Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen avser att ge inledande teoretiska kunskaper i biokemi samt att ge en introduktion till biotekniken. Tonvikten ligger på cellens makromolekyler proteiner, lipider, nukleinsyror och kolhydrater och fokuserar på deras byggstenar och samverkan i metabolism, fotosyntes och genteknologi.
Kursen innehåller följande delar:
Prokaryota och eukaryota cellers uppbyggnad och organisation.
Membraners uppbyggnad och funktion.
Nukleinsyrors uppbyggnad, biosyntes och funktion i cellens informationsöverföring.
Proteiners struktur, funktion och biosyntes.
Enzymers katalytiska funktion och roll i metabolismen.
De viktigaste (glykolysen, glukoneogenesen, citronsyracykeln) metaboliska processernas uppbyggnad, funktion, interaktion och reglering.
Energiomsättning vid anaeroba och aeroba betingelser.
Biotekniska verktyg och tillämpningar.
Lärandemål
Efter godkänd kurs (betyg E) skall studenten uppvisa
Kunskap och förståelse genom att kunna:
Förklara grundläggande begrepp som beskriver olika typer av cellers struktur och funktion
Förklara grundläggande begrepp rörande proteiners, nukleinsyrors, lipiders och kolhydraters struktur, funktion och uppbyggnad
Beskriva vanliga metaboliska reaktionsvägar
Läraktiviteter
Föreläsningar
Under kursen ges totalt 17 föreläsningar som täcker in det mesta av kursens teoretiska innehåll. De flesta föreläsningarna består av inspelat material följt av ett schemalagt tillfälle där vi jobbar med materialet och diskuterar frågor. I samband med varje föreläsning presenteras mer detaljerade kunskapsmål för det ämnesområde som presenteras. Bilderna från föreläsningarna kommer att finnas tillgängliga innan respektive föreläsning.
Övningar
Kursen innehåller sex stycken övningar i halvklass där vi arbetar med frågor kopplade till det teoretiska materialet. Det är mycket bra att ha en egen molekylbyggsats som man tar med till övningarna. Vi har ett begränsat antal molekylbyggsatser att låna på övningarna. Deltagande på fem av de sex övningarna ger 2 bonuspoäng till tentan.
Kontrollskrivning
Kursen innehåller en schemalagd kontrollskrivning efter halva kursen. Den görs digitalt i Canvas på utsatt tid. Kontrollskrivningen följs av en genomgång samma dag.
Detaljplanering
Läraktivitet
Innehåll
Förberedelse
Föreläsning 1
Kursintroduktion, celler
Föreläsning 2
Cellen, organisation, uppbyggnad
Inspelat material; Boken, kap 1: 3-16
Övning 1
Kemisk bindning, kemisk struktur och funkt…
Boken, kap 2: 17-33
Föreläsning 3
Aminosyror och proteinstruktur
Inspelat material; Boken, kap 3: 37-47, kap 4: 49-73
Övning 2
Aminosyror och peptider
Föreläsning 4
Protein-tekniker & Enzymer
Inspelat material; Boken, kap 5: 75-102, kap 6: 105-118
Föreläsning 5
Enzymers katalytiska strategier
Inspelat material; Boken, kap 7: 119-141, kap 8: 143-160
Övning 3
Nyckelreaktioner och koenzymer i metabolismen
Föreläsning 6
Kolhydrater
Inspelat material; Boken, kap 10: 181-205
Övning 4
Kolhydrater
Föreläsning 7
Lipider och biologiska membran
Inspelat material; Boken, kap 11: 207-220, kap 12: 223-244
Övning 5
Lipider
Föreläsning 8
DNA
Inspelat material; Boken, kap 33: 673-694, kap 34: 695-714
Föreläsning 9
Från DNA till protein
Inspelat material; Boken, kap 39: 787-802, kap 40: 803-826
Kontrollskrivning
Föreläsning 10
DNA-tekniker
Inspelat material; Boken, kap 41: 827-851
Föreläsning 11
Metabolism-introduktion & glykolysen
Inspelat material; Boken, kap 15: 283-308, kap 16: 311-342
Föreläsning 12
Glukoneogenesen & glykogennedbrytning
Inspelat material; Boken, kap 17: 343-359, kap 24: 485-501
Föreläsning 13
Citronsyracykeln
Inspelat material; Boken, kap 18: 363-375, kap 19: 377-395
Föreläsning 14
Elektrontransportkedjan & oxidativ fosforylering
Inspelat material; Boken, kap 20: 399-418, kap 21: 419-442
Föreläsning 15
Industriell bioteknik
Inspelat material
Föreläsning 16
Fotosyntes
Inspelat material; Boken, kap 22: 445-464, kap 23: 465-482
De flesta föreläsningarna på kursen använder flipped classroom med förinspelade föreläsningar med efterföljande schemalagda diskussionstillfällen då instuderingsfrågorna gås igenom och det finns möjlighet att ställa frågor. De schemalagda tillfällena spelas inte in.
Inför de flesta schemalagda föreläsningstillfällena förbereder sig studenten genom att titta på de inspelade filmerna och lämna in en skriftlig reflektionsuppgift innan det schemalagda tillfället. 9 st godkända reflektionsuppgifter krävs för att erhålla 2 bonuspoäng till tentan.
Förberedelser inför kursstart
Rekommenderade förkunskaper
Allmän behörighet.
Kurslitteratur
Boken "Biochemistry - A short Course" av Tymoczko, Berg, Gatto och Stryer, 4e upplagan, används på denna kurs. Boken finns tillgänglig som e-bok och är gratis för alla kursdeltagare.
