Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Gymnasiearbete om cybersäkra hem

Hur säkert är ditt smarta hem? Du har säkert koll på hur du skyddar ditt hem från inbrottstjuvar. Men hur skyddar du det från hackare? Här finna 8 färdiga frågeställningar till ditt gymnasiearbete i detta superaktuella ämne – cybersäkerhet.

Gymnasieebete: Hur svårt är det att lura användare med en falsk hemsida?

skriv gymnasiearbete om cybersäkerhet och säkra med med KTH

Introduktion

Ämnesområde

Teknik, matematik, fysik, datateknik, IT, cybersäkerhet

Hur säkert är ditt smarta hem? Du har säkert koll på hur du skyddar ditt hem från inbrottstjuvar. Men hur skyddar du det från hackare?

Våra hem är fyllda av smarta prylar som förenklar vår vardag. Vi kan kontrollera allt från lampor till högtalare med röstkommandon. Kylskåp, tvättmaskiner, dammsugare och leksaker är numera ofta smarta. Trenden att alla våra saker är uppkopplade mot internet och kan kommunicera med oss och med varandra kallas för Sakernas Internet (Internet of things, IoT). Även om våra smarta prylar kommunicerar över internet så finns det sätt att skydda sig från cyberattacker från hackare.

Beskrivning av undersökningen

Det är vanligt att vi får fejkkonton på sociala medier som skriver till oss eller skräppost som försöker lura oss att klicka på infekterade länkar. Skräppost är ett väldigt effektivt sätt att nå ut med information till många människor. Det är också svårt för datorer att identifiera skräppost i jämförelse med vanliga mejl. Ett virus behöver inte märkas av, utan kan samla information om dig i hemlighet.

Gör så här

Läs på om varför vi får skräppost  och om hur virus fungerar .

  1. Skapa infekterade länkar: Använd lämpliga verktyg och metoder för att generera infekterade länkar som innehåller skadlig kod eller leder till osäkra webbplatser. Se till att länkarna ser trovärdiga och lockande ut för att öka sannolikheten för att användarna klickar på dem.
  2. Utveckla övertalningstaktik: Identifiera olika metoder och strategier som används för att övertyga användare att klicka på misstänkta länkar. Experimentera med olika typer av länkar, till exempel e-postmeddelanden, sociala medier eller webbannonser, för att utvärdera deras effektivitet.
  3. Genomför undersökningen: Rekrytera en grupp testanvändare som representerar den tänkta målgruppen. Be testanvändarna att interagera med en testmiljö där de kommer att utsättas för infekterade länkar. Observera och dokumentera användarnas reaktioner, beteenden och eventuella misstankar under interaktionen.

Ställ dig frågorna

  • Hur många gånger klickade användarna på infekterade länkar?
  • Vilka övertalningstekniker var mest framgångsrika och vilka misslyckades?
  • Vilka vanliga misstag och tankeprocesser som användare hade när de klickade på infekterade länkar?
  • Hur bedömer du de potentiella skadliga effekterna av att klicka på infekterade länkar?

Koppling till aktuella forskningsområden och arbetsmarknad

Flera av KTHs utbildningar ger kunskap som behövs för att utveckla cybersäkra tekniska lösningar, till exempel informationsteknik, elektroteknik, och datateknik. Man lär sig om hur datorer och nätverk fungerar, och om lösningar som garanterar deras säkerhet. Här träffar man också forskare som utvecklar ny metoder och som samarbetar med både industri och med försvaret. Cybersäkerhetsexperter har en extremt bra arbetsmarknad idag, de behövs båda i stora och små företag samt inom den offentliga sektorn.

Fler frågeställningar till gymnasiearbete: Cybersäkra hem

7 idéer om gymnasiearbete om sociala robotar >