Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2024
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen behandlar hur ett arkitektoniskt ombyggnadsprojekt utvecklas från behovsanalys till lokalprogram och vidare till förslagshandling. Projektarbetet utförs i mindre grupper.
Fokus ligger på arbetsplatsen som arkitektonisk miljö där studenterna fördjupar sig i hur aktuella lagar och regler samt konstruktion och teknik påverkar utformningen, samt även hur samhällets förändringar påverkat och påverkar gestaltningen av dagens kontorsmiljöer.
Hållbarhetsaspekter gällande nutida och framtida kontorsombyggnader utgör ett viktigt inslag i kursen och förutsätts komma till uttryck i de av studenterna planerade rumsliga miljöerna.
Kursens viktiga bas är de schemalagda momenten: studiebesök, föreläsningar, seminarium och handledningar. Dessa lägger grunden för arbetet med kursens ombyggnadsprojekt samt behandlar de ämnen som tas upp i kursens tentamen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
förstå och beskriva hur ett projekt skapas och utvecklas från behovsanalys till förslagshandling
använda lagar och regler som styr planeringen och projekteringen av arbetsplatser
redogöra översiktligt för arkitekturhistoria med betoning på konstruktion
bearbeta, gestalta och redovisa ett förslag på ombyggnad av en lokal till en arbetsplats
sammanställa och presentera ett lokalprogram och ett gestaltningsprogram för projektet
tillämpa erhållna kunskaper om hållbar utveckling när det gäller projektering av arbetsplatser
reflektera över och visa byggnadsteknikens påverkan på gestaltningen.
Läraktiviteter
Kursens huvudmoment är ett verklighetsbaserat ombyggnadsprojekt. Lärandemålen (LM) examineras till två tredjedelar genom att studenterna i mindre grupper arbetar med ett ombyggnadsprojekt, PROA, 5 hp. (se tabell 1)
För att studenten ska lyckas med detta presenteras i början av kursen de många parametrar som behöver tas hänsyn till för att åstadkomma ett godkänt projekt. Kursen är därför intensiv de första veckorna och alla de schemalagda aktiviteterna bör ha hundraprocentig närvaro. Varje grupp presenterar slutligen sitt ombyggnadsförslag på ett professionellt sätt. En loggbok förs, liknande de dagboksanteckningar konsulter är ålagda att föra.
Delar av lärandemålen examineras genom en tentamen, TEN1, 2,5 hp (Se tabell 1)
Formativ bedömning
Formativ bedömning ges genom handledningstillfällen.
Summativ bedömning
Den summativa bedömningen görs med kriterier presenterade i tabell 2.
Tabell 1. Lärandemålens examinationsformer.
Lärandemål
PROA
TEN1
1
förstå och beskriva hur ett projekt skapas och utvecklas från behovsanalys till förslagshandling
X
X
2
använda lagar och regler som styr planeringen och projekteringen av arbetsplatser
X
X
3
redogöra översiktligt för arkitekturhistoria med betoning på konstruktion
X
4
bearbeta, gestalta och redovisa ett förslag på ombyggnad av en lokal till en arbetsplats
X
5
sammanställa och presentera ett lokalprogram och ett gestaltningsprogram för projektet
X
6
tillämpa erhållna kunskaper om hållbar utveckling när det gäller projektering av arbetsplatser
X
X
7
reflektera över och visa byggnadsteknikens påverkan på gestaltningen.
X
Tabell 2. Lärandemål med korresponderande betygskriterier
Lärandemål
Examinationsmoment
P - Godkänt
1
PROA
förstå och beskriva hur ett projekt skapas och utvecklas från behovsanalys till förslagshandling genom arbetet med projektet. Slutpresentationen av projektet ska visa tydligt resultat av behovsanalysen/ lokalprogrammet, samt förklara de gestaltningsval som gjorts. Projektet är ritat i detaljering som en förslagshandling.
1
TEN1
förstå och beskriva hur ett projekt skapas och utvecklas från behovsanalys till förslagshandling: 65 % rätta svar
2
PROA
använda de lagar och regler som styr planeringen och projekteringen av arbetsplatser i gestaltningen av kursens ombyggnadsprojekt, inklusive beräkning av gångavstånd till utrymmesväg vid brand.
