Organisation
IRIS följde en organisationsstruktur som inkluderade en rad olika roller, ansvarsområden och beslutsprocesser.
IRIS verksamhet var organiserad utifrån en traditionell projektstruktur. Forskningsinitativet IRIS utgick från ITM-skolans gemensamma matris samt en styrningsmodell där arbetsroller, ansvarsområden och beslutsprocesser definierades och klargjordes.
Läs mer:
IRIS organisationsstruktur
IRIS organisation var strukturerad på följande vis:
- ITM skolans avdelningar fördelar medel till individer som arbetar i forskningsprojekt.
- Projekt delas in i forskningsområden. Notera att alla forskningsprojekt som sker inom ramarna för IRIS måste involvera personer från olika avdelningar/institutioner. IRIS fyra forskningsområden kom till efter en rad möten och idéssessioner som arrangerades innan IRIS startade.
- De fyra forskningsområdena har varsitt övergripande tema och projekten inom varje område koordineras av två personer från olika avdelningar. Läs mer om IRIS fyra forskningsområden: IRIS forskning
- Referensgrupper fungerar som en brygga mellan den tvärvetenskapliga forskningen i enskilda projektet och de involverade avdelningarna. Referensgrupperna både ger forskningsstöd och gör ”reklam” för projekten.
- Koordinatorerna inom varje forskningsområde får stöd och vägledning av en projektledare som lär ut projektledningsmetoder.
- Projektledaren rapporterar till en styrgrupp.
- Styrgruppen stöder projektet och anger riktning allteftersom projektet utvecklas.
- ITM-skolans vice dekan är ordförande för styrgruppen, som också består av representanter från skolans prefekter samt områdeskoordinatorer.
- ITM-skolans vice dekan informerar olika nätverk inom KTH om den pågående utvecklingen inom IRIS-projektet
Roller och ansvarsområden
IRIS organisationsstruktur inkluderade en rad olika roller, alla med tydliga ansvarsområden. Dessa inkluderade:
- ITM-skolans ledningsgrupp har ett övergripande ansvar.
- Varje forskningsområde har en samordnare, en medsamordnare samt en referensgrupp.
- ITMS vice-dekan ansvarar för övergripande IRIS-samordning och rapporterar till skolans ledningsgrupp. Tillsammans med områdeskoordinatorerna utvecklar och upprätthåller vice dekanen en övergripande strategi för att underlätta och strukturera arbetet.
- Områdeskoordinatorerna och referensgruppen förvaltar sina respektive områden och tillhandahåller konkreta planer och förslag för aktiviteter, samt följer upp arbetet inom sina områden.
- Det kontinuerliga arbetet med informationsspridning gällande IRIS och forskning inom IRIS stödjs av ITM:s kommunikationsteam.