Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version VT 2022
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lagkrav när det gäller kemiska arbetsmiljörisker och arbetsplatsernas kemikaliearbete inklusive praktiska exempel
Hälso- och olycksfallsrisker med kemiska ämnen och produkter inklusive praktiska exempel
Riskbedömning, olika metoder för riskbedömning inklusive översikt över mätstrategier, mätmetoder och tolkning av mätdata inklusive praktiska exempel
Åtgärder för att minska kemiska och mikrobiologiska risker, inklusive ventilation. Praktiska exempel.
Kursen genomförs till stor del som distansundervisning med inspelade videoföreläsningar och videolektioner (t.ex. Zoom) och seminarier med diskussion av video- och kurslitteratur som studerats inför seminarierna.
Demonstration av mätutrustning digitalt.
Ett projektarbete ingår i kursen. Projektarbetet genomförs i grupp och bygger på ett gemensamt studiebesök, som studenterna förbereder genom att sammanställa frågor. Projektet och projektrapporten innefattar följande punkter;
Gällande regelverk för de kemiska riskerna på arbetsplatsen
Översikt över kemiska produkter och kemiska och mikrobiologiska ämnen som finns eller bildas på arbetsplatsen, därefter väljs ett ämne som projektarbetet fokuseras på.
Hälso- och olycksrisker med ämnet
Riskbedömning och ev. förslag på mätningar för att kunna göra en mer tillförlitlig riskbedömning
Förslag på åtgärder för att minska riskerna
Lärandemål
Kursens mål är att ge studenten teoretisk och praktisk kunskap om kemiska arbetsmiljörisker samt om hur dessa risker kan bedömas och åtgärdas, på ett systematiskt sätt och i enlighet med gällande regelverk.
Efter genomförd kurs skall studenten kunna:
Översiktligt redogöra för lagkrav när det gäller kemiska arbetsmiljörisker.
Ge exempel på var i arbetslivet kemiska och mikrobiologiska risker förekommer i nivåer som kan medföra hälsorisker.
Ta fram information om möjliga olycksrisker och kortsiktiga och långsiktiga hälsoeffekter.
Bedöma kemiska och mikrobiologiska arbetsmiljörisker
Planera mätningar av de ovan nämnda faktorerna och motivera val av mätstrategi (var, hur ofta, hur länge), samt reflektera över mätdatakvalitet, bedöma risker med utgångspunkt i mätningar och jämföra mätresultat med gränsvärden.
Föreslå och motivera åtgärder för att eliminera eller reducera riskerna.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Ingen information tillagd
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INL1 - Inlämningsuppgift, 0,5 hp, Betygsskala: P, F
PRO1 - Projektarbete, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
TEN1 - Skriftlig tentamen, 2,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.