Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Felanmälan via mobilen

En ny mobil e-tjänst för Upplands Väsby kommun har utvecklats av studenter och forskare vid KTH ICT i Kista. Innevånarna kan rapportera in fel direkt till kommunen via sin mobil. Mobiltjänsten är den första i sitt slag i Sverige och blev publik den 20 april.

Genom den nya e-tjänsten kan medborgarna i Upplands Väsby kommun enkelt rapportera in fel till kommunen direkt via sin mobiltelefon. Det kan handla om brister i snöröjningen, skadegörelse eller fel på vattenledningsnätet. Man kan också bifoga en bild från sin mobiltelefon för att bättre förklara problemet.

En smart tjänst som förenklar

Den nya mobila tjänsten gör det inte bara enklare för innevånarna – handläggningstiden för kommunen förkortas också. Informationen kommer in snabbare än tidigare, och en stor vinst är att kommer in direkt i kommunens ärendehanteringssystem.

- För Upplands Väsby kommun har den nya mobila e-tjänsten bidragit till att öka tillgängligheten för medborgarna ytterligare, berättar Tuula Tappar, nämndsekreterare/projektledare på kommunen. Den mobila e-tjänsten ser vi som ett bra komplement till andra kontaktvägar. Därmed har vi kommit ännu ett steg längre i vårt mål att ha "en väg in för medborgaren".

Upplands Väsby kommun är mycket nöjd med tjänsten och det samarbete vi haft med studenter och lärare från KTH. Den nya tjänsten har hållits mycket enkel, men tillämpningsområdena är många och intresset från andra kommuner är stort.

Teknik utvecklad av studenter och forskare

Mobiltjänsten har utvecklats inom ramen för det VINNOVA-finansierade projektet ESAM (E-samhället och företagen). KTH ICT (KTH skolan för Informations- och kommunikationsteknik) deltar i projektet med professor Ahmed Hemani som projektansvarig.

Tekn. lic. Gustaf Juell-Skielse har utvecklat och testat mobiltjänsten tillsammans med studenterna Andreas Almberg, Johan Ekblom och Philip Eklund, samtliga examensarbetare från utbildningsprogrammet IT-affärssystem. Idén till den mobila tjänsten uppstod inom ett delprojekt om "nya e-tjänster". Studenterna har utvecklat den ursprungliga idén, stått för programmering och utformning och genomförande av såväl användartester som tekniska tester.

- Vi har kört en rad olika användartester också med riktiga användare, berättar Gustaf Juell-Skielse. En utmaning har varit att få upp en fördefinierad lista med gatuadresser i Väsby, men det var också viktigt att anpassa applikationen efter olika mobiltelefonsmärken/typer.

En första allmän prototyp utvecklades vann gillande hos kommunen Upplands-Väsby. Därefter skedde en intensiv utveckling för att anpassa prototypen till Upplands-Väsby.

- Lösningen kan man utrycka i tre ord - genialt, enkel och robust, betonar Carlos Garcia systemtekniker på Upplands Väsby kommun. Genom att lösningen är baserad på "open source", kan den implementeras på vilken miljö som helst på en väldigt kort tid utan att det skall behöva kosta så mycket. Bra jobbat KTH!!

Kiseldal

Studenterna Sascha Goftari och Erik Kroon har jobbat i en annan del av ESAM-projektet. Där har det handlat om att skapa en prototypmiljö för kommunernas användning av de sju e-tjänster som identifierats i ESAM-projektet. De har valt att kalla sin prototypmiljö för ”Kiseldal” där en kommun simuleras.

- Jag hoppas att vi kan vidareutveckla Kiseldal så att det blir ett levande lab för kommundirektörer och politiker på sikt, understryker Gustaf Juell-Skielse. Jag tror vi kan lyckas med detta i samarbete med Kista Mobile Showcase.

Pressbilder

Högupplösta pressbilder för nerladdning

Ytterligare upplysningar

Gustaf Juell-Skielse, handledare 070 312 02 13
Johan Ekblom, utveckling av e-mobiltjänsten, 070 920 62 40
Philip Eklund, utveckling av e-mobiltjänsten, 070 888 35 96
Andreas Almberg, specificering och test av e-mobiltjänsten, 070 430 40 57
Sascha Goftari, utveckling av prototypmiljö Kiseldal, 073 646 72 38
Erik Kroon, utveckling av protoypmiljön Kiseldal, 070 337 60 07
Carlos Garcia, systemtekniker Upplands-Väsby kommun 073 910 41 36

Mer om ESAM

Målet är att e-tjänster inom sju verksamhetsområden ska betjäna företagen hos pilotkommunerna vid utgången av 2007. Tjänsterna ska vara utvecklade med höga krav på användbarhet och vid slutet av 2008 ska 70 % av dagens analoga ärendehantering hanteras digitalt i pilotkommunerna.

ESAM genomförs i samarbete mellan Verva, KTH, Handelshögskolan i Helsingfors, kommunerna Orust och Upplands-Väsby samt företagen Human Tech och Scheller Konsult.

Projektet ska med hjälp av aktuell forskning mäta och analysera behov, användbarhet, kompetensklimat och effektivitet i såväl företagens som förvaltningens organisationer. Projektet blir verklighet genom att VINNOVA har beviljat ett bidrag på 3 miljoner kronor.

Innehållsansvarig:Utbildningsenheten
Tillhör: Välkommen till KTH
Senast ändrad: 2007-06-13