Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Hederskodex för studenter och lärare

Denna hederskodex som tillämpas vid alla kurser och program vid EECS-skolan består av en allmän text med motiveringar och förklaringar samt ett antal regler med förtydligande exempel. Längst ner finns vår hederskodex i PDF-format.

Bakgrund

Det ligger både i lärares som studenters intresse att ha en öppen atmosfär som kännetecknas av tillit och ömsesidigt förtroende. Såväl lärare som studenter bidrar till den positiva akademiska andan av kunskapssökande. Utbildningen ska leda till professionalitet i arbetslivet, ett begrepp som bland annat innebär yrkesheder, förståelse och ansvarstagande. Yrkesheder innebär bland annat att det man redovisar som sitt eget arbete också är det. Om andra bidragit till arbetet, så redovisar man det. Förståelse innebär att man så långt möjligt ska förstå varför en lösning (på en arbetsuppgift eller inlämningsuppgift) är en bra lösning. Ansvarstagande innebär att man tar ansvar för att lösningen har de kvaliteter som det finns skäl att förvänta.

Följande hederskodex antogs 2024 av lärare och studenter i skolans fakultetsnämnd. Grunden är hämtad från den hederskodex som togs fram vid Nada, institutionen för numerisk analys och datalogi, år 2002. Den nuvarande versionen togs fram av en arbetsgrupp bestående av lärare och en studentrepresentant vid EECS år 2024. Om studenter och lärare följer hederskodexen kan resurserna i större utsträckning läggas på annat än övervakning och kontrollåtgärder.

Hederskodex

Under sin universitetsutbildning ska studenterna tillägna sig nya kunskaper och färdigheter. Examination är en nödvändig del av utbildningen och det är viktigt att den sker på ett ärligt och rättvist sätt. Olika former av examination är lämpliga för olika former av kunskaper och färdigheter. Därför måste examinationsformerna i en kurs anpassas till lärandemålen.

Studenten

Det är studentens skyldighet att ta reda på vilka regler som gäller för varje examinationsmoment i en kurs, d.v.s. vilka hjälpmedel det är tillåtet att använda och vilka former av samarbete som är godkända. Det är ohederligt att använda någon annans arbete (t.ex. genom att kopiera text, figurer, tabeller eller programkod) när studenten förväntas utföra arbetet självständigt. Det ska alltid framgå vad varje student har gjort själv och vad hen inte har gjort själv. I sammanhang där det är lämpligt att använda och citera relevanta källor ska studenten öppet redovisa vad som är citat och vem som citeras. I andra sammanhang kan det vara lämpligt att använda färdiga lösningar (t.ex. beräkningsexempel eller exempel på programkod), men även i dessa fall ska studenten öppet redovisa det. Det är fel att ta del av en hel lösning till en uppgift, men det är rätt att ta hjälp när man kört fast. Sådan hjälp ska alltid öppet redovisas.

Läraren

Läraren ska ge tydliga instruktioner om vilka hjälpmedel och vilka former av samarbete som är tillåtna vid examination. Läraren ska även sträva efter att ge uppgifter som inte frestar till plagiering. De bör vara rimligt utmanande och arbetskrävande i relation till kursens lärandemål och omfång. Bedömningen av studenternas arbete ska vara korrekt och rättvis. En student som ärligt redovisar brister bör bemötas med välvilja och informeras om regelverket.

Grupparbete

Om studenterna vid ett grupparbete gjort olika stora insatser ska de öppet redovisa detta. Det är fel att försöka åka snålskjuts på studiekamrater, men det är rätt att låta den student som gjort arbetet få äran av sin prestation. Läraren ska låta alla gruppmedlemmar få visa upp vad de bidragit med. 

Vad är examination?

Alla kurser examineras. I skolans kurser förekommer många examinationsformer utöver den klassiska skriftliga tentamen i sal, som till exempel seminarier, digital tentamen i datorsal, laborationer, hemuppgifter, uppsatser, hemtentamina, grupprojekt m.m. Allt som bidrar till bedömningen av om en student klarat en kurs eller vilket betyg hen ska ha är examination. Oövervakade examinationsformer bygger på förtroende och kräver stort ansvarstagande från de studerandes sida. En förutsättning för att oövervakad examination ska fungera som kunskapskontroll är att studenterna gör uppgifterna själva. Den student som inte gör uppgiften själv har inte visat att hen fått de förväntade kunskaperna och färdigheterna. Studierna ska även förbereda för arbetslivet där höga krav ställs på den anställdes eget kunnande.

Regler för examination

Hederskodexen syftar till att studenterna ska ta sina studier på allvar och sätta en ära i att göra sina uppgifter självständigt och på ett seriöst sätt för att nå en god inlärning.

Enligt den förordning som gäller för högskolan får disciplinära åtgärder vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas, dvs. försöker fuska. Läraren är enligt samma förordning skyldig att anmäla grundad misstanke om försök till vilseledande. Sådana ärenden avgörs av KTH:s disciplinnämnd där rektor är ordförande.

