Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Åtkomst till elektroniskt material

Som student eller anställd på KTH har du automatiskt tillgång till allt elektroniskt material genom ditt KTH-konto och kommer åt bibliotekets databaser, e-böcker och e-tidskrifter var du än befinner dig.

Observera:

Du som inte är KTH-anknuten kan endast komma åt bibliotekets elektroniska samlingar från gästdatorerna på KTH Bibliotekets huvudbibliotek. För närvarande kan man inte skriva ut eller spara ner artiklar på dessa datorer.

Dessa resurser tillåter endast åtkomst för KTH-anslutna: AES E-Library, Eikon, The Economist, Orbis, SciFinder, Kompass Easy Business, FAR Online, Financial Times, Inläsningstjänst AB, O’Reilly Learning Platform, SundaHus, Svensk byggtjänst och Times Higher Education.

Snabbare access med LibKey Nomad

Webbläsartillägget LibKey Nomad  ger dig tillgång till artiklar och e-böcker som biblioteket prenumererar på även om du inte går via bibliotekets webb.

LibKey Nomad browsertillägg

Kom åt elektroniskt material på campus

Om du är på campus och har kopplat upp dig till KTH:s nätverk Eduroam (ej KTH Open) så kommer du som är KTH-anknuten automatiskt åt resurser som ingår i bibliotekets samlingar i och med att du då har ett IP-nummer som tillhör KTH.

Kom åt elektroniskt material utanför campus

Om du sitter utanför campus blir du automatiskt omdirigerad till inloggning och åtkomst när du söker fram resurser via bibliotekets söktjänst Primo. 

Kommer du inte åt materialet?

Access via Google Scholar

I Google Scholar kan du få upp länkar till fulltext för det material som ingår i bibliotekets prenumerationer.

  1. Gå till Google Scholar
  2. Välj inställningar i vänstermenyn
  3. Välj sedan Bibliotekslänkar
  4. Sök upp KTH Biblioteket och tryck spara.
Skärmavbild från Google Scholar som visar länk till fulltext från KTH Biblioteket

Ibland fungerar inte access till material, och då kan du testa med något av dessa tips: 

  • Sök fram ditt önskade material via bibliotekets söktjänst Primo där även databaslistan ingår. Använder du någon annan väg kan vi inte säkerställa åtkomst.
  • Testa en annan webbläsare.
  • Rensa cache och cookies i din webbläsare . Du kan också prova att använda inkognitoläge/privat surfning i din webbläsare för att testa om tidigare lagrad information har skapat problem med accessen.
  • Kontrollera att du har senaste versionen av webbläsaren du använder, uppdatera annars.
  • Om du inte kommer fram till rätt artikel eller om länken till artikeln inte fungerar, sök fram tidskriften i Primo och bläddra fram till rätt årgång/volym/nummer.
  • Kontrollera att du är aktiv student/anställd i KTH:s system. Kontakta din institution om något inte stämmer. Om du har slutat på KTH har du inte längre tillgång till biblioteksresurser på distans. 
  • Kontrollera att du är uppkopplad mot Eduroam på KTH och inte Eduroam från ett annat universitet.

Om inget av detta fungerar ber vi dig att mejla oss på biblioteket@kth.se  så att vi kan undersöka vad felet beror på och åtgärda det. Inkludera gärna svar på dessa frågor tillsammans med en skärmdump som visar felmeddelandet:

Namn på resurs:

Befinner du dig utanför campus eller ej?:

Ip-adress ( kolla upp din ip-adress ):

Kommer du åt andra resurser?:

Webbläsare:

Typ av enhet (exv. PC/Mac):