Till innehåll på sidan

Forskningsprojektet Hemizero

Tunga fordon, som långdistanslastbilar, bidrar med 5-7 % av de totala mänskliga utsläppen av växthusgaser och är svåra att elektrifiera på grund av deras långa körsträcka och höga effektbehov. Konkurrenskraften för batterielektriska tunga fordon behöver ökas vilket kan ske genom att minska drivlinans kostnader, minska dess effektförluster samt öka tillförlitligheten.

För att garantera effektiviteten för långdistanstransporter krävs utbyggnad av snabba laddstationer som kan återfylla fordonen med energi på mindre än en timme. Genom att radikalt öka systemspänningen till avsevärt högre än en kilovolt möjliggörs en snabbare laddning av de tunga fordonen, men detta kommer dock till priset av nya sorters felmekanismer som måste studeras under utvecklingsskedet.

Forskningsprojektet HEMIZERO, High power Electric Machine and Inverter for ZERO emission, bedrivs inom samarbetet Fordonsstrategisk Forskning och Innovations (FFI) delprogram ”Nollutsläpp”, vilket har till uppdrag att minska fordonssektorns negativa påverkan på klimat och miljö genom att utveckla och integrera nollutsläppsfordon med dess ladd- och tankinfrastruktur samt användare.

Projektet sker i ett samarbete mellan akademi och ledande industriella aktörer inom området elektrifiering av tunga vägtransporter och forskningen kommer att bidra signifikant till effektivitet i hela värdekedjan utifrån ett hållbarhetsperspektiv.