Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

A11HIB Arkitekturens historia och teori 1: Introduktion till Europas arkitektur 7,5 hp

Kurs-PM HT 2024-50063

Version 1 – 2024-10-21 09:35:35

Kursomgång

HT 2024-50063 (Startdatum 2024-10-28, Svenska)

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ABE/Arkitektur, Gru 1-2-3

Kurs-PM HT 2024

Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2024

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Ingen information tillagd

Lärandemål

 Huvudmålet med kursen är att ge studenten en grundläggande förståelse för arkitekturens historiska och teoretiska utveckling i ett europeiskt perspektiv, från antiken till slutet av 1900-talet. Målet är att öva studentens förmåga att analysera historiska exempel samt att självständigt söka information inom ämnesområdet.

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • beskriva huvuddragen i den europeiska arkitekturens historiska och teoretiska utveckling
  • tillämpa ämnesområdets grundläggande begrepp i såväl skriftlig som muntlig form
  • analysera enskilda arkitektinsatser, byggda exempel och teoretiska texter
  • självständigt söka relevant information inom ämnesområdet
  • reflektera över sitt lärande

Läraktiviteter

Följande text är identisk med rubriken "Kursinnehåll" i föregående kursplan och inkluderas här eftersom den svenska texten saknas efter senaste revideringen:

Kursen utgör en grundläggande introduktion till arkitekturens, arkitekturteorins och stadsbyggandets historia. Materialet struktureras utifrån ett europeiskt perspektiv, där den svenska arkitekturutvecklingen betraktas som en integrerad del av ett internationellt sammanhang.

Framställningen utgår från en kronologisk berättelse, som sträcker sig från antiken till slutet av 1900-talet, varvid den grundläggande begreppsapparaten introduceras parallellt med aktuella teoretiska och kritiska perspektiv. Återkommande fallstudier av arkitektyrket, arkitektutbildningen och arkitekturhistorieskrivningen ger en inblick i relationen mellan teori och praktik och visar samtidigt hur historieskrivningen aktivt har bidragit till den etablerade bilden av europeisk arkitektur.

Grundläggande kunskaper förmedlas i föreläsningar och studiebesök, varefter förmågan att analysera och söka information inom ämnesområdet övas i uppsatsuppgifter, som diskuteras i seminarieform. Kursen är indelad i 2 moment.

Förberedelser inför kursstart

Kurslitteratur

Ett urval anges vid kursstart för varje moment i kursmaterialet på Canvas.

Möjlighet att välja innebär att litteratur inte behöver införskaffas i förväg.

Utrustning

Dator med ordbehandlingsprogram och möjlighet att konvertera till pdf.

Valfri webbläsare för litteratur- och informationssökning.

Anpassning tillämpas i enlighet med Funka.

Examination och slutförande

Betygsskala

P, F

Examination

  • MOMA - Moment 1, 4,0 hp, Betygsskala: P, F
  • MOMB - Moment 2, 3,5 hp, Betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:

Varje moment examineras med uppsatsuppgift (se nedan för övriga krav).

Övriga krav för slutbetyg

Kursen är indelad i 2 moment. MOM 1: 4 hp / MOM 2: 3,5 hp.
För godkänt betyg krävs godkänd uppsatsuppgift för varje moment samt 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier och studiebesök. En reflektion kring det egna lärande ska också redovisas.

Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.

Möjlighet till ersättningsuppgifter

Möjlighet till ersättningsuppgift finns för studiebesök eller stadsvandring.

Resultatrapportering

Resultat för varje moment rapporteras och finns tillgängligt i Ladok inom tre veckor från examinationstillfället.

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare Information

Ändringar inför denna kursomgång

Momentindelningen har justerats, så att antalet högskolepoäng bättre motsvarar respektive moment. En separat introduktion till moment 2 har tillkommit, eftersom kursen sträcker sig över två terminer.

Fakta om kursomgång

Startdatum

2024-10-28

Kursomgång

  • HT 2024-50063

Undervisningsspråk

Svenska

Kursen ges av

ABE/Arkitektur, Gru 1-2-3

Kontakter

Kommunikation i kursen

Kommunikation i kursen sker huvudsakligen via kurssida på Canvas.

Kursansvarig

Lärare

Examinator