Du hittar kurs-PM för nyare kursomgångar på sidan Kurs-PM.
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2021
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Kursen fördjupar kunskaperna i representation med fokus på Stadens representationer och urbana representationsformer. I kursen används och utvecklas nya verktyg för att studera, hantera och bearbeta information som rör stadens processer, mönster och mångdimensionella strukturer. Fokus ligger på digitala tekniker.
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
hantera och bearbeta geodata för att ge ökad förståelse för landskapssrum, stadsutvecklingsprocesser somt sociala, ekonomiska och juridiska gränser och fenomen
hantera centrala visualiseringsverktyg och kartläggningstekniker
använda dynamiska digitala modelleringsverktyg för rumsliga analyser och beskrivande illustrationer
reflektera över visualiseringsverktyg och dess roll för stadsutveckling, arkitekturämnet och arkitektyrket
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s samordnare för funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Lärandemålen examineras genom redovisningar av process och resultat i vid kursstart specificerade inlämningsuppgifter. För betyg krävs godkända inlämningsuppgifter samt 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier och handledningstillfällen och genomgångar.
En reflektion kring det egna lärande ska också redovisas.
Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.
Etiskt förhållningssätt
Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.