Föreläsning: Introduktion till kursen och dess centrala idéer
Tid: Måndag 1 november kl. 10.15-12.00
Plats: V3
Lärare: Per Högselius
Vad går kursen ut på? Vad innebär det att analysera energisystem som sociotekniska system? En genomgång av kursens mål och olika moment: föreläsningar, moduler, seminarier, uppsats – och bedömningskriterier.
Att läsa (kan göras före eller efter föreläsningen):
- Jane Summerton, ”Stora tekniska system: En introduktion till forskningsfältet”. I: Blomkvist, P. & Kaijser, A. (red), Den konstruerade världen: Tekniska system i historisk perspektiv (Stockholm, 1998).
- När du har läst Summertons text går du till Canvas för att lösa tillhörande textuppgift.
Modul: Systemperspektivet
Tid: Du väljer själv
Plats: Digital/Canvas
Lärare: Per Högselius
Modulen är indelad i tre delar. Del 1 handlar om energisystemens allmänna uppbyggnad i teknisk mening och knyter an till den kurs i energisystem som lästs tidigare. I del 2 går vi över från teknisk till socioteknisk systemanalys. Här noterar vi att energisystem har stora likheter med andra s.k. infrasystem, samt diskuterar teoribildningen kring s.k. stora (socio)tekniska system. I del 3 fortsätter vi genom att studera maktförhållandena inom energisystemen. Varje moduldel består av en videoföreläsning och en tillhörande inlämningsuppgift.
Att läsa:
- Arne Kaijser, I fädrens spår. Den svenska infrastrukturens historiska utvecklings och framtida utmaningar. (Carlsson, Stockholm, 1994), kapitel 2, 3 och 4.
- När du har läst dessa kapitel går du till Canvas för att lösa tillhörande textuppgift.
Seminarium 1
Tid: Onsdag 10 november kl. 13.15-15.00
Plats: meddelas senare!
Lärare: Per Högselius
Vid det första seminarietillfället diskuterar du med dina kamrater möjliga ämnen och utgångspunkter/frågor för undervisning om energisystem och var det kan göras inom gällande läroplan.
Att förbereda:
- Per Högselius & Arne Kaijser, När folkhemselen blev internationell, kapitel 2,
”Elsystemets tillväxtepok” (SNS Förlag, Stockholm, 2007).
- Utifrån denna text, gör upp en lista över de komponenter – tekniska, organisatoriska, institutionella etc. – som behövs för att förstå det svenska elsystemets utveckling under vad författarna kallar systemets ”tillväxtepok”! Förbered en lista och ha den med dig under seminariet. Du behöver inte skicka in din lista.
- Ta reda på var någonstans i gällande läroplan för gymnasiet som energisystem ingår och inom vilka ämnen och kurser man skulle kunna undervisa om energisystem i samhället! Begränsa dig inte till teknikämnet. Skriv ner tre exempel och skicka in via Canvas. Du väljer själv hur långt eller kort du vill skriva. Inlämning senast kl. 10.00 dagen innan seminariet. Instruktionerna finns på Canvas.
Modul: Energi ur ett användarperspektiv
Tid: Du väljer själv
Plats: Digital/Canvas
Lärare: Kati Lindström
Här diskuterar vi hur energianvändningen har förändrats över tid, med särskild betoning på hushållens energianvändning och hur denna har förändrats bl.a. till följd av införandet av en mängd hushållsapparater. Vi diskuterar också hur energi och teknik kan användas för samhällsplanering. Varje moduldel består av en videoföreläsning och en tillhörande inlämningsuppgift.
Att läsa:
- Boel Berner, ”Det amerikanska hemmet möter ’folkhemmet’. Teknik och politik i det svenska hushållsarbetets modernisering.” I: Simonsen, Dorthe Gert & Vyff, Iben (red.), Amerika og det gode liv. Materiel kultur i Skandinavien i 1950’erne og 1960’erne. (Syddansk Universitetsforlag, 2011, s. 101–118)
- När du har läst texten går du till Canvas för att lösa tillhörande textuppgift.
Föreläsning: Det långa perspektivet
Tid: 17 november kl. 15.15-17.00
Plats: V3
Lärare: Arne Kaijser
Hur har energisystemen förändrats i ett långt tidsperspektiv? Och hur har den första, andra och tredje industriella revolutionen påverkat energianvändningens utveckling internationellt och i Sverige? OBS! Obligatorisk närvaro på föreläsningen, som också kommer länka till en inlämningsuppgift (separat från läsuppgiften nedan).
Att läsa:
Föreläsning: Hur hållbar är förnyelsebar energi? Jakten på kritiska metallerna.
Tid: Onsdag 24 november kl. 15.15-17.00
Plats: V3
Lärare: Hanna Vikström
I denna föreläsning undersöker vi problemen med förnyelsebara energisystem. Genom en omställning till ”grön energi” minskar vi beroendet av kol, olja och vatten för energiproduktion men vi blir istället beroende av kritiska metaller, t.ex. litium från Sydamerika, sällsynta jordartsmetaller från Kina och kobolt från Kongo för att tillverka batterier, solceller och vindkraftverk. Hur påverkar detta beroende politiken, nationellt och internationellt? Kan företag som Northvolt säkerställa att det finns tillräckligt med t.ex. litium för att framställa batterier till framtidens elbilar? OBS! Obligatorisk närvaro på föreläsningen, som också kommer länka till en inlämningsuppgift (separat från läsuppgiften nedan).