Syftet med nedanstående regler är att klargöra vad som är tillåtet respektive otillåtet vid examination. Brott mot reglerna (annat än mindre slarv) betraktas som fusk.

Reglerna nedan gäller för all examination i alla kurser och program vid EECS. Kursledaren kan ge kompletterande instruktioner för sin kurs. Utöver dessa regler gäller KTH:s etiska policy och regler.

Etisk policy för KTH
Tentamensregler vid KTH
KTH:s uppförandekod för studenter
Rättigheter och skyldigheter på KTH:s studentwebb

Reglerna

Regel 1: Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete

Många uppgifter görs i grupper om två eller fler studenter. Vid arbete i grupp är samarbete inom gruppen naturligtvis tillåtet. Varje gruppmedlem ska bidra till arbetet. Alla gruppmedlemmar ska, var för sig, kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen, om inte annat anges i kursplan eller kurs-PM.

Regel 2: Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använt

Om det finns delar av lösningen som studenten inte gjort själv, så måste studenten göra examinerande lärare uppmärksam på detta.

I många sammanhang är det naturligt att använda sådant andra har gjort. Vid programmeringsuppgifter kan det vara naturligt att använda färdiga exempel som finns i kurslitteraturen eller som kursledaren tillhandahållit. Detta ska tydligt redovisas, till exempel i form av kommentarer i koden. När man skriver rapporter/uppsatser är det naturligt att använda olika typer av källor och dessa ska då redovisas i form av referenser och en källförteckning (direkta citat måste explicit anges). Den som utnyttjar en idé som härstammar från en annan person eller genererats med AI ska tydligt redovisa varifrån idén kommer. Detta gäller även idéer som förmedlats muntligt, exempelvis vid diskussion med andra studenter.

När man kör fast på en uppgift kan man behöva be en lärare, assistent, kamrat eller AI om hjälp med felsökning eller tips. Det är ofta tillåtet, men hjälp av avgörande betydelse ska tydligt redovisas på lämpligt sätt, till exempel i form av kommentarer i koden eller i en skriftlig rapport. Den som söker hjälp med att lösa sin uppgift ska göra det i syftet att öka sin förståelse, inte i syftet att snabbt och enkelt klara av uppgiften.

Diskussioner kamrater emellan uppmuntras, men efter diskussionen ska var och en göra sin egen lösning. En student som, enligt examinerande lärares bedömning, gjort alltför liten del av lösningen själv har inte presterat tillräckligt för att kunna godkännas på det aktuella kursmomentet.

Regel 3: Vid muntlig examination ska studenten kunna redogöra för hela uppgiften och lösningen

Varje student ska kunna redogöra för uppgiften och lösningen.

Studenten ska vid muntlig examination kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen (även de delar som studenten eller gruppen inte gjort själv), om inte annat anges. Det gäller alltså att vara påläst vid redovisningen.

Regel 4: Kopiera inte från andras lösningar

Varje student ska skriva sin egen lösning.

Kopiering av text, programkod, matematiska uträkningar, figurer, osv., från andra personers eller AI-verktygs lösningar är inte tillåtet även om materialet skrivs om så att det på en ytlig nivå verkar olikt men innehållet är detsamma. I vissa kurser används system som beräknar likheten mellan olika lösningar till samma uppgift. Grundad misstanke om plagiering anmäls till rektor och kan bli fall för disciplinnämnden.

Regel 5: Hantera närvarolistor korrekt

Vid vissa kursaktiviteter, till exempel muntliga projektredovisningar, förekommer obligatorisk närvaro. Denna kan kontrolleras via närvarolistor eller på annat sätt. Det är inte tillåtet att försöka få det att framstå som om en person närvarat fast hen inte gjort det (till exempel genom att skriva upp inte bara sitt eget utan även en kamrats namn på närvarolistan).

Regel 6: Ge hjälp på korrekt sätt

Att hjälpa studiekamrater som kört fast i en uppgift är positivt och lärorikt för både den student som får och den som ger hjälp – om det sker på rätt sätt.

Diskussioner om problemet studenter emellan uppmuntras. Att förklara för någon annan, som inte själv ännu förstått någon viktig aspekt, är värdefullt för det egna lärandet.

På samma sätt som den som söker hjälp med att lösa sin uppgift ska göra det i syftet att öka sin förståelse (regel 2) ska den som ger hjälp göra det i syftet att den som får hjälpen ska förstå problemet (inte i syftet att denne snabbt och enkelt ska klara av uppgiften).

Det är därför inte tillåtet att medvetet agera så att andra studenter lätt kan kopiera ens text eller programkod. Till exempel får man inte publicera sin programkod på Internet om samma uppgift ska göras av andra studenter.

Regel 7: Hantera generativ AI korrekt

Använd inte generativ AI om det minskar ditt eget lärande.

Generativa AI-verktyg är kraftfulla verktyg som rätt använda kan hjälpa dig att lära dig effektivare. Kontrollera i uppgiftsinstruktionerna om och hur du får använda generativ AI. Fråga din lärare om du är osäker. Redovisa att du har fått hjälp av generativ AI. Lita inte på att AI-genererat material är korrekt.

Ladda ner som PDF