Pilotprojekt testar ny utbildningsform på KTH
Hur ska KTH bli bättre på att rekrytera i hela landet och går det att erbjuda en helt digital utbildning med en bra social studiemiljö? Det är två frågor KTH försöker besvara i ett nytt pilotprojekt tillsammans med NITUS, ett nätverk för kommunala lärcentra.
– Under pandemin utökade vi våra digitala och hybrida kurserbjudande, men mellan budskapen "kom till campus" eller "sitt hemma framför din dator" saknar vi i dag ett erbjudande om att plugga på KTH helt digitalt men samtidigt ha hands-on-delen och en bra social studiemiljö med samarbete mellan studenter, som är grundstenarna för lärandet på KTH. I piloten undersöker vi de möjligheter och strukturella utmaningar en sådan modell innebär för oss, säger professor Nicole Kringos .
Tre arbetsgrupper
Flera lärare från KTH medverkar i pilotprojektet och de är indelade i tre arbetsgrupper. En grupp fokuserar på att erbjuda digitala KTH-kurser som använder lokala infrastrukturer, en grupp arbetar med ett digitalt tekniskt basår på lärcentra och den tredje arbetsgruppen samlar studerande från olika lärcentra som följer en digital kurs. Under projektets gång vill man lära sig vilka utmaningar som finns för att skala upp satsningen, skapa KTH-tillhörighet och säkerställa kvalitén, enligt Nicole Kringos.
– Det finns ett jättestort behov för teknikutbildningar i hela landet och många stora anläggningar byggs som kräver kompetent tekniskt personal. I den moderna världen vi lever i borde vi, som det ledande tekniska universitet i Sverige, klara av att erbjuda digitala utbildningar på hög nivå där det behövs i landet. Lärcentra kan då vara en viktig pusselbit.
Breddad rekrytering
I och med att studenter ska kunna delta i utbildningen var som helst i landet hoppas man kunna bredda rekryteringen till KTH, utan att det innebär en kompetensflykt till Stockholm.
– Vi vet att KTH mestadels attraherar studenter från närområdet och då oftast från akademiska hem. Men KTH:s huvudkriterium är egentligen kvalitet, inte geografisk närhet eller föräldrarnas utbildningsnivå, säger Nicole Kringos.
Hur ska det då gå till i praktiken? Enligt Nicole Kringos är inte tanken att KTH-lärare ska åka till lärcentra för att undervisa utan kurserna erbjuds via Zoom. Studenterna har lokalt stöd från lärcentrumets medarbetare och sina praktiska moment på de lokala infrastrukturerna. Tanken är att detta minskar tröskeln mellan utbildning och näringsliv, samtidigt som det skapar en mycket bra rekryteringsbas i och med att studenter kan bo kvar i sin hemkommun men läsa KTH-kurser tillsammans med studenter på campus. I nuläget är det hela 20 kommuner som vill delta i pilotprojektet.
Stort intresse
– När vi gick ut till kommunerna hade vi hoppats att få tre eller fyra intresserade, så nu behöver vi bara se till att piloten inte blir för stor för att hantera. Men det är fantastiskt hur stort intresse och entusiasm det finns!
Hennes personliga förhoppning är att KTH kan hitta en välfungerande strukturell modell som berikar den utbildning som erbjuds i dag och skapar en ny dimension i hur KTH ser på breddad rekrytering och breddat deltagande.
Den som vill lära sig mer om pilotprojektet kan passa på att besöka NITUS årliga konferens som hålls i Flemingsberg den 6-7 november.
– Jag hoppas att flera av våra kollegor som är nyfikna och vill lära sig lite kring lärcentra och piloten kommer och lyssnar, säger Nicole Kringos.
Text: Jon Lindhe