Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2022
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Hur hänger teknik och samhälle ihop? Hur påverkas samhället av tekniken, och hur formas den tekniska utvecklingen av hur samhället är uppbyggt? Hur används tekniken för att uppnå mål som ligger bortom det rent tekniska? I denna kurs lär vi oss att titta på tekniken som någonting mer än artefakter skapade av ingenjörer. Vi kommer att analysera tekniken i ett sociotekniskt systemperspektiv och lära oss att urskilja hur uppfinningar och materiella ting hänger samman med sociala och politiska värderingar, samhälleliga institutioner och miljöaspekter.
Det här är en introduktionskurs som är särskilt anpassad för dig som inte har haft så mycket kontakt med humaniora och samhällsvetenskap under din tidigare utbildning men som känner ett behov av en djupare förståelse av teknikens samhällspåverkan och hur utveckling och användning av ny teknik formas av faktorer som genus, ras, politisk övertygelse och historisk erfarenhet. Du kommer också lära dig att läsa texter på ett kritiskt sätt och upptäcka sociala och politiska aspekter på tekniken i skriftliga dokument.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Redogöra för några grundläggande aspekter på teknikens utveckling i ett samhällsperspektiv
Diskutera hur uppfinningar och materiella ting hänger samman med sociala och politiska värderingar, samhällets uppbyggnad och miljöaspekter
Kritiskt granska berättelser om teknisk utveckling
Läraktiviteter
Läraktiviteter inkluderar online och på plats föreläsningar, på plats seminarier samt en fältövning.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
Kurslitteraturen kommer finnas på CANVAS.
Utrustning
Ingen speciell utrustning krävs.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
INL1 - Inlämningsuppgifter, 4,0 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Inlämningsuppgifter ( INL1 )
Från och med den andra kurstillfälle finns en inlämningsuppgift som laddas upp på CANVAS innan 23:00 dagen innan värje tillfälle. Alla uppifter ska vara inlämnade för att att få betyget P. Närvaro och aktivt deltagande är obligatorisk i alla moment, med möjlighet till ersättningsuppgifter.
Möjlighet till ersättningsuppgifter
Möjligheten finns för att komplettera försenade inlämningsuppgifter eller ersätta missade obligatoriska moment.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.