Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DD1390 Programsammanhållande kurs i datateknik 6.0 hp

Kurs-PM HT 2024-50226

Version 1 – 2024-08-20 11:17:51

Kursomgång

prosam24 (Startdatum 2024-08-26, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

EECS/Datavetenskap

Kurs-PM HT 2024

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2022

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Hur fungerar kursplaner, lärandemål, betygskriterier, examination på KTH?
  • Programmål, generella färdigheter, röd tråd i utbildningen, livslångt lärande.
  • Minoriteter och likabehandling, ergonomi och psykisk hälsa, internationalisering, yrkesrollen.
  • Datateknikprogrammets upplägg, valmöjligheter, masterprogram, lärarmentorer, anställningsbarhet.
  • Utvärdering av programmet, kvalitetsutveckling, studentinflytande.
  • Studieteknik, plagiering och eget ansvar, prokrastinering, självreflektion – vad vill jag med min utbildning?
  • Deltagande i forskningsstudier.
  • Grundläggande etik: Etiska grundbegrepp, dataetik (ges av avdelningen för filosofi i årskurs 1).
  • Datorhistoria och datorn i samhällsutvecklingen (ges av avdelningen för historiska studier av teknik, vetenskap och miljö i årskurs 2).

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • använda läsårsplaner, kursplaner, lärandemål och betygskriterier för att planera sina studier på både kort och lång sikt
  • planera och utföra uppgifter inom stipulerad tid
  • göra väl motiverade inriktnings- och kursval
  • kritiskt granska och reflektera över såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen
  • reflektera över olika teman relevanta för utbildningen och yrkesrollen, såsom progression i ämneskunskaper och generella färdigheter, plagiering och eget ansvar, studieteknik, prokrastinering, internationalisering, hälsa, minoriteter och likabehandling, studentinflytande och utbildningskvalitet
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens
  • analysera och ta ställning till samhälleliga och etiska konsekvenser av datatekniska tillämpningar
  • redogöra för några viktiga händelser i datorns och datalogins historia
  • diskutera sammanhangets betydelse för teknisk förändring
  • utföra en begränsad datorhistorisk studie och presentera den muntligt och skriftligt

för att

  • få en helhetsbild av utbildningen och därmed bättre förståelse för varje enskild kurs betydelse
  • göra informerade val både under studietiden och därefter
  • kunna påverka programmets utveckling.

Läraktiviteter

Huvuddelen av kursen består av reklektionsseminarier i årskursöverskridande smågrupper. Du tillhör samma grupp alla tre år du går kursen. Varje grupp leds av en mentor som är lärare i programmet. Seminarierna ska utveckla din kunskap om datateknikprogrammet, studieteknik och jobbet som civilingenjör. Du ska bli bättre på självreglerat lärande, som är nyckeln till riktigt framgångsrika studier. Det handlar om att själv planera tiden effektivt, studera effektivt och skaffa motivation. Du kommer vid varje seminarium att få tillfälle att reflektera över dina studier och din utbildning. Utnyttja dessa tillfällen! Seminarierna kan gå till på olika sätt. Normalt kommer en del av tiden att ägnas åt diskussioner i smågrupper och en del av tiden till diskussioner i hela gruppen. Seminarierna kommer huvudsakligen att vara promenadseminarier.

I period 2 i årskurs 1 görs ett etikmoment som leds av lärare från avdelningen för filosofi på KTH. Två föreläsningar sätter dig in i vad etik innebär och vad en datateknikingenjör kan stöta på för etiska frågeställningar. Sedan får du tillämpa kunskaperna och skriva en egen etikessä, som kamratgranskas, och delta i en etikgruppövning.

I period 4 i årskurs 2 görs ett datorhistoriamoment som leds av lärare från avdelningen för historiska studier på KTH. Två föreläsningar sätter dig in i området och visar hur en datorhistorisk uppsats utformas. Ett quiz examinerar datalogihistoriakunskaperna. Därefter ska ett datorhistoriaprojekt utföras i grupper om fyra personer. Det kamratgranskas och redovisas med en uppsats och en muntlig presentation.

Utöver detta finns en uppsättning frivilliga aktiviteter i kursen, såsom en inledande föreläsning varje läsår, valinformation, kvartssamtal, studiebesök, visning av konsten på KTH, alumnföreläsningar och programkollegier. 

För detaljerad planering med datum se kursöversikten i kursrummet. I början av vårterminen läggs vårens datum in i kursöversikten. Varje nytt läsår används ett nytt kursrum i kursen.

