Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Definition av relationsmodellen. Informationstrukturering enligt ”Entity-Relationsship”-modellen. Funktionella beroenden och deras betydelse för god databasdesign. Normalisering. Frågespråk och bakomliggande matematik. Transaktionshantering. Översikt över olika modeller för datarepresentation. Laborationer utförda på experimentella och kommersiella system.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
förklara ett databashanteringssystems funktioner och uppbyggnad
diskutera för- och nackdelar med olika databasmodeller
modellera och strukturera data med hänsyn till aktuella restriktioner
förklara hur olika restriktioner påverkar databasstrukturen
använda frågespråk för att formulera frågor samt beskriva den matematiska bakgrunden för frågespråk
skriva inbäddade SQL-satser i ett tredje generationens programspråk
redovisa självständigt inhämtad nödvändig kunskap muntligt och skriftligt.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
HEM1 - Hemuppgifter, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
LAB2 - Laborationer, 3,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.