Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DA151X Examensarbete i datateknik och industriell ekonomi, grundnivå 15.0 hp

Kurs-PM VT 2024-61515

Version 1 – 2024-08-15 14:20:21

Kursomgång

VT 2024-61515 (Startdatum 2024-01-16, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

EECS/Intelligenta system

Kurs-PM VT 2024

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2022

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Studenterna genomför ett självständigt arbete där de själva ska formulera en frågeställning som kan studeras med metoder från datalogin och en relaterad frågeställning som studeras med metoder från industriell ekonomi. De ska själva välja metod och genomföra undersökningen.

Resultaten rapporteras både skriftligt och vid en muntlig presentation. Studenterna ska även muntligt och skriftligt granska och diskutera andra studenters arbete.

Lärandemål

Efter godkänt examensarbete ska studenten kunna

  • tillämpa färdigheter och kunskaper för att självständigt identifiera, formulera och analysera problem i gränslandet mellan datalogi och industriell ekonomi och organisation
  • identifiera eget informationsbehov och självständigt skaffa de kunskaper och färdigheter som behövs för att lösa problemet
  • motivera sitt metodval utifrån frågeställning och förväntade resultat
  • reflektera över, utvärdera och kritiskt diskutera egna och andras resultat
  • dokumentera och presentera arbetet, muntligt och skriftligt, med krav på struktur, innehåll, presentation, formellt innehåll, stil och skrift
  • planera arbetet med hänsyn till krav på tid och andra resurser.

Detaljplanering

  1. Uppstartsmöte: kursens lärare informerar om kursens upplägg och krav
  2. Hitta en annan student att göra kexjobbet tillsammans med och Anmäl grupp. Arbetet görs alltid i par.
  3. Hitta en lämplig uppgift för arbetet genom att diskutera med handledare och uppdragsgivare.
  4. Beskriv uppgiften i enlighet med instruktionerna under Uppgiftsbeskrivning.
  5. Examinatorerna godkänner uppgiften och utser akademisk handledare.
  6. Läs uppgiftsbeskrivningarna i din handledningsgrupp och kommentera de uppgiftsbeskrivningar du fått dig tilldelad.
  7. Från nu och fram till punkt 19 finns möjlighet att kontakta Indek-handledaren för att stämma av Indek-delen i arbetet.

  8. Handledningsdag 1:
    • Lärargenomgång om peer coachning: Vad är det? Hur gör man? 
    • Peer coachning:  Presentation och diskussion av uppgifter i peer-coachningsgrupper.
    • Individuellt möte mellan handledare och projektgrupp (10 min)
  9. Gör förstudie: leta upp litteratur som är relevant för arbetet, läs den och börja sammanfatta den i rapporten, enligt instruktionerna på Förstudie.
  10. Lämna in Förstudien.
  11. Läs och lämna in kommentarer på de förstudier som ni ska peer-coacha.
  12. Handledningsdag 2:
    • Lärargenomgång av förstudie: Vanliga problem. Hur presenterar man logiskt? 
    • Peer coachning:  Presentation och diskussion av förstudier i peer-cochningsgrupper.
    • Individuellt möte mellan handledare och projektgrupp (20 min)
  13. Gör praktiskt arbete (implementation, studie etc).
  14. Lämna in Preliminär rapport.
  15. Läs och kommentera de preliminära rapporter som ni ska peer-coacha.
  16. Handledningsdag 3:
    • Lärargenomgång av preliminär rapporter: Att tänka på inför slutspurten
    • Peer coachning: Genomgång av preliminära rapporter och fortsatt arbete.
    • Individuellt möte mellan handledare och projektgrupp (30 min)
  17. Slutför det praktiska arbetet, skriv klart rapporten.
  18. Lämna in Presentationsrapporten.
  19. Läs och opponera skriftligt på den rapport som ni har tilldelats.
  20. Kexjobbskonferens: Presentera arbetet.
  21. Kexjobbskonferens: Opponera muntligt på ett annat arbete.
  22. Arbeta in synpunkter som kommit in från t.ex. opponent i rapportenLinks to an external site.
  23. Fyll i Självvärdering för måluppfyllelse
  24. Fyll i oppositionsgensvar över hur ni tagit hand om opponent-kommentarer
  25. Lämna in Slutlig rapport för betygsättning.
    • Generera Framsida och baksida enligt KTHs mall.
    • Kontrollera att det finns både en svensk och en engelsk titel på arbetet (dock bara en av dem på framsidan).
    • Kontrollera att det finns både en svensk och en engelsk sammanfattning
  26. Åtgärda eventuella kommentarer från examinator.
  27. Skicka rapporten till examinator för inrapportering i Ladok och publicering i DiVA

 

Förberedelser inför kursstart

Särskilda förberedelser

För att hinna med att genomföra projektet under utsatt tid (januari–juni) är det av stor vikt att såväl uppdragsgivare som en preliminär uppgift identifierats redan vid kursstart.