2
TEN1
Känna till lagar och regler som styr planeringen och projekteringen av arbetsplatser, inklusive brandregler: 65 % rätta svar
3
TEN1
65 % rätta svar
4
PROA
Alla uppgiftens inlämningskrav och närvarokrav uppfyllda.
Planer, fasader och sektioner ska vara korrekt ritade i detaljering som en bygglovshandling.
Projektets slutresultat ska uppvisa användandet av hållbara parametrar.
Varje gruppmedlem uppvisar jämlik delaktighet i de muntliga presentationerna, samt enligt loggbok jämlik fördelning av arbetsuppgifter i projektet.
Den muntliga presentationen av projektet beskriver sambandet mellan gruppens analys av projektets förutsättningar, begränsningar och valt koncept med dess slutresultat.
5
PROA
Alla uppgiftens inlämningskrav uppfyllda.
6
PROA
I projektet är ett flertal gestaltningsval gjorda med hållbarhetsmål som utgångspunkt.
6
TEN1
65 % rätta svar
7
PROA
Projektets slutresultat visar i plan och sektion att hänsyn tagits till konstruktion samt att teknik och VVS kan lösas.
Förberedelser inför kursstart
Rekommenderade förkunskaper
Kunna använda programvaran Revit, ArchiCad eller likvärdigt ritningsprogram
Kurslitteratur
Arkitekt 3.0, Jenny Eringstam & Nina Sandahl, 2022, AB Svensk Byggtjänst, ISBN:9789179171360
Så byggdes husen 1880-2020 - Arkitektur, konstruktion och material i våra flerbostadshus under 140 år, Cecilia Björk, Per Kallstenius, Laila Reppen, 2022, AB Svensk Byggtjänst, ISBN 9 789 179 170 943
SS_21054_2020_SV
AFS 2020:1 Arbetsplatsens utformning
Referenslitteratur:
Rita detaljer, Niclas Hedin, 2020 AB Svensk Byggtjänst, ISBN 978-91-7917-009-7
Arkitektens handbok, version 2019 och framåt. ISBN 9 789 144 123 608
Bygga Hus Illustrerad bygglära, Bengt Strandberg, Fredrik Lavén. ISBN 9 789 144 109 169
SS_EN_17037_2018_A1_2021_EN
Programvara
Revit (alt. ArchiCad under förutsättning att alla i projektgruppen kan använda den programvaran)
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
TEN1 - Skriftlig tentamen, 2,5 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
PROA - Projekt, 5,0 hp
För godkänt, se tabell 2. Dessutom:
Minst 80% närvaro vid föreläsningar, 100% närvaro vid seminarier och studiebesök.
80% deltagande vid handledningstillfällen
Likvärdigt deltagande vid presentation av projektet (mittredovisning samt slutredovisning)
Inlämning av powerpoint presentation, enligt krav.
Inlämning av skalenliga ritningar i pdf, enligt krav.
Inlämning av loggbok vid två tillfällen, ifylld personligen av varje gruppmedlem enligt anvisning. (mittredovisning samt slutredovisning)
TEN1 - Skriftlig tentamen, 2,5 hp
För godkänt: Se tabell 2.
Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier
Se tabell 1 och 2
Möjlighet till komplettering
Vid ej godkänd PROA, då gruppen har missat en eller flera av kriterierna ovan, ges möjlighet att utföra komplettering. Gruppen ansvarar gemensamt för projektet. Tid för inlämning av komplettering: 10 arbetsdagar efter att kompletteringsmeddelande delgetts. Komplettering av komplettering: 10 arbetsdagar efter att kompletteringsmeddelande delgetts. Berörda studenter/studentgrupper informeras via feedback/kommentar på inlämningsuppgiften i Canvas.
Vid godkänd PROA godkänns de studenter i gruppen som deltagit likvärdigt. Kompletteringsuppgift ges den student som inte deltagit likvärdigt i projektet. Berörd student informeras via epost.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.