Kursomgångar

Reflektionsseminarierna, utom det i period 1, är gemensamma för alla årskurser. Övriga moment skiljer sig, så observera noga vilken av följande kursomgångar du tillhör:
  • prosam24 för den som går i årskurs 1 (DD1390)
  • prosam23 för den som går i årskurs 2 och läste prosam i årskurs 1 (DD1390)
  • prosam23s för den som går i årskurs 2 och inte läste prosam i årskurs 1 (DD1391)
  • prosam22 för den som går i årskurs 3 och läste prosam i årskurs 1 (DD1390)
  • prosam22s för den som går i årskurs 3 och inte läste prosam i årskurs 1 (DD1391)

Nyckelbegrepp

Här är svenska och engelska facktermer för 26 viktiga begrepp i prosamkursen. KTH-terminologin i sin helhet finns i KTH:s svensk-engelska ordbok.

Svensk term Engelsk term
betygskriterier grading criteria
civilingenjörsexamen degree of master of science in engineering
datorhistoria history of computer science
ergonomi ergonomics
etik ethics
examensmål qualitative targets
examination assessment, examination
förkunskaper prior knowledge, prerequisites
generella färdigheter generic skills
kursplan course syllabus
kursval course selection
kvalitetsutveckling quality development
likabehandling equal treatment
livslångt lärande lifelong learning
lärandemål intended learning outcomes
masterprogram master's program
minoriteter minorities
plagiering plagiarism
programmål program objectives/programme objectives
programsammanhållning program coherence/programme coherence
progression progression
prokrastinering procrastination
självreflektion self reflection
självreglerat lärande self-regulated learning
studentinflytande student influence
studieteknik study skills
utbytesstudier exchange studies
yrkesrollen the professional role

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Jannika Andersson Chronholm och Staffan Andersson: Lär för din framtid - så lyckas du med högskolestudier, Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-06652-3. Inför varje seminarium kommer ytterligare litteratur att läggas upp i kursrummet på Canvas.

Examination och slutförande

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • SEM1 - Seminarier och uppgifter, 2,0 hp, Betygsskala: P, F
  • SEM2 - Seminarier, uppgifter och projekt, 3,0 hp, Betygsskala: P, F
  • SEM3 - Seminarier och uppgifter, 1,0 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Kursens slutbetyg bestäms av betygspoäng som delas ut vid aktiviteterna i kursen.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Kursen går över tre år (två för den som läser DD1391) och har ett Ladokmoment för varje läsår.

  • SEM1 (2 hp) består av första årets fyra reflektionsseminarier, etikuppgiften och en avslutande enkät (SEM1 saknas för den som läser DD1391).
  • SEM2 (3 hp) består av andra årets fyra reflektionsseminarier, datorhistoriamomentet och en avslutande enkät.
  • SEM3 (1 hp) består av tredje årets fyra reflektionsseminarier och en avslutande enkät.

Alla föreläsningar, konstvisningar, studiebesök och informationstillfällen i kursen är frivilliga. Reflektionsseminarierna är obligatoriska. Den som missar ett seminarium måste skriva en seminarieuppsats istället, se nedan om ersättningsuppgifter. Inför varje seminarium ska en skriftlig reflektion lämnas in. Den skriftliga reflektionen är också obligatorisk.

Kursens sex första lärandemål examineras av reflektionsseminarierna och uppgifterna som görs inom ramen för dessa. Kursens fyra sista lärandemål examineras av datorhistoriamomentet i årskurs 2. Delar av lärandemålet analysera och ta ställning till samhälleliga och etiska konsekvenser av datatekniska tillämpningar examineras av etikmomentet i årskurs 1.

Etikmomentet består av två föreläsningar, en etikessä med kamratgranskning, och en gruppövning med obligatorisk närvaro.

Datorhistoriamomentet består av två föreläsningar, ett quiz i datalogihistoria, som utförs enskilt, och ett grupparbete som utförs i grupper om 3-4 studenter. Det är obligatorisk närvaro vid grupparbetets oppositionsseminarium och slutpresentation.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande i samtliga obligatoriska aktiviteter, godkända reflektionsdokument, etikessä och datorhistoriaprojektrapport.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Hur väl kursuppgifterna utförs inom stipulerad tid och enligt de regler som gäller för uppgiften bedöms under hela kursens gång med betygspoäng (tidigare kallade skötsamhetspoäng). Dessa poäng visar hur väl lärandemålet planera och utföra uppgifter inom stipulerad tid uppfylls. Poängen samlas genom att man lämnar in väl skrivna uppsatser i tid och deltar aktivt i reflektionsseminarier, etikuppgiften och datorhistoriamomentet. Det kan tillkomma frivilliga ytterligare moment i kursen som ger betygspoäng, till exempel alumnpresentationer, studiebesök och konstvisningar.

