Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2024
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursens aktiviteter består av föreläsningar, övningar samt fältstudier.
Kursen omfattar landformer och bildningar som funktioner av recenta och tidigare geologiska processer, uppträdande samt fysikaliska och kemiska (mineralogiska) egenskaper hos markmaterial.
Särskild vikt lägges vid berggrundens och jordlagrens strukturella uppbyggnad och förändringar i markegenskaper på kort och lång sikt. Grundläggande kunskap om geologiska förhållanden i Sverige tas upp samt markmaterialets nyttiggörande. Särskilt betonas undersökningsmetodik samt färdigheter i tolkning och analys av geodata (kartor och diagram). Övningarna inom denna del omfattar grundläggande mineral-, jordarts- och bergartskännedom samt tolkning av geologiska data.
Kursen omfattar vidare den hydrologiska cykeln och dess ingående delar och termer, beräkningsmetoder för flöden och vattenbalanser, grundläggande statistisk analys av hydrologiska data, grundläggande kunskaper om markens vattenhållande egenskaper, markvattnets rörelse under mättade och omättade förhållanden samt porvattentryck.
Vidare behandlar kursen samhällets tekniska infrastruktur, bland annat avseende vattenförsörjning och avlopp samt avfallshantering.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för jordens uppbyggnad och sammansättning samt beskriva geologiska förhållanden i Sverige
- redogöra för olika jord- och bergmaterials egenskaper och användning samt identifiera, klassificera och jämföra i Sverige vanligt förekommande mineraler, bergarter och jordarter
- tolka geologiska kartor och redogöra för markens uppbyggnad och generella lagerföljder samt tidigare och pågående processer som formar och påverkar landskapet
- redogöra för vattnets förekomst och strömning i marken och relaterade begrepp, analysera och tolka hydrologiska data samt göra flödesberäkningar
- redogöra för samhällets tekniska system för vattenförsörjning, vattenrening och avloppshantering samt jämföra olika lösningar för återvinning av näringsämnen.
Förberedelser inför kursstart
Kurslitteratur
* Per-Gunnar Andreasson m fl 2006: Geobiosfären - en introduktion. Studentlitteratur. ISBN: 9789144036700
* Övningsmaterial samt övrigt utdelat och digitalt tillgängligt studiematerial som anges vid kursstart.
Stöd för studenter med funktionsnedsättning
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
TEN1 - Skriftlig examination, 4,5 hp, Betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
ÖVN1 - Övningar och exkursion, 1,5 hp, Betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Skriftlig examination (TEN1), 4.5 hp (A,B,C,D,E,Fx,F)
Godkända övningar och exkursion (ÖVN1), 1.5 hp (P,F)
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.