Kursinnehåll
Ingen information tillagd
Kurs-PM HT 2024-50063
Version 1 – 2024-10-21 09:35:35
HT 2024-50063 (Startdatum 2024-10-28, Svenska)
Svenska
ABE/Arkitektur, Gru 1-2-3
Rubriker markerade med en asterisk ( * ) kommer från kursplan version HT 2024
Ingen information tillagd
Huvudmålet med kursen är att ge studenten en grundläggande förståelse för arkitekturens historiska och teoretiska utveckling i ett europeiskt perspektiv, från antiken till slutet av 1900-talet. Målet är att öva studentens förmåga att analysera historiska exempel samt att självständigt söka information inom ämnesområdet.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Följande text är identisk med rubriken "Kursinnehåll" i föregående kursplan och inkluderas här eftersom den svenska texten saknas efter senaste revideringen:
Kursen utgör en grundläggande introduktion till arkitekturens, arkitekturteorins och stadsbyggandets historia. Materialet struktureras utifrån ett europeiskt perspektiv, där den svenska arkitekturutvecklingen betraktas som en integrerad del av ett internationellt sammanhang.
Framställningen utgår från en kronologisk berättelse, som sträcker sig från antiken till slutet av 1900-talet, varvid den grundläggande begreppsapparaten introduceras parallellt med aktuella teoretiska och kritiska perspektiv. Återkommande fallstudier av arkitektyrket, arkitektutbildningen och arkitekturhistorieskrivningen ger en inblick i relationen mellan teori och praktik och visar samtidigt hur historieskrivningen aktivt har bidragit till den etablerade bilden av europeisk arkitektur.
Grundläggande kunskaper förmedlas i föreläsningar och studiebesök, varefter förmågan att analysera och söka information inom ämnesområdet övas i uppsatsuppgifter, som diskuteras i seminarieform. Kursen är indelad i 2 moment.
Ett urval anges vid kursstart för varje moment i kursmaterialet på Canvas.
Möjlighet att välja innebär att litteratur inte behöver införskaffas i förväg.
Dator med ordbehandlingsprogram och möjlighet att konvertera till pdf.
Valfri webbläsare för litteratur- och informationssökning.
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd via Funka:
Anpassning tillämpas i enlighet med Funka.
P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Avsnittet nedan kommer inte från kursplanen:
Varje moment examineras med uppsatsuppgift (se nedan för övriga krav).
Kursen är indelad i 2 moment. MOM 1: 4 hp / MOM 2: 3,5 hp.
För godkänt betyg krävs godkänd uppsatsuppgift för varje moment samt 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier och studiebesök. En reflektion kring det egna lärande ska också redovisas.
Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.
Möjlighet till ersättningsuppgift finns för studiebesök eller stadsvandring.
Resultat för varje moment rapporteras och finns tillgängligt i Ladok inom tre veckor från examinationstillfället.
Momentindelningen har justerats, så att antalet högskolepoäng bättre motsvarar respektive moment. En separat introduktion till moment 2 har tillkommit, eftersom kursen sträcker sig över två terminer.
Kommunikation i kursen sker huvudsakligen via kurssida på Canvas.
2024-10-28
Svenska
Kommunikation i kursen sker huvudsakligen via kurssida på Canvas.