Poängen rapporteras i Canvas efter hand. När kursen är klar bestämmer poängsumman betyget enligt nedanstående tabell:

E: 17 p, D: 21 p, C: 25 p, B: 29 p, A: 33 p.

Den som går den tvååriga kursen DD1391 har istället följande betygstabell:

E: 11 p, D: 14 p, C: 17 p, B: 20 p, A: 23 p.

Den som efter att ha gjort alla moment i kursen inte når upp till nivån för E får komplettera till E genom att skriva en reflektionsuppsats på lika många sidor som antalet poäng som saknas till betyg E. Rubriken på uppsatsen sätts efter överenskommelse med kursledaren. Normalt är den D-programmets plats i samhället.

Kriterier för poängbedömning av seminarierna

Eftersom kursen har så många delmoment och vissa delmoment bara tillhör vissa kursomgångar så kan det vara komplicerat att tolka resultatrapporten i Canvas. Här beskrivs hur Canvasresultaten ska tolkas. Ta för vana att en vecka efter varje seminarium kontrollera att dina resultat rapporterats av din mentor. Kontakta mentorn om seminarierapporteringen blivit fel. I slutet av läsåret räknas årets poäng ihop i Canvas.

Varje seminarium har två delmomentrubriker:

seminarium
En poäng under denna rubrik anger godkänt deltagande i reflektionsseminariet. Kriterierna för poängen, som kan vara 1, 0 eller -2, är:

  • 1 (VG): Aktivt deltagande vid seminariet. VG kan också ges till den som har laga förhinder (till exempel sjukdom, begravning, däremot inte resor eller arbete) och som lämnat in en godkänd seminarieuppsats (reflektion över sex andra kursdeltagares reflektioner) på minst två normalsidor till mentorn före seminariet. Den som är på utlandsstudier får VG efter godkänt reflektionsdokument, se Hur gör du om du studerar utomlands? nedan.
  • 0 (G): Inaktivt deltagande vid seminariet eller sen ankomst (2-15 minuter) till seminariet. 0 poäng ges också för godkänd seminarieuppsats (reflektion över sex andra kursdeltagares reflektioner) på minst två sidor som lämnats in till mentorn senast en vecka efter seminariet, se vidare under rubriken ersättningsuppgifter.
  • -2: Seminarieuppsats som redovisas vid omexaminationen i januari eller i labbveckan i juni, eller deltagande i omseminarium i labbveckan.

uppsats
En poäng som är minst -2 under denna rubrik anger att den skriftliga reflektionen är godkänd. Kriterier för uppsatspoängen:

  • 2 (VG): Texten är inlämnad i tid på rätt plats och uppfyller alla krav på reflektionen, till exempel att alla reflektionsfrågor behandlas tillräckligt djupt, att den typografiska strukturen stämmer med den innehållsliga strukturen, att texten har rätt längd, att texten är möjlig att kommentera för övriga gruppmedlemmar etc. Dessutom ska du ha kommenterat andras reflektioner och kommentarer enligt anvisningarna för uppgiften.
  • 1 (G): Texten och kommentarerna är inlämnade i tid, eller högst en timme för sent, och uppfyller nästan alla krav.
  • 0: Texten och kommentarerna är inlämnade senast en vecka efter seminariet och uppfyller nästan alla krav.
  • -2: Texten är inlämnad senare än en vecka efter seminariet och uppfyller nästan alla krav. Kommentarer behöver inte ha lämnats.
  • -100 (U): inlämningen är underkänd och måste göras om.

Ovanstående poängsystem gäller även etikmomentet, med skillnaden att seminariet är en gruppövning och att ersättningsuppgiften för missad närvaro vid gruppövningen är en ytterligare etikessä.

Möjlighet till plussning

Det går inte att plussa betyget i kursen.

Möjlighet till ersättningsuppgifter

Den som missat någon obligatorisk uppgift i kursen måste göra en ersättningsuppgift. Instruktionerna för ersättningsuppgifter framgår nedan.

