Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AF1752 Renovering, om- och tillbyggnad 1 7,5 hp

Kurs-PM HT 2024-50710

Version 2 – 2024-09-11 13:09:39

Kursomgång

HT 2024-50710 (Startdatum 2024-10-28, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ABE/Byggteknik och design

Kurs-PM HT 2024

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2024

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

  • Kursen behandlar hur ett arkitektoniskt ombyggnadsprojekt utvecklas från behovsanalys till lokalprogram och vidare till förslagshandling.  Projektarbetet utförs i mindre grupper. 
  • Fokus ligger på arbetsplatsen som arkitektonisk miljö där studenterna fördjupar sig i hur aktuella lagar och regler samt konstruktion och teknik påverkar utformningen, samt även hur samhällets förändringar påverkat och påverkar gestaltningen av dagens kontorsmiljöer.
  • Hållbarhetsaspekter gällande nutida och framtida kontorsombyggnader utgör ett viktigt inslag i kursen och förutsätts komma till uttryck i de av studenterna planerade rumsliga miljöerna. 
  • Kursens viktiga bas är de schemalagda momenten: studiebesök, föreläsningar, seminarium och handledningar. Dessa lägger grunden för arbetet med kursens ombyggnadsprojekt samt behandlar de ämnen som tas upp i kursens tentamen.

Lärandemål

 Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • förstå och beskriva hur ett projekt skapas och utvecklas från behovsanalys till förslagshandling
  • använda lagar och regler som styr planeringen och projekteringen av arbetsplatser
  • redogöra översiktligt för arkitekturhistoria med betoning på konstruktion
  • bearbeta, gestalta och redovisa ett förslag på ombyggnad av en lokal till en arbetsplats
  • sammanställa och presentera ett lokalprogram och ett gestaltningsprogram för projektet
  • tillämpa erhållna kunskaper om hållbar utveckling när det gäller projektering av arbetsplatser
  • reflektera över och visa byggnadsteknikens påverkan på gestaltningen.

Läraktiviteter

Kursens huvudmoment är ett verklighetsbaserat ombyggnadsprojekt. Lärandemålen (LM) examineras till två tredjedelar genom att studenterna i mindre grupper arbetar med ett ombyggnadsprojekt, PROA, 5 hp. (se tabell 1)

För att studenten ska lyckas med detta presenteras i början av kursen de många parametrar som behöver tas hänsyn till för att åstadkomma ett godkänt projekt. Kursen är därför intensiv de första veckorna och alla de schemalagda aktiviteterna bör ha hundraprocentig närvaro. Varje grupp presenterar slutligen sitt ombyggnadsförslag på ett professionellt sätt. En loggbok förs, liknande de dagboksanteckningar konsulter är ålagda att föra.

Delar av lärandemålen examineras genom en tentamen, TEN1, 2,5 hp (Se tabell 1)

Formativ bedömning

Formativ bedömning ges genom handledningstillfällen.

Summativ bedömning

Den summativa bedömningen görs med kriterier presenterade i tabell 2.

Tabell 1. Lärandemålens examinationsformer.

  Lärandemål PROA    TEN1   
1 förstå och beskriva hur ett projekt skapas och utvecklas från behovsanalys till förslagshandling X X
2 använda lagar och regler som styr planeringen och projekteringen av arbetsplatser X X
3 redogöra översiktligt för arkitekturhistoria med betoning på konstruktion   X
4 bearbeta, gestalta och redovisa ett förslag på ombyggnad av en lokal till en arbetsplats X  
5 sammanställa och presentera ett lokalprogram och ett gestaltningsprogram för projektet X  
6 tillämpa erhållna kunskaper om hållbar utveckling när det gäller projektering av arbetsplatser X X
7 reflektera över och visa byggnadsteknikens påverkan på gestaltningen. X  

Tabell 2. Lärandemål med korresponderande betygskriterier

Lärandemål Examinationsmoment P - Godkänt
1 PROA förstå och beskriva hur ett projekt skapas och utvecklas från behovsanalys till förslagshandling genom arbetet med projektet. Slutpresentationen av projektet ska visa tydligt resultat av behovsanalysen/ lokalprogrammet, samt förklara de gestaltningsval som gjorts. Projektet är ritat i detaljering som en förslagshandling.
1 TEN1 förstå och beskriva hur ett projekt skapas och utvecklas från behovsanalys till förslagshandling: 65 % rätta svar
2 PROA använda de lagar och regler som styr planeringen och projekteringen av arbetsplatser i gestaltningen av kursens ombyggnadsprojekt, inklusive beräkning av gångavstånd till utrymmesväg vid brand.
2 TEN1 Känna till lagar och regler som styr planeringen och projekteringen av arbetsplatser, inklusive brandregler: 65 % rätta svar
3 TEN1 65 % rätta svar
4 PROA

Alla uppgiftens inlämningskrav och närvarokrav uppfyllda.

