Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Hederskodex för studenter och lärare

Denna hederskodex som tillämpas vid alla kurser och program vid EECS-skolan består av en allmän text med motiveringar och förklaringar samt ett antal regler med förtydligande exempel. Längst ner finns vår hederskodex i PDF-format.

Bakgrund

Det ligger både i lärares som studenters intresse att ha en öppen atmosfär som kännetecknas av tillit och ömsesidigt förtroende. Såväl lärare som studenter bidrar till den positiva akademiska andan av kunskapssökande. Utbildningen ska leda till professionalitet i arbetslivet, ett begrepp som bland annat innebär yrkesheder, förståelse och ansvarstagande. Yrkesheder innebär bland annat att det man redovisar som sitt eget arbete också är det. Om andra bidragit till arbetet, så redovisar man det. Förståelse innebär att man så långt möjligt ska förstå varför en lösning (på en arbetsuppgift eller inlämningsuppgift) är en bra lösning. Ansvarstagande innebär att man tar ansvar för att lösningen har de kvaliteter som det finns skäl att förvänta.

Följande hederskodex antogs 2024 av lärare och studenter i skolans fakultetsnämnd. Grunden är hämtad från den hederskodex som togs fram vid Nada, institutionen för numerisk analys och datalogi, år 2002. Den nuvarande versionen togs fram av en arbetsgrupp bestående av lärare och en studentrepresentant vid EECS år 2024. Om studenter och lärare följer hederskodexen kan resurserna i större utsträckning läggas på annat än övervakning och kontrollåtgärder.

Hederskodex

Under sin universitetsutbildning ska studenterna tillägna sig nya kunskaper och färdigheter. Examination är en nödvändig del av utbildningen och det är viktigt att den sker på ett ärligt och rättvist sätt. Olika former av examination är lämpliga för olika former av kunskaper och färdigheter. Därför måste examinationsformerna i en kurs anpassas till lärandemålen.

Studenten

Det är studentens skyldighet att ta reda på vilka regler som gäller för varje examinationsmoment i en kurs, d.v.s. vilka hjälpmedel det är tillåtet att använda och vilka former av samarbete som är godkända. Det är ohederligt att använda någon annans arbete (t.ex. genom att kopiera text, figurer, tabeller eller programkod) när studenten förväntas utföra arbetet självständigt. Det ska alltid framgå vad varje student har gjort själv och vad hen inte har gjort själv. I sammanhang där det är lämpligt att använda och citera relevanta källor ska studenten öppet redovisa vad som är citat och vem som citeras. I andra sammanhang kan det vara lämpligt att använda färdiga lösningar (t.ex. beräkningsexempel eller exempel på programkod), men även i dessa fall ska studenten öppet redovisa det. Det är fel att ta del av en hel lösning till en uppgift, men det är rätt att ta hjälp när man kört fast. Sådan hjälp ska alltid öppet redovisas.

Läraren

Läraren ska ge tydliga instruktioner om vilka hjälpmedel och vilka former av samarbete som är tillåtna vid examination. Läraren ska även sträva efter att ge uppgifter som inte frestar till plagiering. De bör vara rimligt utmanande och arbetskrävande i relation till kursens lärandemål och omfång. Bedömningen av studenternas arbete ska vara korrekt och rättvis. En student som ärligt redovisar brister bör bemötas med välvilja och informeras om regelverket.

Grupparbete

Om studenterna vid ett grupparbete gjort olika stora insatser ska de öppet redovisa detta. Det är fel att försöka åka snålskjuts på studiekamrater, men det är rätt att låta den student som gjort arbetet få äran av sin prestation. Läraren ska låta alla gruppmedlemmar få visa upp vad de bidragit med. 

Vad är examination?

Alla kurser examineras. I skolans kurser förekommer många examinationsformer utöver den klassiska skriftliga tentamen i sal, som till exempel seminarier, digital tentamen i datorsal, laborationer, hemuppgifter, uppsatser, hemtentamina, grupprojekt m.m. Allt som bidrar till bedömningen av om en student klarat en kurs eller vilket betyg hen ska ha är examination. Oövervakade examinationsformer bygger på förtroende och kräver stort ansvarstagande från de studerandes sida. En förutsättning för att oövervakad examination ska fungera som kunskapskontroll är att studenterna gör uppgifterna själva. Den student som inte gör uppgiften själv har inte visat att hen fått de förväntade kunskaperna och färdigheterna. Studierna ska även förbereda för arbetslivet där höga krav ställs på den anställdes eget kunnande.

Regler för examination

Hederskodexen syftar till att studenterna ska ta sina studier på allvar och sätta en ära i att göra sina uppgifter självständigt och på ett seriöst sätt för att nå en god inlärning.

Enligt den förordning som gäller för högskolan får disciplinära åtgärder vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas, dvs. försöker fuska. Läraren är enligt samma förordning skyldig att anmäla grundad misstanke om försök till vilseledande. Sådana ärenden avgörs av KTH:s disciplinnämnd där rektor är ordförande.

Syftet med nedanstående regler är att klargöra vad som är tillåtet respektive otillåtet vid examination. Brott mot reglerna (annat än mindre slarv) betraktas som fusk.

Reglerna nedan gäller för all examination i alla kurser och program vid EECS. Kursledaren kan ge kompletterande instruktioner för sin kurs. Utöver dessa regler gäller KTH:s etiska policy och regler.

Etisk policy för KTH
Tentamensregler vid KTH
KTH:s uppförandekod för studenter
Rättigheter och skyldigheter på KTH:s studentwebb

Reglerna

Regel 1: Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete

Regel 2: Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använt

Regel 3: Vid muntlig examination ska studenten kunna redogöra för hela uppgiften och lösningen

Regel 4: Kopiera inte från andras lösningar

Regel 5: Hantera närvarolistor korrekt

Regel 6: Ge hjälp på korrekt sätt

Regel 7: Hantera generativ AI korrekt

Ladda ner

Ladda ner hederskodex som PDF (pdf 101 kB)