  • Missad skriftlig reflektion: Lämna in uppsatsen enligt beskrivningen på det missade seminariets webbsida. För inlämningar som görs mer än en vecka efter seminariet, se nedan.
  • Missad närvaro vid reflektionsseminarium: Läs sex andra kursdeltagares reflektioner och skriv ett tvåsidigt dokument, en så kallad seminarieuppsats, där du reflekterar över deras reflektioner. Skicka dokumentet i PDF till din mentor inom en vecka efter seminariet. För seminarieuppsatser mer än en vecka efter seminariet, se nedan.
  • Missad etikessä eller etikgruppseminariedeltagande: Se etikuppgiftsbeskrivningen i kursrummet. Du kan göra sena inlämningar direkt till ansvarig för etikmomentet, men rättningstiden kan då bli längre.
  • Missat datorhistoriaprojekt: Gör datorhistoriaprojektet nästföljande år enligt nästföljande kursomgångs uppgiftsbeskrivning.
  • Annan missad obligatorisk uppgift som ingår i ett seminarium: Se den aktuella seminariesidan eller kontakta kursledaren.

Sent redovisade uppgifter leder till minskat antal betygspoäng. Se beskrivningen av examinationen ovan och svaren på frågorna nedan.

Vad händer om du inte kan komma på seminariet?

Om du i förväg vet att du absolut inte kan vara med den schemalagda tiden ska du i god tid försöka byta grupp med en annan student på gruppbyteswikisidan. Om det inte går får du kontakta din mentor som då försöker hitta en tid med någon av de två andra grupperna som mentorn har. Om det inte heller går måste du skriva en tvåsidig reflektion över sex andra kursdeltagares reflektioner (som du hittar i FeedbackFruits) istället och mejla till din mentor som ett PDF-dokument inom en vecka efter seminariet. För senare inlämning, se nedan.

Du bör ändå lämna in din skriftliga reflektion i tid för att få poängen som är förknippade med den.

Vad händer om du inte kommenterar sex andra reflektioner i tid?

Om du inte uppfyller kraven på att kommentera sex andra reflektioner inom utsatt tid får du -2 poäng på uppsatsen. Om du kommenterar övrigas reflektioner men inte kommenterar någon kommentar av ditt eget dokument får du 0 poäng om du lämnar in reflektionen upp till en vecka efter seminariet och -2 om du lämnar in den senare.

Samlad hantering av försenade skriftliga reflektioner och ersättningsuppgifter för närvaro 

Kursen bygger på att alla lämnar in sina reflektionstexter i tid. Till och med en vecka efter seminariet kan du lämna in en försenad skriftlig reflektion (i FeedbackFruits) och ersättningsuppgift för missad närvaro (i mejl till mentorn). Sådana försenade uppgifter rapporteras som 0 poäng när dom godkänns av mentorn.

Skriftliga reflektioner och ersättningsuppgifter som är senare än så hanteras vid omexaminationstillfällen två gånger om året, under tentaveckan i januari och i samband med labbveckan i juni. Då finns en lärare tillgänglig som tar emot och bedömer sena skriftliga reflektioner och ersättningsuppgifter. Under labbveckan anordnas normalt omseminarier för senaste läsårets seminarier. Den som behöver skriva ersättningsuppgift för missad närvaro från ett tidigare läsår får reflektioner att läsa och skriva om av läraren som hanterar sena uppgifter vid omexaminationstillfället. Godkända försenade uppgifter rapporteras som -2 poäng. Förr eller senare måste du lämna in uppgifterna för att bli klar med kursen.

Hur gör du om du studerar utomlands?

Om du är på utbytesstudier ska du ändå genomföra reflektionsseminarierna. Då får du chans att sprida dina erfarenheter från utbytesstudierna till den övriga gruppen. Om du har möjlighet att delta i Zoomseminariet så kan du helt enkelt göra det. Följ annars nedanstående instruktioner.

Var uppmärksam på när det är dags för inlämningar av skriftliga reflektioner i kursen (se kursöversikten). Inför inlämningen läser du instruktionerna på webben, läser, reflekterar och skriver, men istället för att reflektera över kurserna på KTH så reflekterar du över utbytesstudierna och dom kurser du läser i utlandet. Du bör då skriva lite mer än vanligt (750-1400 ord), men å andra sidan behöver du inte närvara vid reflektionsseminariet. Du ska förstås ändå läsa och kommentera vad dom andra gruppmedlemmarna skrivit i sina reflektioner. Mentorn matar in 1 i fältet för seminariedeltagande i samband med att resultatet på inlämningen rapporteras.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Hederskodex och användning av generativ AI

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se: http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex

Läs speciellt noga hederskodexens regel 7 om hur man hanterar generativ AI korrekt.