Planer, fasader och sektioner ska vara korrekt ritade i detaljering som en bygglovshandling.

Projektets slutresultat ska uppvisa användandet av hållbara parametrar.

Varje gruppmedlem uppvisar jämlik delaktighet i de muntliga presentationerna, samt enligt loggbok jämlik fördelning av arbetsuppgifter i projektet.

Den muntliga presentationen av projektet beskriver sambandet mellan gruppens analys av projektets förutsättningar, begränsningar och valt koncept med dess slutresultat.

5 PROA Alla uppgiftens inlämningskrav uppfyllda.
6 PROA I projektet är ett flertal gestaltningsval gjorda med hållbarhetsmål som utgångspunkt.
6 TEN1 65 % rätta svar
7 PROA Projektets slutresultat visar i plan och sektion att hänsyn tagits till konstruktion samt att teknik och VVS kan lösas.

Förberedelser inför kursstart

Rekommenderade förkunskaper

Kunna använda programvaran Revit, ArchiCad eller likvärdigt ritningsprogram

Kurslitteratur

  • Arkitekt 3.0, Jenny Eringstam & Nina Sandahl, 2022, AB Svensk Byggtjänst, ISBN:9789179171360
  • Så byggdes husen 1880-2020 - Arkitektur, konstruktion och material i våra flerbostadshus under 140 år, Cecilia Björk, Per Kallstenius, Laila Reppen, 2022, AB Svensk Byggtjänst, ISBN 9 789 179 170 943
  • SS_21054_2020_SV
  • AFS 2020:1 Arbetsplatsens utformning

Referenslitteratur:

  • Rita detaljer, Niclas Hedin, 2020 AB Svensk Byggtjänst, ISBN 978-91-7917-009-7
  • Arkitektens handbok, version 2019 och framåt. ISBN 9 789 144 123 608
  • Bygga Hus Illustrerad bygglära, Bengt Strandberg, Fredrik Lavén. ISBN 9 789 144 109 169
  • SS_EN_17037_2018_A1_2021_EN

Programvara

Revit (alt. ArchiCad under förutsättning att alla i projektgruppen kan använda den programvaran)

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • PROA - Projekt, 5,0 hp, Betygsskala: P, F
  • TEN1 - Skriftlig tentamen, 2,5 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

PROA - Projekt, 5,0 hp

För godkänt, se tabell 2. Dessutom:

  • Minst 80% närvaro vid föreläsningar, 100% närvaro vid seminarier och studiebesök.
  • 80% deltagande vid handledningstillfällen
  • Likvärdigt deltagande vid presentation av projektet (mittredovisning samt slutredovisning)
  • Inlämning av powerpoint presentation, enligt krav.
  • Inlämning av skalenliga ritningar i pdf, enligt krav.
  • Inlämning av loggbok vid två tillfällen, ifylld personligen av varje gruppmedlem enligt anvisning. (mittredovisning samt slutredovisning)

TEN1 - Skriftlig tentamen, 2,5 hp

För godkänt: Se tabell 2. 

Målrelaterade betygskriterier/bedömningskriterier

Se tabell 1 och 2

Möjlighet till komplettering

Vid ej godkänd PROA, då gruppen har missat en eller flera av kriterierna ovan,  ges möjlighet att utföra komplettering. Gruppen ansvarar gemensamt för projektet. Tid för inlämning av komplettering: 10 arbetsdagar efter att kompletteringsmeddelande delgetts. Komplettering av komplettering: 10 arbetsdagar efter att kompletteringsmeddelande delgetts. Berörda studenter/studentgrupper informeras via feedback/kommentar på inlämningsuppgiften i Canvas.

Vid godkänd PROA godkänns de studenter i gruppen som deltagit likvärdigt. Kompletteringsuppgift ges den student som inte deltagit likvärdigt i projektet. Berörd student informeras via epost.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Övriga föreskrifter

Ersätter AF1716 fr.o.m. läsår 21/22.

Fakta om kursomgång

Startdatum

2024-10-28

Kursomgång

  • HT 2024-50710

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ABE/Byggteknik och design

Kontakter