Kursens upplägg innebär att studentgrupperna strax efter kursstart ska kunna presentera sin uppgift för att kunna tilldelas handledare och handledningsgrupp.

Kontakter med potentiella uppdragsgivare måste tas under höstterminen, så att det finns tillräckligt med tid att diskutera uppgiften.

Kurslitteratur

Kurslitteraturen utgörs av forskningsartiklar och tekniska rapporter som studenterna själva identifierar som relevanta för sitt arbete.

Utrustning

Uppdragsgivaren förväntas förse studenterna med utrustning som är nödvändig för att genomföra projektet.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 15 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Bedömningsgrunder i DA151X

Kandidatarbetena bedöms enligt nedan; nummer för KTH-mål refererar till betygskriterierna ovan.

Vid betygskala P/F ska samtliga bedömningsmoment vara godkända.

Bedömningsmoment Krav KTH-mål
1. Introduktion, inkl. problemformulering, frågeställning Det studerade problemet är tydligt, avgränsat, vetenskapligt relevant (tillräckligt komplext) och möjligt att utvärdera. Förutsättningar och begränsningar beskrivs. 3
2. Bakgrund, Litteraturstudie Det vetenskapliga området för arbetet introduceras väl. Bakgrunden innehåller en skriftlig genomgång av tidigare forskning och utveckling, och studenternas eget arbete är utformat i enlighet med slutsatserna från denna genomgång. Arbetets relation till kunskapsfronten beskrivs. 1, 2
3. Metod Vald metod är vetenskapligt/ingenjörsmässigt adekvat, redovisas väl och tillämpas korrekt. Relevant kunskap från utbildningen används korrekt.  1
4. Resultat & Utvärdering Arbetets resultat är korrekt och icke-trivialt. Arbetet har utvärderats på ett korrekt sätt med lämpliga metoder. 3, 6
5. Diskussion, Slutsatser Arbetets slutsatser är väl underbyggda och korrekta. Det finns en tydlig koppling mellan slutsatserna, frågeställning och resultat. Vidare utveckling av arbetet diskuteras och behov av ytterligare studier identifieras. 3
6. Etik och samhällsaspekter Redovisar frågeställningar, samt motiverar arbetet och diskuterar resultat utifrån samhälleliga och etiska aspekter eller redogör tydligt och korrekt för att dessa dimensioner saknas för det specifika examensarbetet. Diskuterar för vem och varför arbetet och dess resultat är intressant i ett bredare perspektiv. 6
7. Helhet: språk, formalia, struktur, terminologi Rapporten är väldisponerad, med tydlig redovisning av arbete, resultat, och slutsatser, med klar analys och väl underbyggd argumentation. Struktur, referenser, språk och layout i rapporten följer teknisk/akademisk standard. Stavning, grammatik och formatering är på en god nivå. Resultat presenteras på ett strukturerat sätt och är tydligt illustrerade (figurer, tabeller, diagram etc). Rapporten innehåller engelskt abstract och svensk sammanfattning. 5
8. Muntlig presentation Studenterna har aktivt deltagit vid handledningstillfällen, samt muntligt presenterat och diskuterat sitt arbete klart, tydligt och anpassat till åhörarna. 5
9. Peer-återkoppling Studenten har konstruktivt medverkat i den skriftliga och muntliga återkopplingen på tilldelade arbeten. 5
10. Genomförande Arbetet har genomförts enligt arbetsplanen, vad gäller hålltider och metodik. Eventuella ändringar i planeringen och har skett i samråd med handledare och dokumenterats. 4
11. Självständighet och handledning Arbetet har genomförts självständigt, med rimlig handledningsinsats. Återkoppling från handledare har på ett konstruktivt sätt beaktats. 2,7

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ingen information tillagd

Fakta om kursomgång

Startdatum

2024-01-16

Kursomgång

  • VT 2024-61515

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

EECS/Intelligenta system

Kontakter