I prosamkursens reflektioner får du inte direkt använda text genererad med AI-verktyg. Däremot är det tillåtet att använda AI-verktyg för att få uppslag till dina reflektioner.

Ytterligare Information

Ändringar inför denna kursomgång

Följande förändringar i kursomgången som börjar höstterminen 2024 baseras på och motiveras i kursanalysen för prosam21 i juni 2024.

Seminarierna

  • Seminariet förkunskaper och progression (i period 4 2026) kommer att breddas och ta upp någon ytterligare aspekt, till exempel progression mot yrkeslivet.
  • Uppgiften i seminariet minoriteter och likabehandling (i period 3 2027) om att skriva om en minoritet och låta andra gissa vilken kommer att ersättas.
  • Smågrupperna som bildas vid seminarierna ska vara blandade och inte självvalda för att diskussionerna ska bli så givande som möjligt.

Information

  • KTH-bibliotekets mässa kommer att ingå som aktivitet för årskurs 1 och ge en skötsamhetspoäng.
  • Studievägledningen och Viggo kommer att ha ett entimmes informationspass även för årskurs 1 i period 2.
  • Den avslutande enkäten kommer att ha en egen Canvasuppgift med deadline så att den inte kan missas.

Datorhistoriamomentet

  • Datorhistoriamomentet tidigareläggs ungefär en månad för att inte krocka med projektredovisningar i sannstat och PVK. Uppgiftsinstruktionerna kommer att ses över.

Kursenkäter och kursanalys

Ett av kursens lärandemål lyder:

kritiskt granska och reflektera över såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen

Vid varje seminarium under kursens gång kommer det att finnas möjlighet att ge återkoppling på aktuella kurser, även prosamkursen. I slutet av varje läsår kommer en obligatorisk enkät att skickas ut till alla kursdeltagare. I enkäten får du bland annat möjlighet att utvärdera både prosamkursen och hela programmet. Efter kursens slut kommer kursledaren att göra en kursanalys som publiceras på kursutvecklingssidan.

Fakta om kursomgång

Startdatum

2024-08-26

Kursomgång

  • prosam24 HT 2024-50226

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

EECS/Datavetenskap

Kontakter

Kommunikation i kursen

Kursledaren Viggo rapporterar kursens Ladokmoment och besvarar administrativa frågor om kursen. Använd gärna funktionen diskussion i Canvas om du har en fråga som kan intressera någon annan än dig själv. Mejla om det är en fråga som gäller just dig. Om du kommer tillbaka efter studieuppehåll och liknande är det Viggo som du ska kontakta.

Varje grupp har sin egen mentor enligt följande tabell. Det är mentorn som rapporterar resultat från seminarierna i kursen (uppsatser och närvaro), så om du saknar något seminarieresultat ska du kontakta din mentor. Ersättningsuppgifter för missade seminarier och sent inlämnade uppsatser hanteras av din mentor fram till en vecka efter seminariet. Den som är senare än så kan redovisa vid speciella tillfällen i januari eller juni, se under rubriken Möjlighet till ersättningsuppgifter.

mentor grupper
Alexander Baltatzis 1-3
Mårten Björkman 4-6
Daniel Bosk 7-9
Johan Karlander 10-12
Karl Palmskog 13-15
Pawel Herman 16-18
Dena Hussain 19-21
Viggo Kann 22-24
Linda Söderlindh 25-27
Linda Kann 28-30
Marcus Dicander 31-33
Olle Bälter 34-36
Monika Lundell 37-39

Du tillhör samma grupp under hela kursen. Gruppnumren tilldelas cirka två veckor in på terminen och kan då ses under Omdömen som "resultatet" på uppgiften Gruppnr. Om du gick kursen även förra året tillhör du samma grupp som då.

Etikmomentet ges av lärare från avdelningen för filosofi under ledning av Jesper Jerkert jerkert@kth.se och datorhistoriamomentet ges av avdelningen för historiska studier på KTH. Alla frågor som gäller etikmomentet eller datorhistoriamomentet ska ställas i diskussionsforument i Canvas eller direkt till respektive moments ansvariga person.

Kursansvarig

Lärare

Examinator