Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Organisation

IRIS följde en organisationsstruktur som inkluderade en rad olika roller, ansvarsområden och beslutsprocesser.

Organisationsmodell
IRIS organisationsstruktur

IRIS verksamhet var organiserad utifrån en traditionell projektstruktur. Forskningsinitativet IRIS utgick från ITM-skolans gemensamma matris samt en styrningsmodell där arbetsroller, ansvarsområden och beslutsprocesser definierades och klargjordes.

Läs mer:

IRIS organisationsstruktur

IRIS organisation var strukturerad på följande vis:

  • ITM skolans avdelningar fördelar medel till individer som arbetar i forskningsprojekt.
  • Projekt delas in i forskningsområden. Notera att alla forskningsprojekt som sker inom ramarna för IRIS måste involvera personer från olika avdelningar/institutioner. IRIS fyra forskningsområden kom till efter en rad möten och idéssessioner som arrangerades innan IRIS startade.
  • De fyra forskningsområdena har varsitt övergripande tema och projekten inom varje område koordineras av två personer från olika avdelningar. Läs mer om IRIS fyra forskningsområden: IRIS forskning
  • Referensgrupper fungerar som en brygga mellan den tvärvetenskapliga forskningen i enskilda projektet och de involverade avdelningarna. Referensgrupperna både ger forskningsstöd och gör ”reklam” för projekten.
  • Koordinatorerna inom varje forskningsområde får stöd och vägledning av en projektledare som lär ut projektledningsmetoder.
  • Projektledaren rapporterar till en styrgrupp.
  • Styrgruppen stöder projektet och anger riktning allteftersom projektet utvecklas.
  • ITM-skolans vice dekan är ordförande för styrgruppen, som också består av representanter från skolans prefekter samt områdeskoordinatorer.
  • ITM-skolans vice dekan informerar olika nätverk inom KTH om den pågående utvecklingen inom IRIS-projektet

Roller och ansvarsområden

IRIS organisationsstruktur inkluderade en rad olika roller, alla med tydliga ansvarsområden. Dessa inkluderade: 

  • ITM-skolans ledningsgrupp har ett övergripande ansvar.
  • Varje forskningsområde har en samordnare, en medsamordnare samt en referensgrupp.
  • ITMS vice-dekan ansvarar för övergripande IRIS-samordning och rapporterar till skolans ledningsgrupp. Tillsammans med områdeskoordinatorerna utvecklar och upprätthåller vice dekanen en övergripande strategi för att underlätta och strukturera arbetet.
  • Områdeskoordinatorerna och referensgruppen förvaltar sina respektive områden och tillhandahåller konkreta planer och förslag för aktiviteter, samt följer upp arbetet inom sina områden.
  • Det kontinuerliga arbetet med informationsspridning gällande IRIS och forskning inom IRIS stödjs av ITM:s kommunikationsteam.