Att läsa:
- Lawrence Wright, 2010. “Lithium Dreams: Can Bolivia become the Saudi Arabia of the electric-car era?” The New Yorker Magazine, March 22, 2010. https://www.newyorker.com/magazine/2010/03/22/lithium-dreams
- Roopali Phadke, 2018. “Green energy futures: Responsible mining on Minnesota’s Iron Range.” Energy Research & Social Science 35: 163-173.
- När du har läst de båda texterna går du till Canvas för att lösa tillhörande textuppgift. Ingen formell deadline, men du kommer tjäna på att göra klart uppgiften så tidigt som möjligt!
Modul: Energi och geopolitik
Tid: Du väljer själv
Plats: Digital/Canvas
Lärare: Per Högselius
Jordens energiresurser är ojämnt fördelade och många energisystem är i hög grad transnationella med flöden som passerar många gränser från ursprungskällan till den slutliga konsumenten. Hur har energiimporterande länder försökt säkra sin energiförsörjning, och hur har energiexportörer använt sina resurser som maktmedel? Modulen består av tre delar, med tillhörande övningsuppgifter kopplade till de inspelade föreläsningarna.
Att läsa:
- Arne Kajser & Per Högselius, “Under the Damocles Sword: Managing Swedish energy dependence in the twentieth century”, Energy Policy 126 (2019), 157-164.
- När du har läst texten går du till Canvas för att lösa tillhörande textuppgift.
Modul: Kärnkraftens historia och framtid
Tid: Du väljer själv
Plats: Digital/Canvas
Lärare: Per Högselius & Siegfried Evens
Kärnkraften är kanske den märkligaste av alla energikällor i världen, och den i särklass mest omdebatterade. Vilken roll kommer kärnkraften spela i framtidens svenska och internationella energisystem? Kommer den att kunna konkurrera med förnybara energikällor? För att kunna besvara dessa frågor behöver vi också blicka tillbaka på kärnkraftens mytomspunna och ytterst kontroversiella historia. Modulen består av två delar, med tillhörande övningsuppgifter kopplade till de inspelade föreläsningarna.
Att läsa:
- Maja Fjæstad and Thomas Jonter, “Between Welfare and Warfare: The Rise and Fall of the ‘Swedish Line’ in Nuclear Engineering”. In: Lundin, P.; Stenlås, N. & Gribbe, J. (eds.), Science for Welfare and Warfare: Technology and State Initiative in Cold War Sweden (Sagamore Beach, MA, Science History Publications/ USA, 2010.
- När du har läst texten går du till Canvas för att lösa tillhörande textuppgift.
Modul: Vinnare och förlorare i energiomställningen
Tid: Du väljer själv
Plats: Digital/Canvas
Lärare: Timos Karpouzoglou
Globalt har man under senare år alltmer börjat diskuterat behoven av hållbara omställningar (”sustainability transitions”) i nyckelsektorer som energi. Detta har skapat nya typer av experimenterande på en nischnivå, och större involvering av slutanvändarna i olika energirelaterade tjänster. När nya aktörer börjar ta tekniska beslut kan detta dock även ge upphov till konflikter med traditionella aktörer som t.ex. stora energibolag och regeringar. I denna föreläsning tittar vi därför närmare på hållbarhetsomställningar som en socioteknisk arena där det finns både vinnare och förlorare, snarare än som en jämn spelplan där alla aktörer är jämlika och har samma förutsättningar.
Att läsa:
- Lee, Dasom, and David J. Hess, 2019, “Incumbent Resistance and the Solar Transition: Changing Opportunity Structures and Framing Strategies”, Environmental Innovation and Societal Transitions 33 (November): 183–95.
- När du har läst texten går du till Canvas för att lösa tillhörande textuppgift.
Seminarium 2: Diskussion av uppsatsutkast
Tid: Onsdag 15 december kl. 13.15-15.00
Plats: meddelas senare!
Lärare: Per Högselius
På seminarium 2 diskuterar vi era utkast till uppsats i form av lektionsplan. Du ska också läsa två av dina kamraters lektionsplaner och ge dem konstruktiv feedback med avseende på hur de kan förbättra sina texter och möta kursens bedömningskriterier.
Läsuppgift: Ingen!
Förberedelseuppgift: Gör ett utkast till din plan för en lektion eller en kort serie av lektioner för undervisning om energisystem i samhället. Utkastet skall vara minst 1000 ord långt! I planen ska tydligt framgå:
- vilket energisystem det handlar om;
- vilka objekt, källor, texter, filmer etc. du skulle kunna använda som ingång;
- vilka systemkomponenter (tekniska, organisatoriska, institutionella etc.) och systemaktiviteter som blir representerade i diskussionen genom de valda ingångspunkterna;
- vilka moment i läroplanen som din lektionsplan motsvarar.
Du hittar mer detaljerade instruktioner på Canvas. Ladda upp lektionsplanen på Canvas senast kl. 10.00 dagen innan seminariet. Du redovisar dina kommentarer för kamrater muntligt under seminariets gång, men måste också ladda upp dina kommentarer på Canvas.