 

18 maj,
8-10

Seminarium 11. Kurssammanfattning (Comber)

Jenkins et al. kap 6 & 7

Grupp C

 

18 maj,
15-17

Seminarium 11. Kurssammanfattning (Comber)

Jenkins et al. kap 6 & 7

Grupp D

 

31 maj, 08:00

Hemtenta släpps i Canvas

 

 Alla

 

3
juni 23:59

Hemtenta inlämning i Canvas

 

Alla


Schema VT-2022-KOMMINF
Schema VT-2021-KOMMINF20

Preparations before course start

Recommended prerequisites

Equivalent to the course 2D1571/DM1571 Introduction to media technology.

Literature

Jostein Gripsrud, Mediekultur, mediesamhälle (Göteborg, Daidalos, 2011)

Henry Jenkins, Sam Ford & Joshua Green, Spreadable Media: Creating Value and Meaning in a Networked Culture (NYU Press, 2013)

Guy Debord, Skådespelssamhället (1967) (Göteborg, Daidalos, 2002)

Examination and completion

Grading scale

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEM1 - Seminars, 1.5 credits, Grading scale: P, F
  • TEN1 - Examination, 3.0 credits, Grading scale: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Exercise, 3.0 credits, Grading scale: A, B, C, D, E, FX, F

Based on recommendation from KTH’s coordinator for disabilities, the examiner will decide how to adapt an examination for students with documented disability.

The examiner may apply another examination format when re-examining individual students.

The section below is not retrieved from the course syllabus:

Seminars ( SEM1 )

Examination ( TEN1 )

Exercise ( ÖVN1 )

Grading criteria/assessment criteria

Du ska visa att du har förstått ämnesinnehållet och kan tillämpa det i examinationsuppgifterna; att du kan identifiera betydelsen av denna kunskap för din roll som civilingenjör i medieteknik; att du kritiskt värderat det som behandlats i kursinnehållet avseende trovärdighet och relevans; insiktsfullt, tydligt och relevant sätt genomfört varje uppgift; kan uttrycka de viktigaste lärdomarna av kursen som din kommunikativa och mediala filosofi.

För uppsatsen finns dessutom följande tre betygskriterier avseende deras innehåll, språk, utformning och layout.

1. Innehåll.
Innehållet ska vara anpassat till uppsatsens omfång och mottagare. Syftet med texten ska vara tydligt angivet, och avgränsningarna som gjorts ska vara konsekvent redovisade och genomförda. Texten ska ha ett tilltal där läsaren uppmärksammas, och eventuella komplicerade resonemang ska förklaras och sättas i ett sammanhang. De källor som används ska vara refererade till i texten och författaren ska tydligt redovisa när och hur källorna använts. För att uppsatsen ska godkännas krävs vidare att studenten i den visar att hon/han tillgodogjort sig, väl förstått och kan använda grundläggande begrepp och teorier inom kulturteori, medie- och kommunikationsvetenskap. För att uppsatsen ska få betyg B krävs dessutom att studenten i den visar en god förståelse för hur dessa begrepp och teorier hänger samman med varandra. För att uppsatsen ska få betyg A krävs att studenten i den kan föra abstrakta resonemang kring kulturteori, medie- och kommunikationsvetenskap.

2. Språk.
Uppsatsen ska vara skriven på korrekt och välformulerad svenska, idiomatisk, fri från syftningsfel, väl sammanhängande med tydliga logiska samband utskrivna. Texten som helhet ska ha en lämplig och konsekvent disposition. Stycken ska vara logiskt kopplade till varandra och ha en lämplig disposition. Rubrikerna ska vara väl valda och förekomma lagom ofta (utifrån ett funktionellt perspektiv). Termer och fackord ska vara förklarade där så behövs. Punktuppställningar och andra språkliga utformningar ska vara korrekt genomförda. Texten ska vara anpassad för sin tänkta mottagare på alla ovan nämnda nivåer.

3. Utformning & layout.
Texten ska vara lättillgänglig, tydlig, korrekt och följa de typografiska konventioner som finns. Texten ska vara väl korrekturläst. Rubriknivåer ska vara synliga och överskådliga. Källförteckningen ska vara korrekt utformad. Raderna i texten ska vara lagom långa, nya stycken korrekt markerade. Förkortningar, siffror i text och dylikt. ska vara korrekt återgivna. Uppsatsen ska ha de obligatoriska delarna titelsida, innehållsförteckning och källförteckning, utöver själva brödtexten. Eventuella bilder och diagram ska ges ordentligt utrymme samt ha bildtext och källhänvisning.

Det slutliga betyget på kursen utgör en sammanfattning av alla ovanstående insatser.

Ethical approach

  • All members of a group are responsible for the group's work.
  • In any assessment, every student shall honestly disclose any help received and sources used.
  • In an oral assessment, every student shall be able to present and answer questions about the entire assignment and solution.

Further information

No information inserted

Round Facts

Start date

18 Jan 2022

Course offering

  • komminf Spring 2022-60512

Language Of Instruction

English

Offered By

EECS/Human Centered Technology

Contacts