Utrustning
Molekylbyggsats
Det rekommenderas starkt att köpa en egen molekylbyggsats. Det finns många olika typer men en låda för organisk kemi fungerar bra. På Kårbokhandeln på KTH finns en bra variant. Byggsatsen kan man också använda på kurserna i organisk kemi och man får ta med sin egen molekylbyggsatslåda till tentan.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
KON1 - Kontrollskrivning, 1,0 hp, Betygsskala: P, F
TEN2 - Skriftlig tentamen, 5,0 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Inlämningsuppgift ( KON1 )
Denna examinationsmodul examineras genom kontrollskrivningen som behandlar avsnitten Cellbiologi, Bimolekyler & byggstenar och Enzymologi.
Skriftlig tentamen ( TEN2 )
Examineras vid schemalagt tillfälle. Tillåtet hjälpmedel är egen molekylbyggsats.
Tentan innehåller fem olika avsnitt som var och en utgör en del av kursinnehållet. Under varje avsnitt finns E-betygsfrågor och A-D-betygsfrågor. Avsnitten är olika stora och står i proportion till kursmaterialet. E-frågorna ger maximalt 30 p och A-D-frågorna ger ytterligare max 30 p.
För godkänt (betyg E) på tentamen måste man ha minst 18 p på E-frågorna inklusive eventuella bonuspoäng. Högre betyg fördelas enligt följande totalpoäng (E-frågor + A-D-frågor): D: 34 p, C: 40 p, B: 46 p, A: 54 p (max: 60 p). För betyget Fx krävs 16 p på E-frågorna eller >16 p på A-D-frågorna.
Eventuella bonuspoäng används i första hand för att uppnå gränsen för E men räknas in i totalpoängen och hjälper till att höja betyget enligt poänggränserna ovan.
Bonuspoäng till tentamen
Bonuspoäng till tentamen kan erhållas på två sätt.
Deltagande på 5 av totalt 6 övningar ger 2 bonuspoäng till tentan.
9 st inlämnade och godkända reflektionsuppgifter (beskrivna under rubriken "Kursens pedagogiska upplägg" ovan) ger 2 bonuspoäng till tentan.
För att uppnå betyg E krävs att studenten efter genomgången kurs ska kunna:
I text återge grundläggande biokemiska begrepp rörande kursens huvudsakliga innehåll (examineras på skriftlig tentamen 5,0 hp och KON1 1,0 hp)
I text och bild återge olika biomolekylers kemiska namn, funktion och kemiska struktur (examineras på skriftlig tentamen 5,0 hp och KON1 1,0 hp)
I text och bild förklara grundläggande begrepp kring enzymers funktion som biologiska katalysatorer samt om cellers kolhydratnedbrytande metabolism (examineras på skriftlig tentamen 5,0 hp och KON1 1,0 hp)
För att erhålla högre betyg A-D krävs att studenten efter genomgången kurs ska:
Kunna tillämpa djupare kunskaper inom kursens olika delar samt att studenten i olika grad kan sammanlänka, resonera kring och tillämpa sina kunskaper för att förklara allt mer komplexa biokemiska frågor (examineras på skriftlig tentamen 5,0 hp).
För högre betyg krävs gradvis fler poäng på tentamens A-D-frågor (examineras på skriftlig tentamen 5,0 hp).
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till komplettering till betyget E erbjuds de studenter som får betyget Fx på den skriftliga tentan.
Möjlighet till plussning
Det finns möjlighet för plussning på denna kurs. Detta görs genom att anmäla sig och delta i den skriftliga tentan vid ett nytt tentatillfälle. För anmälan krävs kontakt med studentexpeditionen innan den ordinarie anmälningstiden har gått ut.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare Information
Ändringar inför denna kursomgång
Föreläsningar, nytt upplägg 2021
Nuvarande kursansvarig tog över kursen 2020 och inför 2021 har kursens upplägg förändrats på flera sätt. Antalet lärare har reducerats och Covid-anpassningen 2021 ledde till att den pedagogiska modellen på föreläsningarna ändrades till omvänt klassrum (flipped classroom) med i förväg inspelade föreläsningar följt av schemalagda föreläsningar där materialet diskuteras. Denna pedagogiska modell är effektiv och studenterna presterar bättre på tentamen så kursupplägget behålls 2022 och framöver men alla schemalagda tillfällen sker i klassrum på campus.
Ny kursbok infördes 2021
Kursens innehåll har reviderats sedan kurstillfället vårterminen 2020. Kursboken har bytts för att bättre täcka in den grundläggande biokemin.
Övningar infördes 2021
Kursen innehåller sex stycken övningar i halvklass. De fem första ligger under den första halvan av kursen och den sista i slutet av kursen. Övningarna behandlar viktiga biokemiska grunder och den sista behandlar problemlösning. Att kursen borde innehålla fler moment än enbart föreläsningar är något som många tidigare studenter har efterfrågat i kursutvärderingen.
Kontrollskrivning infördes 2021
Kursen innehåller en kontrollskrivning efter halva tiden. Kontrollskrivning är något som många tidigare studenter har efterfrågat i kursutvärderingen.
Kontakter
Kommunikation i kursen
Frågor kan närsomhelst under kursens gång ställas på diskussionsforumet i Canvas där lärarna svarar. Alternativt kan lärarna mejlas privat men de kommer då att avidentifiera och lägga ut frågan med svaret i forumet så att alla kursdeltagare kan se.
Innan kursen kan kursansvarig kontaktas via e-post.
Frågor kan närsomhelst under kursens gång ställas på diskussionsforumet i Canvas där lärarna svarar. Alternativt kan lärarna mejlas privat men de kommer då att avidentifiera och lägga ut frågan med svaret i forumet så att alla kursdeltagare kan se.
Innan kursen kan kursansvarig kontaktas via e-post.